REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korespondencja z urzędu skarbowego otrzymana z opóźnieniem

Korespondencja z urzędu skarbowego otrzymana z opóźnieniem
Korespondencja z urzędu skarbowego otrzymana z opóźnieniem
Media

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą czy osobą fizyczną, przed dłuższym urlopem zabezpiecz odbiór korespondencji. Nie wszystkie listy mogą czekać na ciebie dłużej niż 14 dni. Jeśli otrzymasz korespondencję z urzędu skarbowego, możesz – z powodu przerwy urlopowej – przegapić termin odwołania się od decyzji urzędu. Co wtedy?

Data doręczenia pisma z urzędu skarbowego wyznacza automatycznie podatnikowi termin ewentualnego odwołania się od niekorzystnej decyzji fiskusa. Jeżeli więc planujemy wyjazd na urlop, a w międzyczasie składaliśmy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej lub na przykład spodziewamy się decyzji ustalającej wysokość naszego zobowiązania podatkowego - koniecznie zabezpieczmy odbiór naszej korespondencji.

Autopromocja

Odbiór korespondencji w imieniu nieobecnego adresata

Jeżeli adresat ważnego pisma urzędowego jest nieobecny, korespondencję może odebrać inny domownik (pod warunkiem, że jest pełnoletni) lub nawet sąsiad. Ważne jest jednak, by osoba odbierająca pismo w imieniu nieobecnego adresata zobowiązała się do tego, że przekaże mu tę korespondencję. Informacja o tym, że pismo odebrane zostało przez kogoś innego umieszczana jest w skrzynce pocztowej adresata lub na drzwiach mieszkania czy też w innym widocznym miejscu.

Czy bezprawne działanie urzędu skarbowego przerywa bieg przedawnienia?

Mamy 14 dni, by odebrać pismo

Jeżeli adresata nie ma w domu i nie ma też innych domowników, którzy mogliby za niego odebrać pismo, a doręczyciel nie pozostawi go żadnej innej osobie z sąsiedztwa, pismo urzędowe zostaje w najbliższej adresatowi placówce pocztowej (jeśli wysłane były Pocztą Polską) lub w urzędzie gminy bądź miasta (jeżeli doręczane było przez pracownika organu skarbowego) przez 14 dni. Adresat jest o tym powiadamiany dwa razy, tj. w momencie pierwszej nieudanej próby doręczenia pisma oraz 7 dni później. Najczęściej informacje te przekazywane są w formie awiza, które wrzuca się do skrzynki pocztowej. Pismo uważa się za doręczone z upływem czternastego dnia. Po tym terminie nie ma już mowy o ewentualnych odwołaniach. Pismo trafia do akt i sprawie nadany zostaje bieg. Jak tego uniknąć? – Najlepiej ustanowić pełnomocnika lub przejść na korespondencję elektroniczną. W przypadku przedsiębiorców pełnomocnikiem może być księgowa. Chodzi przede wszystkim o to, by zastępująca osoba była dostępna pod wskazanym adresem, odebrała pismo i ewentualnie mogła na nie odpowiednio zareagować. W przypadku, gdy nie chcemy lub nie możemy ustanowić pełnomocnika, przejdźmy na korespondencję elektroniczną. Wtedy pisma z urzędu skarbowego będą doręczane nam w postaci wiadomości e-mail, którą możemy odebrać i przeczytać praktycznie zawsze i wszędzie – informuje Kamil Fac, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.

Przywrócenie terminu

Podatnicy, którzy nie zdążyli odebrać pisma urzędowego na czas i upłynął już termin złożenia zażalenia lub dokonanie innej czynności procesowej, mogą spróbować złożyć wniosek o przywrócenie terminu do dokonania danej czynności. Wniosek taki zostanie uznany, a tym samym termin zostanie przywrócony jeśli organ podatkowy uzna, że niedotrzymanie terminu nie nastąpiło z winy podatnika. Jeśli podatnik przed wyjazdem na urlop otrzymał wezwanie do dokonania określonej czynności i nie dokonał jej, tłumacząc niedotrzymanie terminu planowanym urlopem - nie można liczyć na przychylność fiskusa w tym zakresie. Jednak w przypadku, gdy dana osoba wyjeżdżając na urlop nie miała nawet świadomości tego, że fiskus wszczął jakieś postępowanie, czy też  osoby, którym wakacyjny wyjazd nieoczekiwanie się przedłużył z okoliczności niezależnych od podatnika, przedsiębiorca może liczyć się z możliwością przywrócenia terminu. Jeżeli istnieją już podstawy, aby skorzystać z opcji przywrócenia terminu w naszej sprawie, musimy o to wnioskować we właściwym urzędzie skarbowym. Składa się wówczas wniosek o przywrócenie terminu przewidzianego na dokonanie danej czynności, dokonując jednocześnie tej czynności (np. złożenie zarzutów do protokołu kontroli).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy urząd skarbowy może wszcząć kontrolę bez zawiadomienia

- Na założenie wniosku mamy 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminowi. Jeżeli przegapimy te 7 dni, nie ma już absolutnie żadnej możliwości przywrócenia terminu. Pamiętajmy ponadto, iż wniosek musi zawierać przyczynę niedochowania terminu (czyli okoliczności niezależne od podatnika, które wpłynęły na niedotrzymanie przez niego terminu). Dobrze jest dołączyć do wniosku dowody potwierdzające nasze uzasadnienie, tj. dokumenty, które mogą uwiarygodnić to, co opisaliśmy we wniosku np. wypis ze szpitala, stosowne potwierdzenie z biura podróży, faktury, paragony, etc. a zatem wszystko to, co związane jest z niezależnym od nas przedłużeniem nieobecności - radzi Kamil Fac, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA