REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury elektroniczne – dla kogo i po co?

Faktury elektroniczne – dla kogo i po co?
Faktury elektroniczne – dla kogo i po co?

REKLAMA

REKLAMA

Faktury elektroniczne ułatwiają życie przedsiębiorcom, jednak w polskich firmach wciąż dominuje papier. Dla których firm przejście na e-faktury będzie najkorzystniejsze? Jak przejść na e-faktury? Zdaniem Przemysława Płudowskiego, Dyrektora Sprzedaży Produktów Elektronicznych BillBird S.A., każde wdrożenie e-fakturowania w przypadku firmy wystawiającej ponad 1000 faktur miesięcznie okazywało się dla niej opłacalne.

Pojęcie faktury elektronicznej

Pojęcie „fakturowanie elektroniczne” pojawiło się w rozporządzeniu ministra finansów w lipcu 2005 roku. Przepisy wprowadzone ponad dekadę temu nie były tak liberalne jak dzisiejsze: główne utrudnienia, na jakie wskazywali wówczas podatnicy to przede wszystkim wymóg stosowania podpisu elektronicznego, konieczność uzyskania podpisanej akceptacji odbiorcy e-faktur oraz wymóg poinformowania naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego (w przypadku kiedy firma chciała przechowywać e-faktury na zagranicznych serwerach). Dużo wymagań jak na nowinkę która miała usprawnić działanie przedsiębiorstwa oraz obniżyć koszty dystrybucji dokumentów… Zainteresowanie fakturami elektronicznymi było zatem wówczas marginalne.  

Autopromocja

W ciągu ostatnich lat przepisy zostały zliberalizowane, mimo to, patrząc na liczne statystyki, raczej nie ma się czym chwalić: w polskich firmach wciąż dominuje papier. Z badań przeprowadzanych przez Millward Brown na zlecenie BillBird S.A wynikało, że w 2015 roku prawie 80 procent polskich firm wystawiało jedynie faktury papierowe (skądinąd badania wykazały też nie najwyższą wiedzę dot. e-dokumentów: co drugi przedsiębiorca był przekonany, że urzędy skarbowe mogą od niego wymagać faktur papierowych).

Sytuacja na pewno się poprawia – to trend światowy, o którym już kiedyś pisaliśmy: Coraz więcej e-faktur w Polsce i na świecie

„Zachętą” do e-fakturowania będą oczywiście również centralne przepisy mające swoje źródło w rozwiązaniach unijnych, np. związanych z Jednolitym Plikiem Kontrolnym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

W 2016 roku również zostaną przeprowadzone badania, które zilustrują trendy. Już dzisiaj warto natomiast zapewne dokonać pewnego podsumowania, zaczynając od odpowiedzi na pytanie:

Dla kogo e-faktura?

Faktura elektroniczna ma taką samą moc jak zwykła papierowa, dlatego nie ma przeszkód aby każdy przedsiębiorca wystawiający faktury przeszedł na formę elektroniczną. Dla firm które wystawiają ponad tysiąc dokumentów w skali miesiąca zmiana formy dystrybucji wiąże się z możliwością wypracowania procedur dotyczących:

  • Procesu zbierania akceptacji na e-faktury od klientów
  • Rozdzielenia kontrahentów na tych do których będą wysyłane dokumenty elektroniczne lub tradycyjne
  • Determinacji kanału wysyłki e-dokumentów: e-mail, portal, dedykowane rozwiązanie EDI,
  • Bezpiecznej archiwizacji dokumentów elektronicznych przez okres określony w przepisach podatkowych.

Dla większości firm wystawiających ponad tysiąc faktur najwygodniejszym rozwiązaniem jest dystrybucja poprzez portal. Jest to rozwiązanie wygodne również z punktu widzenia odbiorcy faktury. Dokument jest dostępny dla niego na platformie internetowej, może go pobrać w dowolnej, dogodnej dla siebie chwili. Nowoczesne portale (tworzone przez doświadczone firmy) umożliwiają obsługę wielu języków dlatego e-faktura może być rozwiązaniem trans granicznym, zwłaszcza że w wielu krajach obowiązują podobne jak w Polsce przepisy.

E-faktura sprawdza się najlepiej tam, gdzie wystawca dokumentu ma stałe relacje z odbiorcą a dokumenty wystawiane są cyklicznie lub w niewielkich interwałach czasowych. Dzięki temu portal staje się magazynem faktur dla odbiorcy, skąd może pobrać jeden lub wszystkie dokumenty.

Jak przejść na e-faktury?

Najpierw należy sobie odpowiedzieć na zasadnicze pytanie, czy e-faktury będą generowane i obsługiwane w ramach firmy, czy taką usługę należy zlecić wyspecjalizowanemu podmiotowi. Wiele nawet całkiem dużych firm nie ma wystarczającego potencjału technologicznego ani zasobów, by zapewnić stały, nieskrepowany dostęp do portalu osadzonego na własnych serwerach (we własnej serwerowni). W wielu przypadkach dla klientów którzy nie wystawiają setek tysięcy faktur miesięczne jest to po prostu nieopłacalne. Na rynku jest kilka wyspecjalizowanych firm świadczących kompleksową usługę e-fakturowania lub fakturowania hybrydowego czyli możliwości obsługi zarówno e-faktur jak i dokumentów papierowych. Jak dobrać usługę odpowiednią dla siebie?

Rozstrzygając kolejne kwestie:

  • Jaki ma być sposób bezpiecznej wymiany danych pomiędzy wystawcą, a obsługującym e- faktury
  • W jaki sposób chcemy (powinniśmy) poinformować klientów o nowej formie dostarczania dokumentów finansowych
  • Jakie dodatkowe funkcje może pełnić portal – np. kontakt z klientem, możliwość zgłoszenia reklamacji, zamówienia faktur itd.
  • Czy poprzez portal będzie można dostarczać faktury – tj. czy również firma chce otrzymywać od swoich kontrahentów dokumenty w formie elektronicznej

Na co zwrócić uwagę wybierając dostawcę e-faktur?

Najważniejsze są kwestie:

  • Stabilność przedsiębiorstwa – firma będzie wszak przechowywać dokumenty przez kolejne 6 lat (zgodnie z przepisami podatkowymi)
  • Orientacja na bezpieczeństwo przechowywania wrażliwych danych,
  • Doświadczenie i referencje
  • Dbałość o nieprzerwany, stały dostęp do dokumentów – pytanie, czy usługodawca oferuje własne serwery, czy świadczy usługę na wynajmowanych maszynach?

Każde wdrożenie e-fakturowania w przypadku firmy wystawiającej ponad 1000 faktur miesięcznie okazywało się dla niej opłacalne. Ale tym – tzn. kosztami i korzyściami z e-fakturowania zajmiemy się w kolejnym tekście.

Przemysław Płudowski, Dyrektor Sprzedaży Produktów Elektronicznych BillBird S.A.

Ekspert Business Centre Club

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA