REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pisemna umowa najmu pozwala uniknąć ewidencji

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasady opłacania ryczałtu w wypadku najmu mogą być o wiele prostsze niż ma to miejsce w wypadku opodatkowania w ten sam sposób pozarolniczej działalności gospodarczej. Warto w tym celu zadbać chociażby odpowiednio wcześnie o sporządzenie pisemnej umowy.

Ogólną zasadą jest, iż w celu prawidłowego określenia wielkości przychodów podatnicy stosujący opodatkowanie ryczałtem zobowiązani są prowadzić ewidencję przychodów. W wypadku umowy najmu, podnajmu itp. podatnicy są jednak zwolnieni z tego kłopotliwego obowiązku jeżeli wysokość przychodów wynika z umowy zawartej w formie pisemnej. 

Autopromocja

W naszym interesie leży więc, aby stosowna umowa została sporządzona. Nie tylko oszczędzi nam to pracy przy prowadzeniu ewidencji, ale również uchroni od negatywnych konsekwencji związanych z niedopełnieniem obowiązku jej prowadzenia. 

W tym ostatnim przypadku, jak również wtedy gdy ewidencja prowadzona jest niezgodnie z warunkami wymaganymi do uznania jej za dowód w postępowaniu podatkowym, organ podatkowy może sam określić wartość niezewidencjonowanego przychodu i opodatkować go stawkami pięciokrotnie wyższymi niż normalnie. Maksymalna ich wysokość została przy tym określona na 75%.

Podatnicy stosujący ryczałt w odniesieniu do przychodów z najmu, nie muszą również prowadzić ewidencji wyposażenia. Jeżeli równocześnie opodatkowują ryczałtem dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, wówczas ewidencją wyposażenia obejmuje się jedynie wyposażenie związane z jej prowadzeniem. 

Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczyć ryczałt od przychodów i wpłacić go na rachunek urzędu skarbowego do dnia 20 następnego miesiąca. Podatek należny za grudzień wpłaca się w terminie złożenia zeznania rocznego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wypadku opodatkowania najmu ryczałtem, wielu podatników może skorzystać z możliwości kwartalnego wpłacania należności do urzędu skarbowego. Wystarczy aby przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 25 000 euro.
Aby skorzystać z opłacania ryczałtu co kwartał należy zawiadomić o tym do 20 stycznia naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Zawiadomienia takiego nie trzeba składać co roku, gdyż zakłada się, iż podatnik chce korzystać z takiego sposobu opłacania podatku, dopóki nie zgłosi on zamiaru jego zmiany.

Regulowanie należności podatkowych z tytułu ryczałtu kwartalnie polega na obliczaniu i wpłacaniu go na rachunek urzędu skarbowego do dnia 20 następnego miesiąca po upływie kwartału, za który ma być opłacony. Wpłaty za ostatni kwartał dokonuje się w terminie złożenia zeznania rocznego.
W trakcie roku podatkowego podatnicy ryczałtu nie składają żadnych deklaracji, natomiast po zakończeniu roku podatkowego wykazują wysokość uzyskanych przychodów w składanym do końca stycznia formularz PIT-28. 

Jeżeli podatnik dodatkowo uzyskuje dochody opodatkowane na zasadach ogólnych, wówczas zobowiązany jest złożyć dwa zeznania roczne. Podatnicy opłacający ryczałt od wykazanych w zeznaniu rocznym przychodów z najmu lub dzierżawy mają prawo odliczyć poniesione wydatki na własne ubezpieczenie społeczne. 

W pierwszej kolejności ryczałt ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli nie została odliczona od podatku dochodowego i tylko do wysokości stanowiącej 7,75 proc. podstawy jej wymiaru.
Podobnie jak ma to miejsce w wypadku podatku od osób fizycznych, przy korzystaniu z ryczałtu, 1% należnego podatku może zostać przekazany na rzecz wskazanej przez podatnika organizacji pożytku publicznego. 

Nazwę stosownej organizacji, numer jej wpisu do Krajowego Rejestru Sadowego oraz wysokość kwoty należy umieścić w zeznaniu podatkowym lub w jego korekcie, pod warunkiem, że została złożona nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od upływu terminu do złożenia zeznania podatkowego. Naturalnie konieczna jest również zapłata w pełnej wysokości należnego podatku, stanowiącego podstawę obliczenia kwoty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA