Konkurs dla pracowników kontrahenta – obowiązki płatnika
REKLAMA
REKLAMA
Udział w konkursie (w tym możliwość otrzymania nagrody) może być przy tym powiązany z poziomem realizowanej sprzedaży co stymuluje pracowników kontrahenta do większej efektywności (wzmożonej sprzedaży produktów) i zwiększenia obrotu generowanego przez przedsiębiorcę.
REKLAMA
Przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji pojęcia „konkurs”. W powszechnym rozumieniu konkurs – to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy, bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Dokonując w tym zakresie wykładni językowej należy wskazać, że konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, np. najlepszych sprzedawców (Słownik Języka Polskiego PWN).
Koniecznym elementem konkursu jest również współzawodnictwo w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Oprócz elementu współzawodnictwa równie istotna jest formalna strona przedsięwzięcia (regulamin określający zasady udziału w konkursie, sposób jego przeprowadzenia, sposób wyłonienia zwycięzcy, nagrody). Projektowane przedsięwzięcie musi więc spełniać powyższe przesłanki w celu uznania go za konkurs.
W przypadku uznania organizowanej akcji marketingowej za konkurs dla pracowników kontrahenta organizator (przedsiębiorca) pełni funkcje płatnika w odniesieniu do wydawanych nagród. W tym zakresie co do zasady zastosowanie znajduje art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT zgodnie z którym podmiot przekazujący nagrodę jest zobowiązana pobrać zryczałtowany 10% podatek dochodowy.
Uwzględniając dodatkowo, iż co do zasady w konkursach mamy do czynienia z nagrodami rzeczowymi również na otrzymującym nagrodę (pracowniku kontrahenta), zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT ciążą obowiązki (obowiązek wpłaty przed udostępnieniem nagrody zryczałtowanego podatku dochodowego).
Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015
Obciążenie organizatora konkursu podatkiem
Przez odpowiednie uregulowania zawarte w regulaminie konkursu, organizator może przejąć na siebie ciężar podatku przyznając zwycięzcom nagrodę dodatkową w wysokości kwoty pieniężnej przeznaczanej na pokrycie podatku. Przyznanie dodatkowej nagrody pieniężnej i wyrażenie w tym zakresie zgody przez uczestnika konkursu pozwoli na potrącenie podatku od wygranej z dodatkowej nagrody pieniężnej oraz wyłączenie obowiązku wpłaty zryczałtowanego podatku przez otrzymującego nagrodę laureata.
Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD
REKLAMA
Przyjęte powyżej rozwiązanie pozwoli zachować neutralność podatkową przekazanej nagrody po stronie pracowników kontrahenta. Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, przedsiębiorca jako organizator konkursu wstępując w rolę płatnika przekaże kwoty pobranego (potrąconego) zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobierze na rachunek właściwego urzędu skarbowego a ponadto po zakończeniu roku, do końca stycznia prześle do tego urzędu roczną deklarację PIT-8AR.
Końcowo należy wskazać, iż istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania nagród otrzymanych w pewnego rodzaju konkursach. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są bowiem m.in. wartości wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Należy jednak pamiętać, iż zwolnieniu podlega jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród która nie przekracza kwoty 760 zł (przekroczenie jednorazowej wartości nagrody powoduje obowiązek pobrania podatku od całej wartości nagrody).
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Tomasz Musialski
Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat