REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT 2019 a świadczenia z 500+

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
PIT 2019 a świadczenia z 500+
PIT 2019 a świadczenia z 500+

REKLAMA

REKLAMA

Osoby korzystające z programu 500+ i będące jego beneficjentami, otrzymują określone środki pieniężne. Czy mają one jednak wpływ na zeznanie podatkowe PIT, na możliwość skorzystania z ulg podatkowych, a co za tym idzie - na wysokość zobowiązania podatkowego w 2019 roku?

Podstawowe założenia finansowe programu 500 plus

Zgodnie z koncepcją ustawodawcy, 500 zł miesięcznie jest świadczeniem wychowawczym, które ma pomóc najbiedniejszym w wychowaniu dziecka, opieką nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych. Tego rodzaju wsparcie ma przede wszystkim wskazywać na cele społeczne Państwa, w tym podporę rodziny oraz zachęcenie rodzin do rozwoju - co jest bardzo ważne w starzejącym się społeczeństwie.

Autopromocja

Kwestie te zostały uregulowane, przede wszystkim w ustawie z dnia 11 lutego 2016 roku o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. Ustalono odpowiednie kryteria, które aktualnie stwierdzają, że świadczenie wychowawcze przysługuje rodzinie na pierwsze dziecko, w przypadku jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekroczy kwoty 800 zł (przy dzieciach niepełnosprawnych 1200 zł). Zgodnie z najnowszymi planami rządzący zapowiadają zmiany, które mają docelowo znieść kryterium dochodowe otrzymywania świadczenia wychowawczego (w przypadku pierwszego dziecka). 500 + ma dostać każdy rodzic (na każde dziecko do 18 rok użycia), niezależnie od ilości posiadanych dzieci czy dochodów.

Zakresy podatkowe świadczenia wychowawczego

Z założenia pomoc z programu 500+ i świadczenia wychowawczego, nie podlega opodatkowaniu. Kwota ta została zwolniona z opodatkowania. Oznacza to w praktyce, że nie ma konieczności uwzględnienia samej kwoty z świadczenia 500+ w indywidualnym zeznaniu rocznym PIT za 2018 rok. W miejscu wskazywania źródeł dochodów, podatnik ma prawo pominąć dochody ze świadczeń wychowawczych 500+. W przypadku osób, których to świadczenie jest jedynym dochodem, najprawdopodobniej nie będą musiały składać odpowiedniego zeznania podatkowego wcale.

Kwota ta nie będzie więc wykazywana na przykład w formularzach PIT-36 czy PIT-37. Co więcej, nie wpłynie na kwotę wolną od podatku, ani też nie ograniczy prawa do rozliczenia wspólnie z dzieckiem.

Wpływ świadczenia 500+, a prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej

Świadczenie wychowawcze uruchomione w 2016 roku, nie jest jedyną formą Państwa wspierającą rodzinę czy osoby najbiedniejsze. Istnieją również inne programy, takie jak na przykład - funkcjonujące od dłuższego czasu ulgi podatkowe – i jedna z najpopularniejszych, czyli ulga prorodzinna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga prorodzinna pierwotnie polegała na wskazaniu konkretnej kwoty ulgi przez ustawodawcę. Obecnie Ustawodawca określił pewne kryteria,  zawężające możliwość skorzystania z ulgi - na przykład maksymalne limity dochodowe na poziomie 112 000 zł. Wprowadzono również gradację poziomu pomocy,  w zależności od ilości dzieci oraz miesięcy posiadania uprawnień do skorzystania z ulgi.

Aktualne kryteria wskazują, że podatnik może odliczyć:

  • 92,67 zł miesięcznie w przypadku jednego dziecka,
  • 92,67 zł miesięcznie w przypadku drugiego dziecka,
  • 166,67 zł miesięcznie w przypadku trzeciego dziecka,
  • 225 zł miesięcznie w przypadku czwartego i kolejnego dziecka.

Samo pobieranie świadczenia 500+ nie likwiduje możliwości skorzystania z prawa do ulgi prorodzinnej. Ulga prorodzinna posiada własne kryteria, np. dochodowe i nie ma w nim wykluczenia wprost podmiotów korzystających z innej pomocy Państwa.


Zwrot ulgi prorodzinnej, a świadczenia 500+

Ulga prorodzinna zakłada możliwość obniżenia swojego zobowiązania podatkowego. W praktyce zdarzają się jednak rodziny, w których ze względu na bardzo niskie dochody nie mogą dojść do obniżenia podatku – ponieważ taki podatek nie istnieje. Ustawodawca przewidział takie sytuacje i zdecydował, że chce pomagać najbiedniejszym jednostkom jeszcze bardziej. Jeżeli dochód jest zbyt niski, tak że rodzina nie jest w stanie wykorzystać pełnej kwoty ulgi prorodzinnej, może ubiegać się o zwrot niewykorzystanej części tej ulgi.

Warto jednak pamiętać, że jest to prawo, ale nie obowiązek podatnika. W tej kwestii należy się poważnie zastanowić czy skorzystanie ze zwrotu z ulgi podatkowej będzie dla podatnika korzystne.

Sprawa może wydawać się oczywista - zwrot z podatku, to dodatkowe środki pieniężne, które szczególnie w rodzinach biednych, są bardzo ważne. Skorzystanie ze zwrotu z ulgi prorodzinnej może być jednak w dłuższej perspektywie zupełnie nieopłacalne dla podatnika. Kwota zwrotu z ulgi prorodzinnej jest wliczana do przychodu podatnika, a przychód ten jest znów kryterium przyznawania pomocy i świadczeń, takich jak świadczenie wychowawcze 500+. Korzystając z ulgi prorodzinnej może więc okazać się, że następnie podatnik straci prawo do 500+.

Podsumowanie i rekomendacje

Samo korzystanie ze świadczenia wychowawczego 500+ nie obliguje jego beneficjenta to rozliczenia 500 złotych w swoim zeznaniu podatkowym PIT, nie może też zmienić obowiązującego go progu podatkowego na wyższy. Warto jednak pamiętać, że świadczenie to funkcjonuje w otoczeniu innych form odliczeń czy ulg proponowanych przez ustawodawcę. I o ile program 500+ nie odnosi bezpośredniego skutku na deklaracje podatkową PIT, to razem z innymi formami pomocy Państwa, w tym w szczególności ulgą prorodzinną (z której z założenia mogą korzystać te same podmioty), może na siebie oddziaływać. Takie poziome połączenia pomiędzy różnymi ulgami i zwolnieniami mają natomiast swój finał w deklaracji PIT - w tym sensie, że po ocenie aktualnego stanu prawnego i podatkowego dotyczącego świadczeń 500+ i ulgi prorodzinnej, podatnik powinien zdecydować czy składać wniosek o zwrot z niewykorzystanej ulgi prorodzinnej.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA