REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zasady rozliczania ulg w PIT uległy zmianie od 2011 roku

Od 2011 roku uległy zmianie zasady rozliczania ulg w PIT
Od 2011 roku uległy zmianie zasady rozliczania ulg w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Nastąpiły zmiany w stosowaniu ulgi internetowej, ulgi rehabilitacyjnej i ulgi dla honorowych krwiodawców. Przewiduje to nowelizacja ustawy o PIT z 25 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1478).

Ulga internetowa również dla korzystających bezprzewodowo

Autopromocja

Dotychczasowe brzmienie przepisu art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT nie obejmuje wprost korzystania z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych w komputerach lub telefonach komórkowych. Organy podatkowe pozwalały na odliczanie kosztów korzystania z Internetu bezprzewodowo o ile podatnik korzystał z sieci w miejscu zamieszkania.

Trudno udowodnić, że podatnik cały rok korzysta bezprzewodowo z sieci tylko we własnym domu lub mieszkaniu. Równie trudno udowodnić, że tak nie było, choć współpraca fiskusa z telekomami jest co roku lepsza.

Aby zlikwidować przyczynę sporów i kontrowersji oraz dostosować ulgę internetową do nowych czasów powstała propozycja usunięcia z przepisu wyrazów „w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika”.

Oznacza to, że nie będzie miało znaczenia gdzie podatnik będzie korzystał z sieci (może to być np. również kawiarenka internetowa), musi tylko udowodnić, że poniósł koszty tego używania i w granicy limitu 760 zł rocznie będzie mógł poniesione wydatki odliczyć od dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Operatorzy usług internetowych coraz częściej proponują klientom rezygnację z papierowych faktur VAT na rzecz faktur udostępnianych do wiadomości użytkowników treści faktur na stronie internetowej operatora bądź przesyłanych użytkownikom pocztą elektroniczną. Dlatego w omawianej nowelizacji w art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT, zrezygnowano z wymogu dokumentowania wydatków poniesionych na Internet fakturą VAT.

Wysokość wydatków z tego tytułu będzie ustalana na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie zawierających dane sprzedawcy i nabywcy, rodzaj usługi i kwotę zapłaty. Zatem każdy dowód, z którego będzie wynikało, że podatnik uiścił opłatę za użytkowanie Internetu będzie dowodem stanowiącym podstawę do dokonania odliczenia od dochodu, w ramach obowiązującego limitu 760 zł.

Polecamy: serwis Koszty

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik


Ulga dla honorowych krwiodawców inaczej dokumentowana

Darowizny przekazane na cele krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi, będą dokumentowane zaświadczeniem wystawionym przez jednostkę organizacyjną realizującą zadania w zakresie pobierania krwi. W zaświadczeniu tym pobierający krew podawać będzie wyłącznie ilość bezpłatnie oddanej krwi lub jej składników przez honorowego dawcę.

Ponadto omawiana nowelizacja ustawy o PIT przewiduje rezygnację w art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT z wtrącenia dotyczącego nieuwzględniania wartości krwi, za którą dawca otrzymał zapłatę (gdyż w tym przypadku w ogóle nie mamy do czynienia z darowizną) oraz przeniesieniem sposobu dokumentowania darowizny krwi lub jej składników do odrębnego punktu w tym ustępie.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ulga rehabilitacyjna

Powyższe zmiany wymagają również korekt w art. 26 ust. 7b ustawy o PIT dotyczące sposobu ustalania wysokości poniesionych na cele rehabilitacyjne wydatków, które nie są ograniczone limitem kwotowym, polegających na dostosowaniu przepisów do przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, oraz do brzmienia art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy w zakresie przekazywania zaliczek od wynagrodzeń pracowników na zakładowy fundusz aktywności.

Ponadto wprowadzono w art. 26 ust. 7c ustawy o PIT regulację obligującą podatnika do przedstawienia dokumentów, które potwierdzają poniesienie przez niego wydatków (a nie dokumentów z których wynika wysokość wydatkowanych kwot), w sposób analogiczny do obecnego brzmienia art. 27f ust. 5 ustawy o PIT.

Dokumentem takim będzie np.
- zaświadczenie potwierdzające zlecenie i odbycie niezbędnych zabiegów leczniczo-rehabilitacyjnych czy
- oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania o posiadaniu psa wraz z okazaniem certyfikatu potwierdzającego odbycie specjalistycznego szkolenia przez psa, czy też
- wskazanie z imienia i nazwiska osób, które opłacono w związku z pełnieniem przez nie funkcji przewodnika,

Z dniem 19 czerwca 2008 r. znowelizowano ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.). Wprowadzono do niej instytucję psa asystującego, który zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 tej ustawy, oznacza odpowiednio wyszkolonego i specjalnie oznaczonego psa, w szczególności psa przewodnika osoby niewidomej lub niedowidzącej oraz psa asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo, który ułatwia osobie niepełnosprawnej aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.

W ustawie tej nie przewidziano zmiany w art. 26 ust. 7a pkt 8 ustawy o PIT mimo, iż przepis ten obejmuje regulacje dotyczące psa przewodnika osób niewidomych. W omawianej nowelizacji ustawy o PIT postanowiono zatem, aby poprzez odwołanie się do definicji psa asystującego zawartej w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, obejmującej zarówno psa przewodnika dla osób niedowidzących oraz niewidomych oraz psa asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo, rozszerzyć zakres odliczenia.

Z ulgi rehabilitacyjnej w zakresie wydatków na utrzymanie psa będą mogły po zmianie skorzystać również osoby niedowidzące oraz osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczone do I grupy inwalidztwa.

Odwołanie się do definicji psa asystującego, pozwoli na wyeliminowanie wątpliwości co do tego, że ulga przysługuje wyłącznie w związku z utrzymywaniem psa odpowiednio przeszkolonego, posiadającego certyfikat wydany przez uprawniony do tego podmiot prowadzący szkolenie psów asystujących, wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów.

Pełna treść nowelizacji ustawy o PIT

Zmienione przepisy obowiązują od 1 stycznia 2011 r. i dotyczą dochodów uzyskanych od tego dnia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA