REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fakturowanie w 2013 roku – komentarz do wyjaśnień Ministerstwa Finansów

fakturowanie 2013
fakturowanie 2013

REKLAMA

REKLAMA

Istotne, a wręcz rewolucyjne zmiany w zakresie wystawiania faktur VAT, jakie obowiązują od początku 2013 roku doczekały się obszernych wyjaśnień Ministerstwa Finansów. Okazuje się, że również te wyjaśnienia MF są w niektórych aspektach mocno kontrowersyjne. Dzięki uprzejmości Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy publikujemy poniżej w całości komentarz Instytutu do tych wyjaśnień Ministerstwa.

W związku z Komunikatem pt. „Zmiany w zakresie fakturowania”, zamieszczonym na stronie Ministerstwa Finansów w dniu 27 grudnia 2012 r., który dotyczy w szczególności zmian stanu prawnego w zakresie zasad wystawiania faktur, należy stwierdzić, że komunikat ten zawiera również informacje wprowadzające w błąd, sprzeczne z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. stanem prawnym.

Autopromocja

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami

Nieprawdą jest, że w związku z nowym modelem fakturowania „przedsiębiorca nie jest obowiązany do stosowania żadnych technicznych procesów oraz wdrażania jakichkolwiek regulaminów”, jak czytamy w komunikacie.

Stwierdzenie to wprowadza w błąd podatników, gdyż zgodnie z nowo dodanym do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360) przepisem § 20a, podatnik określa „sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury”.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nakaz ten nie jest rozwiązaniem fakultatywnym, co jednoznacznie wynika z treści przepisu, w którym nie użyto słów „może”, jak np. w przypadku faktur wewnętrznych (§ 24). Nakaz ten wynika wprost z dyrektywy 2010/45/UE i wiąże się z koniecznością wprowadzenia określonych zasad wewnętrznych, które w prawie polskim stanowią część regulaminu wewnętrznego podatnika.

Należy dodać, że w celu wykonania obowiązku podatnik musi zapewnić prowadzenie tzw. kontroli biznesowej. Zgodnie z notami wyjaśniającymi do dyrektywy 2010/45/UE należy stwierdzić, że „kontrole biznesowe to proces stworzony, wdrożony i stale aktualizowany przez osoby odpowiedzialne (zarząd, personel i właścicieli) w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania finansów, rachunkowości i sprawozdawczości w firmie oraz przestrzegania wymogów prawnych”.

Faktura VAT 2013

Jest oczywistym, że nie można „wdrożyć” i „stale aktualizować” czegoś, czego formalnie nie określono. Jak podatnik udowodni wykonanie obowiązku nałożonego przepisem prawa, skoro – zdaniem Autorów Komunikatu – niczego nie musi robić?

Nie jest również prawdziwe stwierdzenie zawarte w powyższym Komunikacie, że podatnicy w nowym stanie prawnym nadal mogą oznaczać faktury wystawiane dla potrzeb podatku od towarów i usług wyrazami „faktura VAT”. Jest to stwierdzenie niezgodne z treścią przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2013 r., bo od tej pory „faktur VAT” po prostu nie ma. Blisko 20 lat temu „fakturę VAT” celowo wyodrębniono spośród innych faktur występujących w obrocie właśnie w celu nadania temu dokumentowi prawnych cech dokumentu podatkowego. Autorzy Komunikatu zdaje się, że o tym zapomnieli. 

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Od tej pory dla potrzeb tego podatku wystawia się wyłącznie „faktury”. Nasuwa się dość oczywiste pytanie po co usunięto z przepisów prawa pojęcie „faktury VAT”, aby następnie stwierdzić, że jakoby istnieje ono w dalszym ciągu. Można podejrzewać, że Autorzy Komunikatu mylą czynności handlowe z obowiązkami o charakterze publicznoprawnym, które już nie przewidują istnienia tego rodzaju dokumentu.

Nie jest prawdą stwierdzenie, że zmiany dotyczą jedynie „niewielkiej grupy podatników”. Jest wręcz odwrotnie: zmiany te dotyczą wszystkich podatników VAT czynnych, czyli około 1,5 mln podmiotów.

Ministerstwo Finansów w wydanym przez siebie Komunikacie podkreśla, że większość wprowadzonych od dnia 1 stycznia 2013 r. zmian ma dla podatników „charakter fakultatywny”. Jest to stwierdzenie z gruntu nieprawdziwe. Wprowadzone zmiany mają dla podatników charakter obligatoryjny – w prawie publicznym nie ma obowiązków o charakterze fakultatywnym.

W nowych regulacjach istnieją również przypadki, w których prawodawca pozostawił podatnikom możliwość wyboru sposobu oraz formy fakturowania, lecz dokonanie tego wyboru ma charakter obowiązku i musi z oczywistych powodów przyjąć formę dokumentu wewnętrznego.

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami


W związku z powyższym ze smutkiem stwierdzić należy, że Komunikat z dnia 27 grudnia 2012 r., zamiast rozwiewać wątpliwości, których w ostatnim czasie przybywa coraz więcej, zawiera informacje nieprawdziwe wynikające z nieznajomości przepisów prawa.

Co najbardziej niepokojące, wprowadzenie w błąd podatników może powodować odpowiedzialność karnoskarbową. Zgodnie z art. 62 Kodeksu karnego skarbowego: „kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych”, natomiast „kto fakturę lub rachunek (…) wystawia w sposób nierzetelny albo takim dokumentem posługuje się, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych”.

Zaskakujące jest lekkomyślne bagatelizowanie przez Autorów Komunikatu obowiązków fakturowych wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2013 r.; prawdopodobnie jest to spowodowane zbyt późnym opublikowaniem tych przepisów, przez co nikomu nie dano szansy na ich wdrożenie z początkiem tego roku.

Instytut Studiów Podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Oszczędności Polaków 2024. Na rachunkach bankowych jest 1 223,46 mld zł

    Gospodarstwa domowe w Polsce w końcu lutego 2024 roku dysponowały na rachunkach bankowych środkami w wysokości 1 223,46 mld zł. Były one o 15,20 mld i 1,26% wyższe niż miesiąc wcześniej i o 120,54 mld zł tj. 10,9% większe niż przed rokiem (w styczniu roczna dynamika tych depozytów wynosiła 11,3%).

    Podmiot uprawniony do zatwierdzania czynności zarządu fundacji rodzinnej w organizacji. Co wynika z przepisów ustawy?

    Podmiot zatwierdzający czynności zarządu jest nową instytucją, która po raz pierwszy pojawiła się w polskim systemie prawnym w Ustawie o fundacji rodzinnej. Uprawnienie do zatwierdzania czynności obejmuje okres, gdy fundacja rodzinna posiada status fundacji rodzinnej w organizacji, to jest okres od momentu zawiązania fundacji rodzinnej (odpowiednio: złożenia oświadczenia o ustanowieniu fundacji rodzinnej stanowiącego akt założycielski fundacji, albo otwarcia spadku po spadkodawcy, który ustanowił fundację rodzinną w treści testamentu). Poniższy artykuł ma na celu przybliżenie sposobu funkcjonowania tego podmiotu.

    Wynajmujesz magazyn lub halę produkcyjną? Czy wiesz, że możesz uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego?

    Przedsiębiorca nie musi być właścicielem nieruchomości, żeby skorzystać ze wsparcia w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Znaczna część działalności prowadzonej w wynajmowanych halach produkcyjnych i magazynowych kwalifikuje się do zwolnień od podatku. Jak to więc możliwe, że wielu najemców nie korzysta z ulg podatkowych, chociaż mogliby?

    REKLAMA