REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot opłaty legalizacyjnej od kontrahenta a podatek VAT

REKLAMA

W dniu 1 marca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego dotyczącą opodatkowania podatkiem VAT kwoty opłaty legalizacyjnej, otrzymanej w związku z legalizacją samowoli budowlanej (sygn. IPPP1/443-20/12-2/IGo).


Interpretacja została wydana w następującym stanie faktycznym: w dniu 3 marca 2011 r. spółka z o.o. (dalej „Spółka”) zawarła ze spółką P sp. z o.o. jako korzystającym (dalej „Korzystający”) umowę leasingu gruntu oraz umowę leasingu budynków. Na gruncie objętym ww. umową leasingu, strony planowały wybudować kolejne obiekty, które miały zostać oddane w leasing.

Autopromocja

W dniu 29 września 2011 r. strony umowy leasingu zawarły warunkową umowę o zastępstwo inwestycyjne i finansowanie inwestycji polegającej na budowie hali magazynowej i budynku biurowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, której przedmiotem było pełnienie przez Korzystającego roli inwestora zastępczego w zakresie zaprojektowania, wybudowania i przygotowania do użytkowania ww. inwestycji. Wejście w życie postanowień warunkowej umowy o zastępstwo zostało uzależnione od uzyskania ostatecznego pozwolenia na budowę zatwierdzającego projekt budowlany na realizację inwestycji.

Korzystający przystąpił do czynności związanych z realizacją Inwestycji i 22 czerwca 2011 r. zawarł ze spółką D. sp. z o.o. (dalej „Wykonawca”) umowę o roboty budowlane. Następnie, w dniu 29 sierpnia 2011 roku w imieniu Spółki został złożony w Starostwie Powiatowym wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę i zatwierdzenia projektu budowlanego dotyczącego inwestycji (obiektu hali magazynowej).

W dniu 10 października 2011 r. Spółka została poinformowana, że w ramach inwestycji na terenie nieruchomości bez wiedzy i zgody Spółki prowadzone były przez Wykonawcę roboty budowlane bez wymaganego pozwolenia na budowę.

W związku z powyższym, 6 października 2011 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej „PINB”) przeprowadził kontrolę terenu budowy inwestycji, a następnie wydał postanowienie wskazujące, że na terenie nieruchomości, w związku z prowadzoną inwestycją, doszło do wykonywania robót budowlanych bez wymaganych pozwoleń na budowę. tj. samowoli budowlanej. Na mocy postanowienia PINB, Spółka została zobowiązana m.in. do wstrzymania robót budowlanych związanych z inwestycją. Jednocześnie, w postanowieniu PINB wskazano, że możliwa jest legalizacja samowoli budowanej inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja o nałożeniu opłaty legalizacyjnej w związku z ww. samowolą zostanie wydana na Spółkę, jako inwestora bezpośredniego. Jednakże, z uwagi na fakt, że do samowoli budowlanej doszło z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, zainteresowane strony uzgodniły, że koszt opłaty legalizacyjnej zostanie ekonomicznie poniesiony przez Wykonawcę (zwrócony do Spółki), niezależnie od faktu, iż z formalnego punktu widzenia decyzja legalizacyjna będzie wydana na rzecz Spółki.

W związku z powyższym stanem faktycznym, Spółka zadała organowi podatkowemu następujące pytanie: czy prawidłowe jest traktowanie przez Spółkę kwoty zwracanej opłaty legalizacyjnej jako niestanowiącej wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług, a w konsekwencji czy Spółka nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT i ujęcia tej czynności w rejestrze VAT, jak również w rozliczeniu z tytułu podatku VAT za miesiąc, w którym kwotę zwrotu opłaty otrzyma?

Zdaniem Spółki, kwota zwracanej opłaty legalizacyjnej nie stanowi wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług. Kwota ta nie wchodzi w zakres umowy leasingu, a w konsekwencji Spółka nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT i ujęcia tej czynności w rejestrze VAT, jak również w rozliczeniu z tytułu podatku VAT za miesiąc.

Powyższe stanowisko Spółki w sprawie opodatkowania podatkiem VAT opłaty legalizacyjnej zostało uznane przez organ podatkowy za prawidłowe.

Organ podatkowy wskazał, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm., dalej „ustawa o podatku VAT”), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski.

W przypadku zwrotu opłaty legalizacyjnej nie następuje dostawa towarów (przedmiotem tej czynności jest pieniądz, a pieniądz nie jest towarem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT). W tym przypadku nie następuje także świadczenie usługi (brak wzajemności świadczeń oraz beneficjenta usługi).

Organ podatkowy stwierdził, że otrzymany przez Spółkę zwrot opłaty legalizacyjnej nie będzie stanowił dla niej wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku VAT, ani świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT, ponieważ nie wiąże się ona z żadnym świadczeniem na rzecz wypłacającego (Korzystającego). Tym samym, czynność ta nie może być udokumentowana fakturą VAT, a w konsekwencji Spółka nie musi ujmować w rozliczeniu podatku VAT za miesiąc, w którym zwrot otrzyma.

Podsumowując, w Interpretacji organ podatkowy wskazał, że kwota otrzymana tytułem zwrotu opłaty legalizacyjnej w powyższym stanie faktycznym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższa kwota nie może być bowiem uznana za odpłatną dostawę towarów, jak również za odpłatne świadczenie usług.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Oszczędności Polaków 2024. Na rachunkach bankowych jest 1 223,46 mld zł

    Gospodarstwa domowe w Polsce w końcu lutego 2024 roku dysponowały na rachunkach bankowych środkami w wysokości 1 223,46 mld zł. Były one o 15,20 mld i 1,26% wyższe niż miesiąc wcześniej i o 120,54 mld zł tj. 10,9% większe niż przed rokiem (w styczniu roczna dynamika tych depozytów wynosiła 11,3%).

    REKLAMA