REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dochodów nieujawnionych w PIT po 1 stycznia 2016 roku

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Opodatkowanie dochodów nieujawnionych w PIT po 1 stycznia 2016 roku
Opodatkowanie dochodów nieujawnionych w PIT po 1 stycznia 2016 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku wydawniczym ukazała się pierwsza publikacja książkowa, która w sposób kompleksowy omawia wszystkie aspekty i etapy kontroli podatkowych w zakresie dochodów nieujawnionych w oparciu o przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2016 roku.

Książka „Dochody nieujawnione” została przygotowana przez zespół ekspertów podatkowych Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group, pod redakcją naukową prof. dr. hab. Adama Mariańskiego, adwokata, doradcy podatkowego, wybitnego znawcę podatków dochodowych. Gwarancją wysokiej, merytorycznej jakości publikacji jest duże doświadczenie autorów  w reprezentowaniu podatników w postępowaniach w zakresie dochodów nieujawnionych.

Autopromocja

Czytelnicy znajdą odpowiedzi m.in. na następujące pytania:

- Skąd urzędy czerpią wiedzę o uzyskiwaniu przez podatników dochodów nieujawnionych? Na co zwrócić uwagę, żeby nie narazić się na niepotrzebne kontrole?

- Jak udowodnić, że wydatki zakwestionowane przez urząd zostały pokryte z legalnych źródeł?

-  Czym różni się kontrola podatkowa od postępowania kontrolnego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-  W jaki sposób dokumentować wydatki oraz środki na ich pokrycie, aby nie narażać się na kontrolę w zakresie dochodów nieujawnionych oraz jakich błędów dokumentacyjnych unikać?

- Jakie wnioski dowodowe mogą być istotne w postępowaniu przed organami?

-  Jakie środki zaskarżenia przysługują kontrolowanemu? 

- Jakie są konsekwencje (podatkowe i karne) ukrywania przychodów przez podatnika?

Publikacja przeznaczona jest dla podatników, przede wszystkim dla tych, wobec których prowadzona jest kontrola w zakresie dochodów nieujawnionych, dla osób, którym grozi ryzyko wszczęcia kontroli oraz  ich pełnomocników, a także pracowników organów podatkowych i księgowych, studentów oraz aplikantów.

Książka zawiera szereg praktycznych przykładów, dzięki czemu jest przystępna dla wszystkich czytelników.

Autorzy podkreślili dużą ewolucję zasad opodatkowania dochodów nieujawnionych w ostatnich latach. Ich zdaniem „Lakoniczny przepis art. 20 ust. 3 u.p.d.o.f. pozwalał na bardzo zróżnicowaną wykładnię w praktyce jego stosowania, Organy podatkowe , mając przyzwolenie sądów administracyjnych, przeprowadzały coraz bardziej uproszczone postępowania, których główne zasady polegały na: przerzuceniu obowiązku dowodzenia na podatników, konieczności udokumentowania dochodów praktycznie z całego życia, braku możliwości uprawdopodobnienia dochodów, (…), rozstrzyganiu wątpliwości faktycznych na niekorzyść podatnika, nieprzedawnieniu się obowiązku podatkowego z tytułu dochodów nieujawnionych itd.

(…) przełomowy okazał się dopiero wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2013 r., SK 18/09, który zanegował całą praktykę postępowań w zakresie nieujawnionych źródeł przychodów.

Konieczna więc stała się obszerna nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która została uchwalona 16 stycznia 2015 r. i weszła w życie 1 stycznia 2016 roku.

Zdaniem Autorów ta zmiana zasad opodatkowania dochodów nieujawnionych jest rewolucyjna. Mimo, że nowelizacja realizuje co do zasady wytyczne TK, to jednak na jej ocenę potrzeba czasu i obserwacji praktyki stosowania nowych przepisów przez organy podatkowe i sądy administracyjne.

W podsumowaniu książki prof. Mariański słusznie zauważa, że (…) ocena dowodów, która jest dokonywana przez organy podatkowe w ramach tzw. swobodnej oceny dowodów, nie zawsze jest łatwa do przeprowadzenia. W tym zakresie niezbędna jest nie tylko znajomość prawa, ale – może przede wszystkim – doświadczenie życiowe. Jeżeli zatem utrzymamy dotychczasowy dobór pracowników organów podatkowych, ale głównie sędziów sądów administracyjnych, to nawet najlepiej przeprowadzone postępowanie dowodowe nie pozwoli na zabezpieczenie interesu prawnego podatnika. Trudno, by osoby które np. nie prowadziły własnego przedsiębiorstwa, oceniły, czy podatnik rzeczywiście mógł osiągnąć dochody ze wskazanego źródła.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA