REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu
Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorca stara się jak najbardziej racjonalnie podchodzić do swojego budżetu. Nic więc dziwnego, że poza biznesplanem dotyczącym przychodów, musi również odpowiednio zaplanować koszty. Jednym z nich mogą być opłaty leasingowe, związane z posiadanym pojazdem. W praktyce pojawiły się jednak pewne wątpliwości, czy jednoosobowy przedsiębiorca może uznać za koszty uzyskania przychodu więcej niż jeden pojazd. A dokładniej - czy może rozliczać opłaty leasingowe od zakupu drugiego samochodu osobowego w swojej firmie?

Koszty w PIT

W zakresie kosztów uzyskania przychodów, najważniejsze regulacje dla osób fizycznych znajdą się w ustawie o PIT. Zgodnie z art. 22 ust 1 tejże (definicja): "Kosztami uzyskania przychodówkoszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23."

W ramach wyjątków określonych w art. 23 ustawy o PIT, z założenia nie wymieniono leasingu operacyjnego pojazdu. Następnie w art. 23b ustawy o PIT, określono zasady opodatkowywania umowy leasingu (leasingu operacyjnego), gdzie ustawodawca stwierdził, że opłaty ustalane w tejże umowie (umowie leasingu) ponoszone przez korzystającego w ramach podstawowego okresu umowy z tytułu używania środka trwałego, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszty uzyskania przychodów korzystającego. Dodatkowe warunki określono w kolejnych ustępach tego artykułu, które wnioskodawczyni zgodnie z przepisami spełniła.

W zakresie kosztów eksploatacyjnych związanych z pojazdem, odpowiednio odnosić należy się do regulacji Ustawy o VAT, w szczególności art. 86a. W tym miejscu ustawodawca stwierdził, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów całości wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, możliwe jest wyłącznie, jeżeli podatnik wykorzystuje pojazd tylko w działalności gospodarczej oraz prowadzi odpowiednią ewidencję (określoną w art. 86a ust 4 ustawy o VAT). Generalnie, jeżeli takiej ewidencji się nie prowadzi, samochód osobowy wykorzystywany również jest do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wyjątek stanowią przypadki zwolnienia z konieczności prowadzenia ewidencji.

Autopromocja

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Dwa samochody firmowe lekarza-przedsiębiorcy

Na początku roku 2020 (uzupełnienie w czerwcu 2020) wnioskodawczyni skierowała wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie praktyki lekarskiej (jednoosobowo). Codziennie musi w ramach wykonywanej działalności dużo przemieszczać się pomiędzy pacjentami. Niezbędnym narzędziem pracy jest samochód. Wnioskodawczyni posiada już jeden samochód, w leasingu operacyjnym i koszty związane z tym pojazdem rozlicza w ramach prowadzonej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni planuje wziąć w leasing operacyjny drugi (kolejny) samochód. Będzie je wykorzystywać zamiennie, do dojazdów do pracy, na wezwanie do chorych oraz przejazdów na konferencje naukowe. W ramach tej sytuacji wniosła o odpowiedź na pytanie, czy leasing operacyjny z drugiego pojazdu również może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z przepisami prawa). Chciałaby posiadać dwa samochody, chociażby na wypadek awarii lub serwisowania któregoś z nich.

Zadano pytanie (cytat):

Czy w wyżej wskazanym stanie faktycznym można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłaty leasingowe związane z zakupem drugiego samochodu osobowego w ramach leasingu operacyjnego oraz koszty eksploatacyjne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy podatkowe nie limitują liczby samochodów w firmie

Wnioskodawczyni postawiła tezę, że przepisy prawa podatkowego nie odnoszą się bezpośrednio do ilości i rodzaju składników majątku, które może posiadać podatnik. Tym samym nie decydują czy może on posiadać jeden czy więcej samochodów, nieruchomości i tym podobnych. Istotne według niej jest to, aby faktycznie pojazdy te wykorzystywać na cele działalności gospodarczej. Tym samym stwierdziła, że nie ma ograniczenia i może posiadać dwa pojazdy i odpowiednio zaliczać je w koszty.

Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2020 roku w sprawie 0115-KDIT3.4011.49.2020.3.AWO zdecydował, że w tej sprawie indywidualnej wnioskodawczyni ma prawidłowe stanowisko.

Koszty podatkowe muszą być racjonalne i uzasadnione

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej oceniając przedstawione przez wnioskodawczynię zdarzenie przyszłe, oparł się na wskazanych przez nią podstawach prawnych. Za kluczowe podkreślił konieczność oceny czy dany składnik majątku jest ponoszony przez podatnika w związku z osiąganiem przychodów i w celu osiągnięcia przychodów. Ważne jest więc ocenianie w każdej sprawie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy danym źródłem (np. zakup pojazdu) i wydatkiem na niego, a celem jaki ma być osiągnięty. Dodatkowo, koszty w każdej działalności gospodarczej powinny być racjonalne i gospodarczo uzasadnione, dlatego w danym wypadku warto podkreślić, że wnioskodawczyni wyjaśniła, że potrzebuje samochodu również w czasie ewentualnych awarii i serwisów.

Stanowisko organu w sprawie jest korzystne dla podatników. Zakłada, że mogą oni posiadać więcej niż jeden pojazd i odpowiednio rozliczać go w kosztach. Należy jednak pamiętać, że interpretacja indywidualna jest oceną organu w danej konkretnej sprawie.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych Dz.U.2019.1387 tj. z dnia 2019.07.25 zwana dalej "Ustawa o PIT";
  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Dz.U.2020.106 tj. z dnia 2020.01.23 zwana dalej "Ustawa o VAT";
  • Pismo z dnia 24 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.49.2020.3.AWO;

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA