REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży odziedziczonych jednostek uczestnictwa

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży odziedziczonych jednostek uczestnictwa
Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży odziedziczonych jednostek uczestnictwa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia odziedziczonych jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych budzi nadal wątpliwości. Wyrok WSA w Warszawie z 22 maja 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2593/11, tylko wzmógł zainteresowanie podatników. Jak dotąd organy podatkowe i sądy nie wykształciły jednolitej interpretacji w tej sprawie.

Jak uniknąć obciążenia dwoma podatkami?

Ten problem na styku przepisów podatku od spadków i darowizn i PIT rodzi rozliczne kontrowersje.Z grubsza rzecz biorąc, na podatnika zbywającego jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych nakładany jest 19% PIT, którego podstawę oblicza się poprzez odjęcie od przychodu kosztów poniesionych na nabycie jednostek.

Autopromocja

Co jednak, kiedy podatnik dokonujący zbycia jednostek wszedł w ich posiadanie drogą spadkobrania?

W tego rodzaju sytuacji najprawdopodobniej podatek zostanie obliczony od całego przychodu.

Po pierwsze, takie jest stanowisko władz podatkowych, które konsekwentnie od dłuższego czasu stosują profiskalne podejście i nie uwzględniają, w sytuacjach niejasnych, ekonomicznych korzyści podatnika.

Po drugie, danina od przychodów ze zbycia jednostek uczestnictwa jest obliczana i pobierana przez płatnika, tj. najczęściej towarzystwo funduszy inwestycyjnych a te, siłą rzeczy, stosują często ostrożne podejście w kwestiach podatnych na zakwestionowanie przez władze podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydaje się jednak, że przy sprzedaży odziedziczonych jednostek uczestnictwa podatnik powinien mieć możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania o przychód, który podlegał podatkowi od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, jej przepisów nie stosuje się do przychodów podlegających podatkowi od spadków i darowizn. A jednostki uczestnictwa, zanim zasilą majątek spadkobiercy, podlegają właśnie podatkowi od spadków i darowizn.

Oczywiście ich wartość w momencie dziedziczenia i sprzedaży może się różnić, jednakże opodatkowując całość przychodu ze sprzedaży odziedziczonych jednostek obciąża się to samo dwoma podatkami, które co do zasady nie powinny być nakładane na ten sam przychód.

Dwie kategorie przychodu?

Organy podatkowe nie podzielają powyższego rozumowania, twierdząc, że tak naprawdę mamy tutaj do czynienia z dwoma różnymi kategoriami przychodu: spadkiem i przychodami z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

A zatem, chociaż wydaje się, że jedna i ta sama rzecz została po prostu dwojako nazwana, nałożenie podatku na przychód ze sprzedaży jednostek uczestnictwa nie jest, zdaniem organów, naruszeniem wyżej wspomnianej dyspozycji ograniczającej zakres stosowania podatku dochodowego os osób fizycznych.

Jak rozliczyć PIT przy umorzeniu odziedziczonych jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych

Opodatkowanie odkupu odziedziczonych jednostek uczestnictwa

Warto zwrócić uwagę również na następującą okoliczność opodatkowania całości przychodu ze sprzedaży odziedziczonych jednostek. Otóż zdarzyć się może, że ich wartość z czasem będzie maleć.

Jeżeli podatek zostanie pobrany od całości przychodu ze sprzedaży takich zdewaluowanych jednostek, opodatkowana zostanie paradoksalnie strata, która w normalnych warunkach w żadnym wypadku podlegać obciążeniom nie powinna.

Powyższa hipotetyczna sytuacja może stanowić argument za uznaniem za koszty uzyskania przychodu przy sprzedaży odziedziczonych jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, choćby faktycznych kosztów poniesionych w przeszłości przez inwestora-spadkodawcę.

Jest to opcja mniej - pod względem ekonomicznym – radykalna, niż kwalifikacja jako kosztu całości odziedziczonego majątku, ale również nie spotyka się ona z uznaniem władz podatkowych. Uważają one bowiem, że podatnikowi nie może przysługiwać prawo do pomniejszenia przychodu o koszt, który bezpośrednio przezeń nie został poniesiony.

Problematyczny brak jednolitej linii orzeczniczej

W niektórych wyrokach (np. sygn. III SA/Wa 834/07 i III SA/Wa 821/11) sądy przyznały rację podatnikom dochodzącym prawa do pomniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku zbywania odziedziczonych jednostek uczestnictwa o koszty poniesione w przeszłości przez inwestora-spadkodawcę, ale daleko jest jeszcze do wykształcenia jednolitego stanowiska w tej sprawie.

Dlatego, wbrew naczelnym zasadom równości i powszechności opodatkowania, o tym od jakiej podstawy zapłaci się podatek może zadecydować nierzadko łut szczęścia.

Podsumowując, z pewnością korzystne dla podatników (jak również płatników zryczałtowanego podatku od przychodów ze sprzedaży jednostek uczestnictwa) byłoby, gdyby władze podatkowe zajęły jednoznaczne stanowisko wobec ustalania podstawy opodatkowania w przypadku zbycia odziedziczonych jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, np. w drodze interpretacji ogólnej.

Bowiem brak jednoznacznej linii orzeczniczej w sytuacji, gdy problem pojawia się coraz częściej (z uwagi na dojrzewanie polskiego rynku kapitałowego) jest istotnym mankamentem polskiej praktyki podatkowej.

Mariusz Ferenc, starszy konsultant w Zespole ds. Podatków Pracowniczych działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA