REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej /fot.shutterstock
Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z pierwszych skutków wystąpienia pandemii SARS-COV-2 widocznych u przedsiębiorców była rezygnacja z tradycyjnej formy pracy – przedstawiciele wielu branży z dnia na dzień opuścili biura i przenieśli się na kanapę w salonie, stawiając czoła wyzwaniom w systemie home office. Praca z domu wymusiła na pracodawcach przyspieszoną cyfryzację i informatyzację biznesu, w tym zastąpienie formy papierowej dokumentów, formą elektroniczną. Jednym z dokumentów, obecnym w życiu każdego przedsiębiorcy, jest faktura.

Zdarza się, że po wystawieniu faktury wystąpią okoliczności mogące mieć wpływ na jej treść lub w treści faktury wystąpią błędy. Wówczas podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej.

Autopromocja

Obowiązek uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury przez nabywcę

Stosownie do przepisów ustawy o VAT, warunkiem obniżenia przez sprzedawcę podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej (in minus) jest posiadanie przez niego potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę nie jest natomiast wymagane, w przypadku faktury korygującej in plus. W tym wypadku należy wykazać korektę sprzedaży, która zwiększa podstawę opodatkowania, niezależnie od otrzymania potwierdzenia odbioru faktury przez kontrahenta.

Podatnicy nie muszą dysponować potwierdzeniami odbioru faktur korygujących, również w przypadku rozliczeń z tytułu eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WNT), dostaw towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, a także przy sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej, gazu przewodowego i usług telekomunikacyjnych. Ponadto sprzedawca nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę, jeżeli nie uzyskał go mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, a z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Termin otrzymania potwierdzenia

Określenie momentu, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą, stanowi przesłankę uprawniającą sprzedawcę do obniżenia podstawy opodatkowania. Sprzedawca może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania, jeżeli uzyskał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał korektę faktury. Podatnik nie traci prawa do obniżenia podstawy opodatkowania, w przypadku uzyskania potwierdzenia po terminie złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy. W tej sytuacji podatnik będzie mógł uwzględnić korektę dopiero w okresie rozliczeniowym, w którym potwierdzenie to faktycznie otrzymał. Termin otrzymania faktury przez nabywcę należy rozumieć jako obiektywną możliwość nabywcy zapoznania się z treścią faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób potwierdzić otrzymanie faktury korygującej?

Wciąż aktualna jest dyskusja, jaką formę powinno przybrać potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę, żeby móc uznać, że doszło do zapoznania się z treścią faktury. Przepisy ustawy o VAT nie określają, w jakiej formie powinno nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Organy podatkowe wskazują, że właściwą formą będzie więc każda forma potwierdzenia, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą.

W praktyce stosowane są różne formy potwierdzeń. Do najbardziej popularnych należy zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki pocztowej zawierającej fakturę korygującą (żółte zwrotki), pisemne oświadczenie nabywcy, w którym potwierdza on otrzymanie faktury, czy odesłanie sprzedawcy podpisanej kopii korekty faktury.

Potwierdzenie odbioru faktury w formie elektronicznej

W przypadku faktur korygujących przesłanych w formie papierowej, przy zastosowaniu zwrotnego potwierdzenia odbioru (zwrotki pocztowej), nie ma wątpliwości, że nabywca odebrał fakturę korygującą. Sytuacja kształtuje się odmiennie, jeżeli faktura korygująca została wystawiona w formie elektronicznej i przesłana nabywcy za pośrednictwem np. wiadomości email. Czy można uznać, że w tym przypadku nabywca otrzymał fakturę korygującą?

Jak wskazano wcześniej, przepisy ustawy o VAT nie precyzują, w jakiej formie powinno nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Jeżeli kontrahenci wyrazili zgodę na stosowanie we wzajemnych stosunkach faktur elektronicznych, fakturę korygującą sprzedawca może przesłać drogą mailową.

Organy podatkowe wskazują, że momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez kontrahenta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. „W przypadku wiadomości email, za moment uzyskania potwierdzenia, może być traktowana data wysłania korespondencji elektronicznej z załączoną fakturą elektroniczną korygującą z serwera poczty wychodzącej sprzedawcy; przy założeniu, że Spółka nie otrzyma informacji zwrotnej, że korespondencja nie dotarła na serwer poczty przychodzącej klienta" (zob. np. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 8 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.639.2019.1.AZ).

Analogicznie, za moment potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę, należy przyjąć datę, w której sprzedawca uzyskał potwierdzenie odbioru, np. w momencie odesłania przez nabywcę maila, w którym dokona on takiego potwierdzenia.

Autoresponder jako potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Czy otrzymanie przez sprzedawcę automatycznego komunikatu zwrotnego (tzw. autorespondera), informującego o dotarciu do kontrahenta wiadomości w formie elektronicznej, zawierającej fakturę korygującą, może być uznane za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez kontrahenta?

Według aktualnie obowiązującej linii orzeczniczej i interpretacyjnej autoresponder posiada walor wiarygodnego potwierdzenia, pozwalającego sprzedawcy na przyjęcie, że faktura dotarła do kontrahenta, zgodnie z wymogiem art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. W tym temacie wypowiedział się m. in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 lutego 2019 r., sygn. I FSK 230/17, stwierdzając, że „autoresponder stanowić będzie swego rodzaju zdarzenia faktyczne a zarazem dowód, z którego wynika, że adresat faktury korygującej ją otrzymał, a tym samym, że została mu ona udostępniona w taki sposób, że mógł w normalnym toku czynności zapoznać się z jej treścią. Z tego względu, wbrew odmiennym zapatrywaniom organu fakt otrzymania informacji zwrotnej o doręczeniu wiadomości e-mail zawierającej elektroniczną wersję faktury korygującej (tj. w postaci autorespondera), uprawniona spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 29a ust. 13 u.p.t.u.” (zob. też IBPP2/4512-22/16-2/KO, 0114-KDIP1-3.4012.85.2019.1.MT, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.434.2019.1.JG.).

Podsumowując, w przypadku dokonania korekty faktury, podatnicy mogą zrezygnować z wizyt na poczcie i obniżyć podatek należny na podstawie potwierdzenia odbioru otrzymanego elektronicznie za pomocą maila, a nawet autorespondera.

Kinga Rabęda – konsultantka podatkowa w Andersen Tax & Legal, Poland

Podstawa prawna:

- art. 29a ust. 13 -15 oraz art. 106n Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.).

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Kinga Rabęda – konsultantka podatkowa w Andersen Tax & Legal, Poland
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA