REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji podatkowej

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji podatkowej
Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji, gdy organ miał wątpliwości co do poprawności przedstawienia stanu faktycznego przez spółkę we wniosku, mógł zastosować rozwiązanie przewidziane przez art.14b § 3 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem składający wniosek zobowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jeśli okaże się, że wniosek powyższych wymogów nie spełnia, to wówczas organ wydaje postanowienie w sprawie pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Jednakże wydanie takiego postanowienia powinno być poprzedzone wezwaniem wnioskodawcy do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.

Powyższe wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 5 lutego 2013 r., I SA/Rz 13/13.

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, która zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatkowych skutków uczestnictwa w międzynarodowej strukturze Cash-poolingu. Chodziło o zidentyfikowanie odbiorcy odsetek od kwot pieniężnych udostępnianych przez lidera, w celu właściwego ustalenia podstawy opodatkowania oraz stawki podatku u źródła.

Interpretacja podatkowa

Wszczęcie postępowania podatkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wniosku o interpretację spółka sformułowała następujące pytanie: w jaki sposób powinna zidentyfikować odbiorcę odsetek od kwot środków pieniężnych udostępnionych przez lidera w ramach systemu cash poolingu, jak ustalić podstawę opodatkowania oraz właściwą stawkę podatku "u źródła" w odniesieniu do odsetek wypłacanych przez nią na rzecz lidera na wypadek przyjęcia, że nie należą się one liderowi?

Zdaniem spółki, nie ma ona możliwości zidentyfikowania innych niż lider odbiorców odsetek, przyjęcia innej podstawy opodatkowania aniżeli łączna kwota wypłaconych odsetek, a także innej niż 10% stawka podatku " u źródła".

Uzasadniając swoje stanowisko spółka wskazała, że realizacja postanowień umowy cash poolingu uniemożliwia ustalenie, którzy konkretnie uczestnicy tej umowy i w jakich kwotach wypłacili środki na rachunek docelowy i w jakich proporcjach z łącznej kwoty zgromadzonej na rachunku docelowym lider przelał te środki na pokrycie ujemnego salda na rachunku źródłowym spółki. Niemożliwe w związku z tym będzie zindywidualizowanie ewentualnego kręgu podmiotów innych niż lider, na rzecz których spółka mogłaby być zobowiązana do zapłaty odsetek w odniesieniu do ustalonej kwoty finansowania pochodzącego od danego uczestnika.

Organ podatkowy odmówił wszczęcia postępowania interpretacyjnego. W uzasadnieniu postanowienia argumentował, że ustalenie sposobu zidentyfikowania odbiorcy odsetek dotyczy elementu opisu zdarzenia przyszłego, a zatem nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Ponadto dodał, że nie jest możliwe wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podstawy opodatkowania i stawki podatku bez informacji, na rzecz rezydenta jakiego państwa przedmiotowe odsetki zostaną wypłacone.

Spółka, po wyczerpaniu przysługujących jej środków odwoławczych, wniosła skargę do WSA, który uchylił postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej.


Interpretacja zwrotu „ z jakichkolwiek innych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte”

W uzasadnieniu sąd wskazał, że odmawiając wydania interpretacji organ podatkowy naruszył art. 165a Ordynacji podatkowej, poprzez jego błędne zastosowanie. Zgodnie z treścią tego przepisu, organ podatkowy wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania, gdy żądanie zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z jakichkolwiek innych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte.

Sąd  wskazał, że  przedmiotowej sprawie skarżąca spółka z całą pewnością posiada status strony; pozostaje zatem do zbadania przesłanka „innych przyczyn”.  Ponieważ jednak termin ten nie posiada definicji legalnej, sąd odwołał się do dorobku doktryny w tym zakresie.

Na tej podstawie sąd wyprowadził wniosek, że z „innymi przyczynami” mamy do czynienia jeśli:

- brak jest podstawy prawnej,

- w danej sprawie postępowanie jest w toku lub

- sprawę rozstrzygnięto już decyzją ostateczną.

Z kolei zwrot „nie może być wszczęte” należy odnieść, zdaniem sądu, do sytuacji, gdy wszczęciu postępowania podatkowego stoi na przeszkodzie przepis prawa bądź poszczególne jego przepisy, których wykładnia uniemożliwia prowadzenie tego postępowania i rozpatrzenie treści żądania w sposób merytoryczny. Na poparcie tego poglądu sąd przytoczył wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 lutego 2012r. sygn. akt II FSK 1250/10.

Ordynacja podatkowa 2013 - zmiany i nowości


Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym - PORADNIK

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy, sąd wskazał, że w przedmiotowej sprawie żadna z tych przesłanek nie zachodzi. Nie było zatem podstawy do odmowy wszczęcia postępowania interpretacyjnego z powołaniem na art. 165a Ordynacji podatkowej. Sąd podkreślił, że w sytuacji, gdy organ miał wątpliwości co do poprawności przedstawienia stanu faktycznego przez spółkę we wniosku, mógł zastosować rozwiązanie przewidziane przez art.14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z tym przepisem składający wniosek zobowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jeśli okaże się, że wniosek powyższych wymogów nie spełnia, to wówczas organ wydaje postanowienie w sprawie pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Jednakże wydanie takiego postanowienia powinno być poprzedzone wezwaniem wnioskodawcy do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.

Aleksandra Bembnista jest starszym konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA