REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym

Klaudia Pastuszko
Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym /shutterstock.com
Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje identyfikatorów podatkowych – numer PESEL oraz NIP. Jakie są zasady posługiwania się identyfikatorami podatkowymi?

Autopromocja

Obowiązek ewidencyjny

Podatnicy wszelkiego rodzaju podatków mają obowiązek podawać identyfikator podatkowy wszystkich dokumentach, które w sposób bezpośredni bądź też pośredni związane są z wykonywaniem zobowiązań podatkowych, a także niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru są obowiązane właściwe organy podatkowe lub celne. Obowiązek ten, zwany obowiązkiem ewidencyjnym, spoczywa na każdym podmiocie, który występuje w charakterze czy to podatnika, płatnika czy też płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne bądź społeczne.

W omawianej roli występować mogą zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne czy też jednostki nieposiadające osobowości prawnej, które na podstawie przepisów szczególnych odrębnych ustaw podatkowych występują w jednej z powyższych ról.

NIP i PESEL

Zgodnie z przepisami ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podmioty występujące w roli podatnika czy też płatnika mogą być charakteryzowane przez dwa identyfikatory podatkowe: NIP oraz numer PESEL.

Numer PESEL służy do identyfikacji podatników, którzy są osobami fizycznymi. Chodzi tu o takie osoby, które nie występują w charakterze zarejestrowanych podatników podatku od towarów i usług, ani nie prowadzą działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmiot identyfikujący się numerem NIP podlega obowiązkowi ewidencyjnemu w pełnym zakresie. Oznacza to również obowiązek dokonania zgłoszenia ewidencyjnego, a także uzyskania numeru NIP czy też aktualizacji danych objętych tym zgłoszeniem w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Katalog podmiotów identyfikowanych przy użyciu numeru NIP jest znacznie szerszy niż w przypadku numeru PESEL. Obejmuje on:

- osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz inne podmioty, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami,

- osoby fizyczne nieobjęte rejestrem PESEL, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami,

- osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL prowadzące działalność gospodarczą,

- osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL będące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,

- płatników podatków,

- płatników składek na ubezpieczenia społeczne,

- płatników składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Kiedy NIP, kiedy PESEL?

W praktyce podatkowej pojawiają się często wątpliwości co do tego, który z posiadanych identyfikatorów należy użyć.

Osoba fizyczna objęta numerem PESEL, o ile nie występuje ona w charakterze przedsiębiorcy, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, ani nie jest płatnikiem podatków, ani nie jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne posługiwać powinna się numerem PESEL we wszystkich dokumentach, dla których ów identyfikator jest właściwy. Dla przykładu: jeżeli podatnik na początku roku 2018 założy firmę, czyli zyska status przedsiębiorcy a co za tym idzie identyfikator NIP, wypełniając deklarację podatkową za rok 2018 obowiązany jest do posłużenia się numerem NIP.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Jeśli osoba fizyczna występuje w charakterze przedsiębiorcy, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, płatnikiem podatków, bądź też płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, posługiwać powinna się numerem NIP. Podatnicy oraz płatnicy podatków czy też składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne mają obowiązek podawać identyfikator podatkowy na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych, a także niepodatkowych należności budżetowych, co do których poboru są obowiązane organy podatkowe czy też celne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA