REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po likwidacji działalności można opodatkować przychody z najmu ryczałtem ewidencjonowanym?

Czy po likwidacji działalności można opodatkować przychody z najmu ryczałtem ewidencjonowanym?
Czy po likwidacji działalności można opodatkować przychody z najmu ryczałtem ewidencjonowanym?

REKLAMA

REKLAMA

Przychody uzyskiwane z tytułu najmu kilkunastu lokali użytkowych powinny być zaliczane do źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane w sposób przewidziany dla tego źródła przychodów. Istnienie korzystniejszej formy opodatkowania, uzyskiwanych przychodów z najmu nieruchomości, nie może stanowić samoistnej przesłanki likwidacji działalności gospodarczej. Przychody z najmu tych lokali nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

To główne tezy indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 maja 2017 roku (2461-IBPB-2-2.4511.141.2017.2.HS).

Autopromocja

Czy likwidacja firmy pozwoli na zmianę formy opodatkowania przychodów z najmu?

Z wnioskiem o interpretację zwróciły się dwie siostry, współwłaścicielki nieruchomości, w której znajduje się 12 lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne. Od kilku lat podatniczki wynajmują te lokale w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej 19% podatkiem liniowym. Administrowaniem tą nieruchomością (przygotowaniem umów, pobieraniem opłat, poszukiwaniem nowych najemców, przeglądami technicznymi i bieżącymi remontami oraz wszelkimi innymi sprawami finansowo-organizacyjno-technicznymi) Zainteresowane zajmują się same lub (z powodu podeszłego wieku) przez pełnomocnika, którym jest członek ich rodziny.

Podatniczki uważały, że ich działalność (wynajem nieruchomości) nie nosi znamion profesjonalizmu, zorganizowania, dlatego też zamierzały zlikwidować działalność gospodarczą i rozpocząć wynajem tej nieruchomości (lokali w niej się znajdujących) w ramach najmu prywatnego (zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT) i opodatkować swoje przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Podatniczki zapytały Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, czy taki ich plan jest zgodny z przepisami podatkowymi.

Jednak zdaniem tego organu podatkowego nawet po formalnej likwidacji firmy, będą prowadziły faktycznie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wynajmowanie 12 lokali użytkowych nie może nie być działalnością gospodarczą

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej najem dla celów podatkowych może być traktowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 5a pkt 6 ustawy o PIT) albo jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT (tzw. najem prywatny).

Według organu podatkowego co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem, jednak każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, z uwzględnieniem istotnych okoliczności danej sprawy, a zwłaszcza w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy. To podatnik mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych decyduje w jakiej formie ze względu na sposób wykonywania najmu, jego charakter jak również podejmowane działania, będzie uzyskiwał przychody z najmu. Inaczej mówiąc to podatnik kreując elementy stanu faktycznego może uzyskiwać przychody z najmu albo w sposób zorganizowany i ciągły czyli w sposób stały, profesjonalny, metodyczny, systematyczny i uporządkowany albo w sposób incydentalny, przypadkowy, nieregularny.

Tym niemniej decydujące znaczenie mają ww. przepisy, w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. W tym przypadku zasadnicze znaczenia ma sposób wykonywania najmu – a więc profesjonalny, zarobkowy, zorganizowany i ciągły charakter dokonywanych czynności oraz prowadzenie najmu na własny rachunek i ryzyko.

Dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą wg tego przepisu, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:

1) zarobkowy cel działalności (bez względu na ew. straty),

2) wykonywanie działalności w sposób zorganizowany – jak wyjaśnił organ podatkowy, na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

3) wykonywanie działalności w sposób ciągły.– tu wg wyjaśnień organu podatkowego istotny jest zamiar powtarzalności - o ciągłości nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań (czyli stałe wynajmowanie danej nieruchomości) – bez względu np. na okresowe (sezonowe) zawieszanie działalności,

A możliwość opodatkowania przychodów z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg atrakcyjnej stawki 8,5% przychodów pojawia się tylko wtedy, gdy wynajmujące osoby fizyczne zawierają umowy najmu (także dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze)  nie w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT.

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej najem 12 lokali użytkowych wykonywany w sposób opisany we wniosku, spełnia wszystkie przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o PIT, bez względu na to, czy podatniczki dokonają likwidacji działalności gospodarczej w zakresie najmu.


Jak stwierdził organ podatkowy - samo zlikwidowanie działalności gospodarczej w zakresie najmu, nie spowoduje automatycznej możliwości opodatkowania uzyskiwanych z najmu przychodów w ramach tzw. najmu prywatnego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

Nawet po likwidacji działalności będzie to działalność

-  nastawiona na zysk (ewidentny zarobkowy charakter);

- podejmowana we własnym imieniu

- zorganizowana - zdaniem organu szeroki zakres prowadzonego najmu (12 lokali użytkowych) wskazuje, że nie może on być prowadzony inaczej niż w sposób zorganizowany i profesjonalny.

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przychodów z tak prowadzonej działalności w zakresie najmu nie można opodatkować inaczej, niż wg ustawy o PIT. Wykluczone jest w tej sytuacji opodatkowanie tych przychodów ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA