REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktura – znacznie więcej niż PDF. Sprawdź, co powinieneś o niej wiedzieć

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców od dawna korzysta z efaktur, na przykład zapisanych w formacie .pdf. Obecnie pojęcie "e-faktura" nabiera szerszego znaczenia, ponieważ określa się nim także dokument występujący w ustrukturyzowanym formacie, umożliwiającej automatyczne przetwarzanie. Co jeszcze przedsiębiorcy powinni wiedzieć o efakturze?

Efaktura nie jest jedynie cyfrową wersją faktury papierowej – prawidłowa definicja

Na wstępie rozwiejemy wątpliwości związane z e-fakturą podając definicję pochodzącą z Unijnej Dyrektywy 2014/55/UE:

Autopromocja

„Faktura elektroniczna oznacza fakturę, która została wystawiona, przesłana i odebrana w ustrukturyzowanym formacie elektronicznym, umożliwiającym jej automatyczne i elektroniczne przetwarzanie”.

W praktyce standardowe dokumenty .pdf, pliki graficzne i skany faktur nie spełniają tej definicji, jednak spełniają wymogi zawarte w ustawie o VAT, takie jak czytelność i integralność treści, więc również są e-fakturami, ale nieustrukturyzowanymi. Do przesyłania, odbierania i przetwarzania faktur elektronicznych ustrukturyzowanych w rozumieniu podanej definicji służy specjalna platforma przygotowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Obowiązek przyjmowania efaktur przez zlecających zamówienia publiczne

Z dniem 18 kwietnia 2019 roku weszły w życie istotne zmiany związane z elektronicznym fakturowaniem, dotyczące zamówień publicznych. Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym nakłada na podmioty je zlecające obowiązek przyjmowania i przetwarzania efaktur. Chociaż nowe prawo nie sprawia, że do korzystania z ustrukturyzowanych faktur elektronicznych zobowiązani są także przedsiębiorcy, rozwiązanie jest dla nich korzystne i daje szansę na wygodny dostęp do realizacji zamówień publicznych – zarówno krajowych, jak i z pozostałych krajów UE.

Efaktura to sposób na obniżenie kosztów

Jedną z ważnych zalet elektronicznego fakturowania stanowi obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw i wzrost konkurencyjności. Nie bez znaczenia pozostaje argument ekologiczny w postaci mniejszej liczby zużytego papieru. Elektroniczne fakturowanie przyczynia się ponadto do obniżania kosztów transakcyjnych w obrocie gospodarczym. Każdy przedsiębiorca jest jednocześnie konsumentem, a więc zyskuje podwójnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efaktura ułatwia dostęp do zamówień publicznych na terenie całej UE

Elektroniczne faktury znacznie szerzej uchylają przed rodzimymi przedsiębiorcami drzwi do realizacji zamówień publicznych na terenie całej Unii Europejskiej, bo dyrektywa obejmuje wszystkie kraje członkowskie. Przedsiębiorstwa, które korzystają z elektronicznego fakturowania stają się więc bardziej konkurencyjne nie tylko na rynku krajowym, ale i unijnym.

Zamówienia publiczne w wielu firmach stanowią pokaźny procent realizowanych projektów – mówi Marek Miązkiewicz, Naczelnik Wydziału Rynku Cyfrowego i Elektronicznego Fakturowania w Departamencie Gospodarki Elektronicznej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.– W przypadku wielu firm granice państw nie mają decydującego znaczenia. Firmy te są konkurencyjne ze względu na jakość świadczonych usług nie tylko lokalnie, ale i globalnie. Dzięki Platformie Elektronicznego Fakturowania będą mogły liczyć na kontrakty dotyczące zamówień publicznych z innych krajów Unii. Jestem przekonany, że są na nie od dawna gotowe.

Platforma Elektronicznego Fakturowania – wygodny dostęp do obiegu e-faktur i dokumentów związanych z zamówieniem publicznym

Za wdrożenie e-faktur w Polsce odpowiada Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, realizujące projekt „Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych”. Platforma Elektronicznego Fakturowania jest dostępna na stronie efaktura.gov.pl, stanowiącej jednocześnie bazę wiedzy na temat efaktur. Dwóch wybranych przez Ministerstwo brokerów przygotowało aplikacje webowe działające online oraz aplikacje desktopowe do zainstalowania na komputerze, które pozwalają na wygodny dostęp do platformy. Oprócz e-faktur, PEF służy także do wymiany innych dokumentów związanych z zamówieniami. Warto poznać bliżej efaktury, a nawet zatroszczyć się o integrację z własnym systemem finansowo-księgowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA