REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efaktura – szansa na rozwój sektora IT

REKLAMA

REKLAMA

Jesteś dostawcą rozwiązań IT dla finansów i księgowości? Jeśli tak, z pewnością zainteresują Cię zmiany w zamówieniach publicznych, które weszły w życie 18 kwietnia 2019 r. Mowa o obowiązku przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, tzw. efaktur, który wprowadziła Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Oznacza to możliwość integracji systemów finansowo-księgowych z rządową Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF).

Efaktura – co warto wiedzieć?

Instytucje publiczne, urzędy, organy władzy i administracji, oddziały ZUS i NFZ, zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, instytucje kultury oraz wiele innych podmiotów sektora publicznego od 18 kwietnia br. ma obowiązek przyjmowania efaktur za usługi wykonane w ramach zamówień publicznych. Obecnie dotyczy on zamówień o wartości powyżej 30 tys. euro, jednak od 1 sierpnia 2019 r. obejmie wszystkie zamówienia publiczne.

Autopromocja

Ustrukturyzowana faktura elektroniczna ma postać pliku XML zawierającego określone dane, tj. informacje identyfikujące nabywcę i sprzedającego, przedmiot sprzedaży, kwoty i daty. Dzięki zapisowi danych w formacie XML faktura może zostać przetworzona i wstępnie zaksięgowana w sposób automatyczny, bez konieczności angażowania pracowników. Efaktura w ujednoliconym formacie gwarantuje też, że dostawca towarów lub usług dla pomiotów publicznych wystawi dokładnie taki dokument, jaki jest wymagany przepisami prawa.

Nowych faktur przedsiębiorcy nie będą jednak przesyłać do zlecającego drogą mailową – do komunikacji pomiędzy podmiotami służy bowiem bezpłatna Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF), przygotowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii z myślą o wsparciu obiegu dokumentów. Aby korzystać z PEF, niezbędne jest założenie konta, zarówno przez instytucję publiczną, jak i przedsiębiorcę. Co ważne, dzięki przygotowanemu API, do PEF można podłączyć firmowy system ERP. Aplikację PEF można także po prostu pobrać i zainstalować na swoim komputerze.

Jak dostosować system finansowo-księgowy do PEF?

Jak widać, nowe przepisy wpłyną na możliwość dostosowania dotychczasowych systemów finansowo-księgowych do wystawiania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych w formacie XML oraz ich przesyłania do odbiorcy za pośrednictwem platformy PEF. Zmiany te mają jednak charakter pozytywny. „Dzięki stworzeniu systemu umożliwiającego wymianę dokumentów zgodnych z europejskimi standardami, zwiększamy konkurencyjność polskich firm, które od tej pory z łatwością mogą startować w przetargach na zamówienia publiczne na terenie całej Unii Europejskiej” – mówi Dominik Wójcicki, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

Platforma PEF wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców oraz dostawcom rozwiązań IT dla finansów i księgowości, udostępniając nowoczesne API, które pozwala na zintegrowanie z nią istniejących systemów księgowych. Szczegółowe informacje na ten temat znaleźć można na stronie https://efaktura.gov.pl w dziale Dokumentacja. Ministerstwo przygotowało także bezpłatne szkolenia dla integratorów rozwiązań IT z Platformą Elektronicznego Fakturowania. Mogą z nich skorzystać zarówno pracownicy działów IT, którzy chcą podłączyć system finansowo-księgowy w swojej firmie do PEF, jak i twórcy programów bądź aplikacji do fakturowania czy też kompleksowych systemów ERP do zarządzania firmą. Zapisy na szkolenia prowadzone są poprzez stronę efaktura.gov.pl, w zakładce Szkolenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na dynamicznie zachodzące procesy cyfryzacji, obejmujące także sektor publiczny, polscy przedsiębiorcy z pewnością będą chcieli szybko dostosować się do nowych przepisów – można przewidywać, że ustrukturyzowane faktury elektroniczne niebawem staną się standardem. Warto zatem już dziś rozpocząć integrację swoich systemów i rozwiązań IT z Platformą Elektronicznego Fakturowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA