REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy dodatek rodzinny otrzymywany z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu PIT

Monika Kurlit
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
opodatkowanie pit
opodatkowanie pit

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenie w postaci dodatku rodzinnego z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 grudnia 2010 r. (ITPB2/415-827/10/ENB).
Sprawa dotyczyła podatniczki, mieszkającej na stałe w Polsce od marca 2010 r. Otrzymywała ona z Wielkiej Brytanii świadczenie rodzinne w postaci dodatku, który został jej przyznany na podstawie angielskich przepisów o świadczeniach rodzinnych i dodatkach, po przedłożeniu aktu małżeństwa.

Autopromocja

Świadczenie nie stanowi emerytury, renty ani dodatku pielęgnacyjnego. Źródłem dochodów podatniczki jest ponadto emerytura otrzymywana z ZUS za pracę w Polsce. Dodatek rodzinny nie podlegał opodatkowaniu na terenie Wielkiej Brytanii.

Gdzie i na jakich zasadach opodatkować świadczenie rodzinne?

W związku z powyższym podatniczka wystąpiła do polskiego organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy przedmiotowe świadczenie w postaci dodatku rodzinnego podlega opodatkowaniu w Polsce?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, podatniczka stwierdziła, że jej zdaniem otrzymywane przez nią środki są zwolnione z opodatkowania w Polsce. Organ uznał to stanowisko za prawidłowe.

Wyjaśnił, że zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenie w postaci dodatku rodzinnego z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy ustawy o PIT

Konsekwencje polskiej rezydencji podatkowej

Ze względu na wzrost mobilności Polaków oraz fakt, iż coraz większa liczba polskich obywateli decyduje się na pracę poza granicami Polski, coraz powszechniejszy staje się problem opodatkowania w Polsce różnego rodzaju dochodów otrzymywanych z zagranicy.

Przedmiotem interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest sposób opodatkowania dodatku rodzinnego przyznanego polskiemu rezydentowi na podstawie angielskich przepisów o świadczeniach rodzinnych i dodatkach.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż świadczenie otrzymywane z Wielkiej Brytanii może podlegać opodatkowaniu w Polsce ze względu na status rezydencji podatnika.

Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, podatnik ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (polski rezydent podatkowy).Tym samym posiada on nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Polski. Co w praktyce oznacza, że podlega on w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągnięcia (miejsca położenia źródeł przychodów).

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: serwis PIT

W przypadku polskich rezydentów osiągających dochody ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Polski sposób opodatkowania takich dochodów należy ustalić przy uwzględnieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie ma Konwencja między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii I Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od zysków majątkowych.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, w świetle Konwencji dodatek rodzinny otrzymywany z Wielkiej Brytanii należy zakwalifikować jako „inne dochody” o których mowa w art. 21 Konwencji.

O sposobie kwalifikacji zapewne zadecydowały informacje przedstawione przez podatnika w stanie faktycznym. W ocenie podatnika, otrzymywany dodatek rodzinny nie jest emeryturą ani rentą - zatem nie mieści się w kategorii dochodów z art. 17 Konwencji.

Przedmiotowy dodatek nie jest też związany z praca wykonywaną w Polsce lub Wielkiej Brytanii - tym samym nie jest identyfikowany z dochodami z pracy najemnej wymienionymi w art. 14 Konwencji.

Świadczenia zagraniczne powinny korzystać z tych samych zwolnień podatkowych, co świadczenia polskie

Właściwa kwalifikacja dodatku rodzinnego w świetle Konwencji ma istotne znaczenie, ponieważ ma wpływ na sposób jego opodatkowania. Zgodnie z art. 21 Konwencji, „inne dochody”, do których zaliczamy przedmiotowy dodatek rodzinny, otrzymywane przez polskiego rezydenta podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zatem Konwencja rozstrzyga, iż w celu ustalenia sposobu opodatkowania dodatku rodzinnego otrzymywanego z Wielkiej Brytanii mają zastosowanie tylko i wyłącznie polskie przepisy podatkowe.

Na gruncie polskiej ustawy o PIT zwolnione z opodatkowania są „świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów” (art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT).

W celu zastosowania powyższego zwolnienia należało dokonać oceny czy przedmiotowy dodatek rodzinny mieści się w kategorii świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Literalna wykładnia powyższego zwolnienia oznaczać może, iż zwolnieniu z opodatkowania podlegają jedynie te świadczenia i dodatki, które uregulowane są w polskich przepisach.

Brak jest bowiem odniesienia wprost do przepisów o świadczeniach rodzinnych, które obowiązują w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub Szwajcarii.

Z drugiej jednak strony, orzecznictwo polskich sądów administracyjnych wskazuje, iż ograniczenia w zakresie odliczania dla celów podatkowych zagranicznych (wpłaconych do innego państwa członkowskiego UE, EOG lub Szwajcarii) składek na zabezpieczenia społeczne jest niezgodne z postanowieniami Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

W drodze analogii właściwe wydaje się być przyjęcie stanowiska, zgodnie z którym również zagraniczne świadczenia wypłacane z zagranicznych systemów zabezpieczenia społecznego powinny korzystać z tych samych zwolnień podatkowych, z jakich korzystać mogą polskie świadczenia.

Reasumując, dokonaną przez Dyrektora Izby Skarbowej wykładnię celowościową, według której brytyjski dodatek rodzinny powinien korzystać z opodatkowania w Polsce, należy ocenić jedynie pozytywnie.

Źródło: www.taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA