| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Pracownik > Zagraniczny pracodawca zatrudnia polskiego pracownika w Polsce - zaliczki na PIT i składki

Zagraniczny pracodawca zatrudnia polskiego pracownika w Polsce - zaliczki na PIT i składki

Obowiązki zagranicznego pracodawcy zatrudniającego polskich pracowników w Polsce w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne i zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych omawiają eksperci Accace.

Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne

Do obowiązków pracodawcy jako płatnika należy zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń społecznych oraz obliczenie i przekazanie do ZUS należnych składek. Obowiązek ten, wynikający z powszechnie obowiązujących przepisów krajowych i unijnych (art. 36 ust. 2 Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 987/2009), dotyczy pracodawców, którzy są podmiotami zagranicznymi zarówno posiadającymi jak i nieposiadającymi siedziby w Polsce.

W przypadku, gdy pracodawca nie ma w Polsce siedziby ani przedstawicielstwa, możliwe jest tzw. przeniesienie obowiązku płacenia składek bezpośrednio na pracownika, ale pod warunkiem zawarcia z pracownikiem (zleceniobiorcą) umowy, na podstawie której pracownik przejmie obowiązki płatnika składek. Ubezpieczony (pracownik/zleceniobiorca) staje się wówczas płatnikiem składek i sam dokonuje zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych oraz oblicza i przekazuje do ZUS należne składki. Jednostką terenową ZUS dla takiego ubezpieczonego (płatnika) jest oddział lub inspektorat ZUS właściwy ze względu na jego miejsce zamieszkania.

Podstawa prawna:

  • art. 36 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

„Obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych osób określonych w art. 6 ust. 1 pkt. 4, wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia, zwanych dalej zleceniobiorcami, należy do płatnika składek”.

  • art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 987/2009

1. “Pracodawca, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajdują się poza terytorium właściwego państwa członkowskiego, zobowiązany jest do wypełniania wszystkich obowiązków wynikających z ustawodawstwa mającego zastosowanie do jego pracowników, w szczególności obowiązku zapłacenia składek przewidzianych w tym ustawodawstwie, tak jakby jego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajdowały się we właściwym państwie członkowskim.”

2. “Pracodawca niemający miejsca prowadzenia działalności w państwie członkowskim, którego ustawodawstwo ma zastosowanie, może uzgodnić z pracownikiem, że spoczywający na pracodawcy obowiązek zapłacenia składek może być wypełniany w jego imieniu przez pracownika, bez uszczerbku dla podstawowych obowiązków pracodawcy. Pracodawca powiadamia instytucję właściwą tego państwa członkowskiego o dokonanych uzgodnieniach.”

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Accace Polska

Accace jest jednym z liderów firm doradczo-outsourcingowych, obecną na rynku od 2006 roku. Zatrudniamy ponad 550 profesjonalistów, w tym prawników, doradców podatkowych, księgowych i finansistów oraz specjalistów kadrowo-płacowych. Accace doradza ponad 2 000 klientom w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Zdjęcia

Zagraniczny pracodawca zatrudnia polskiego pracownika w Polsce - zaliczki na PIT i składki
Zagraniczny pracodawca zatrudnia polskiego pracownika w Polsce - zaliczki na PIT i składki

Serwis Inforlex Przeciwdziałanie praniu pieniędzy – procedury149.40 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Bogusz

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »