REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy JPK zacznie obowiązywać w JST? /fot. Fotolia
Kiedy JPK zacznie obowiązywać w JST? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie do kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to temat bardzo gorący w ostatnim czasie. Mimo to nadal istnieje grupa podatników, która została praktycznie pominięta w zakresie JPK, czyli jednostki samorządu terytorialnego.

Autopromocja

Co się zmienia?

W wyniku dokonanych nowelizacji przepisów prawa podatkowego, konieczne będzie składanie informacji gospodarczych (danych) w postaci elektronicznej, określanej mianem jednolitego pliku kontrolnego. Będzie to miało miejsce zarówno okresowo - online (w zakresie rozliczeń VAT), jak i na każde wezwanie organu podatkowego. Obszary (tzw. struktury) objęte tym obowiązkiem to: księgi rachunkowe/KPiR/ewidencja przychodów, wyciągi bankowe, obrót magazynowy, ewidencje sprzedaży i zakupu VAT, faktury VAT. Ministerstwo określiło szczegółowo o jakie wybrane dane z każdego obszaru chodzi. Obowiązek ten dotyczyć będzie podmiotów prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, a więc praktycznie obejmie on wszystkich prowadzących te księgi (szczególnie biorąc pod uwagę wprowadzany ustawowy wymóg w tym zakresie).

Główne pytanie z perspektywy niniejszego komentarza, to ustalenie czy obowiązek w zakresie JPK obejmuje tylko przedsiębiorców (jak się wydawało na etapie projektowania przepisów), czy też inne podmioty, w szczególności organy władzy publicznej.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doniesienia medialne dotyczące JPK kierowane były przede wszystkim do tzw. dużych, średnich i małych przedsiębiorców, jako do grupy zainteresowanej terminem wejścia nowych przepisów. Z resztą przepisy przejściowe, niedawno znowelizowane bezpośrednio odnoszą się do średnich i małych przedsiębiorców, przesuwając termin wejścia obowiązku dla nich na styczeń 2017 r. Jeśli jednak wczytamy się w znowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej, dostrzeżemy, że obowiązki JPK dotyczą literalnie podatników, nie zaś przedsiębiorców. Skoro nie ma wątpliwości, że Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST) są również podatnikami VAT, a ustalenia w zakresie tego podatku będą w pierwszej linii badane przez organy podatkowe na podstawie JPK, nadchodzące zmiany dotyczyć będą również podmiotów administracji samorządowej. Oczywiście JST są podatnikami jedynie w pewnym zakresie swojej działalności, tym niemniej tak jak nie eliminuje to standardowych obowiązków podatnika VAT tak też nie powinno eliminować obowiązków w zakresie JPK. Oznacza to, że na podmiotach tych ciążyć będą podobne obowiązki, jak i na przedsiębiorcach. W zakresie powyżej przedstawionego obowiązku raportowania, w stosunku do JST nie wprowadzono żadnych wyjątków. Brak żadnych wyłączeń dla JST może dziwić, biorąc pod uwagę, że system JPK ma prowadzić m.in. do przeciwdziałania i wykrywania oszustw podatkowych, a te w praktyce nie są realizowane przez podmioty z sektora samorządowego.

Kiedy JPK zacznie obowiązywać w JST?

Obowiązki w zakresie comiesięcznego raportowania zasadniczo obowiązują od 1 lipca 2016 r., przy czym wprowadzono pewne wyjątki. Zgodnie z treścią przepisów ustawy, która wprowadziła tę regulację, tj. ustawy z dnia 13 maja 2016 r., mali i średni przedsiębiorcy będą do tego zobowiązani od 1 stycznia 2017 r., natomiast mikroprzedsiębiorcy od 1 stycznia 2018 r. Status przedsiębiorcy należy ustalić na podstawie ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej biorąc pod uwagę stan średniorocznego zatrudnienia pracowników oraz roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych i sumę aktywów bilansu. Ocenie w tym zakresie poddać należy dwa ostatnie lata obrotowe.

Klasyfikacja JST

Określając moment rozpoczęcia obowiązkowego raportowania dla celów VAT przez JST, powstaje wątpliwość czy JST jest przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a zatem czy może spełniając określone warunki (uznanie za np. średniego przedsiębiorcę) rozpocząć przesyłanie w nowym formacie danych od późniejszego okresu niż rozpoczynający się 1 lipca 2016 r. Gdyby uznać, iż JST nie jest przedsiębiorcą – raportowanie należałoby rozpocząć bezwzględnie od lipca 2016 r. (w praktyce mówimy o przesłaniu pliku JPK do 25 sierpnia w rozliczeniu za lipiec).


Czyli jednak…

Wątpliwości te pomógł rozwiązać sam Minister Finansów wydając w dniu 20 czerwca interpretacją ogólną (sygn. PK4.8012.55.2016). Interpretacja ta nie rozstrzyga wprost, czy JST są przedsiębiorcami, ani nie odnosi się bezpośrednio do nich. Jednakże wskazano w niej, iż w odniesieniu do podmiotów nie będących przedsiębiorcami (mogą być to np. fundacje) w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, stosować należy te same przepisy przejściowe jak dla przedsiębiorców, dokonując oceny na podstawie tych samych kryteriów. Zatem jeżeli dany podmiot jest podatnikiem VAT prowadzącym ewidencję dla celu tego podatku za pomocą programów komputerowych, ale nie ma statusu przedsiębiorcy, to moment rozpoczęcia obowiązkowego raportowania należy określić na podstawie tych samych zasad co dla przedsiębiorców. Czyli jeżeli spełniałby warunki do uznania go za mikro, małego lub średniego przedsiębiorcę (gdyby był przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów) to moment rozpoczęcia obowiązkowego przekazywania informacji uległby przesunięciu. Należy zaznaczyć, że samo zatrudnienie 250 i więcej pracowników (niezależnie od limitów obrotów) kwalifikuje do uznania za tzw. dużego przedsiębiorcę.

Jednolity Plik Kontrolny - interpretacja ogólna Ministra Finansów

Centralizacja VAT

W tym miejscu, analizując obowiązki JST w zakresie VAT, należy mieć na uwadze centralizację rozliczeń VAT, która zgodnie z orzeczeniami poszerzonego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego jak i Trybunału Sprawiedliwości UE, nakazuje patrzeć na JST jako na jednego podatnika VAT wraz utworzonymi przy gminie czy też powiecie jednostkami (lub zakładami) budżetowymi. Jeśli z tej pespektywy weryfikować czy łączne zatrudnienie we wszystkich jednostkach przekracza 250 osób, zapewne wiele nawet średnich jednostek może zostać objętych obowiązkiem JPK już od 1 lipca.

Największa odpowiedzialność po stronie księgowych

W związku z powyższym, niezależnie od uznania lub nie JST za przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, o momencie rozpoczęcia przekazywania danych dotyczących VAT w formie elektronicznej, decydować będą te same kryteria. Należy zauważyć, że obowiązki w zakresie JPK będą dla JST stanowić dodatkową trudność, gdyż wymaga to w praktyce dostosowania aktualnie wykorzystywanych narzędzi księgowych (informatycznych) do możliwości wygenerowania informacji w z góry narzuconym kształcie. Odpowiedzialność karnoskarbowa w tym zakresie będzie leżała po stronie osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe.

Jednolity Plik Kontrolny - wyjaśnienia MF

JST trochę pominięto

Podsumowując powyższe rozważania, wydaje się, że kolejny raz Ministerstwo Finansów nie wzięło pod uwagę JST i ich specyfiki, kreując nowe wymogi podatkowe w zakresie VAT. Samorządom ciągle odbija się czkawką dotychczasowy brak szczegółowej regulacji w zakresie podmiotowości podatkowej (wspomniana centralizacja VAT do której się obecnie przygotowują). Samorządy oraz eksperci powinni ciągle podnosić postulat rzetelnego i kompleksowego pochylenia się przez Ministerstwo nad rozwiązaniami dla samorządów. Wydaje się, że brak tu spojrzenia sektorowego, które opierałoby się na praktycznych doświadczeniach osób pracujących wcześniej bezpośrednio w JST.

Autorzy:

Paweł Podlasiński - Starszy konsultant ds. podatków w Impel Business Solutions sp. z o.o.

Artur Błędowski - Doradca podatkowy, Dyrektor ds. rozwoju w Impel Business Solutions sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA