REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców /shutterstock.com
Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rząd wprowadza kolejne narzędzie, które zwiększy obowiązki polskich przedsiębiorców względem urzędów, a w praktyce utrudni im życie. Już w połowie 2018 r. uruchomiony zostanie Centralny Rejestr Faktur, który obok wdrażanego już Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, ma być kolejną bronią w walce z luką podatkową.

Przypomnienie - czym jest Jednolity Plik Kontrolny

Autopromocja

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to elektroniczne zestawienie transakcji, które firmy muszą przekazywać administracji skarbowej co miesiąc. Aktualnie wykaz zakupów i sprzedaży wysyłają tylko duże, średnie i małe firmy. Teraz dołączą do nich mikroprzedsiębiorcy.

Jakie konsekwencje dla przedsiębiorców przyniesie Centralny Rejestr Faktur?

Rząd podtrzymuje, że głównym zadaniem Centralnego Rejestru Faktur (CRF) nie jest dodatkowe obciążenie firm, ale ułatwienie namierzania podejrzanych transakcji. Idea brzmi szlachetnie, jednak w rzeczywistości stanowi kolejny dowód na przerażający brak zaufania fiskusa do polskich przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe usprawnienie wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla polskich biznesmenów. Przy wdrażaniu CRF przedsiębiorcy muszą pamiętać o zachowaniu odpowiednich terminów na wprowadzenie zmian. Wymóg fiskusa będzie wiązał się również z koniecznością zastosowania odpowiednich rozwiązań informatycznych. Odpowiednie przygotowanie się do zmiany oraz stosowanie do nowych przepisów będzie kolejnym kosztem polskiego przedsiębiorcy, który już i tak obciążany jest wciąż rosnącymi składkami ZUS.

Fiskus prześwietli wszystkie faktury

Przedsiębiorcy pytają, czemu obiektywnie ma służyć rejestr i jak go praktycznie wykorzystać? Rozważając możliwe odpowiedzi, pozostaje tylko jeden wniosek: rejestr ma służyć władzy, która zyska informację o każdej fakturze wystawionej w Polsce i za granicą, jeśli tylko jej adresatem lub autorem jest podmiot Polski. Po co władzy te dokumenty?

Z jednej strony, Centralny Rejestr Faktur miałby gwarantować, że faktura od kontrahenta jest autentyczna i skarbówka o niej wie, co umożliwia bezpieczne odliczenie VAT. Z drugiej jednak strony, co z przeważającą większością polskich przedsiębiorców, którzy coraz więcej czasu poświęcać będą na spełnianie coraz to nowych “zachcianek” fiskusa zamiast prowadzić biznes?

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Nie tego oczekują przedsiębiorcy

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej szukają za granicą alternatyw dla polskiego systemu podatkowego. Bez patrzenia na ręce, wizyt w urzędzie i biurokracji. Czy nowe restrykcje pozwolą na swobodne działanie w duchu przedsiębiorczości?


Polski biznes znalazł rozwiązanie

Negatywne zmiany wprowadzane w polskim prawie spowodowały gwałtowny wzrost ilości firm zakładanych przez Polaków w krajach, gdzie biznes prowadzi się łatwiej, bez ciągłych obaw o kontrolę Urzędu Skarbowego czy ZUS.

A gdzie i dlaczego najczęściej przenoszą swoje firmy polscy przedsiębiorcy?

Najpopularniejszym kierunkiem jest wciąż Anglia, która dzięki przyjaznym przepisom, wysokiej kwocie wolnej od podatku, bardzo niskim składkom ubezpieczeniowym i możliwością rozliczenia firmy przez Internet przyciąga setki nowych firm każdego roku.

Jednak grono przedsiębiorców, którzy obawiają się brexitowej zawieruchy, znalazło kolejny kierunek, który okazał się podatkowo jeszcze bardziej atrakcyjny. To Irlandia, która gwarantuje biznesowi równie przyjazne warunki co Wielka Brytania, jednak oferuje kwotę od podatku wyższą (16 500 EUR zamiast 11 500 GBP) oraz CIT w wysokości zaledwie 12,5%.

Zarówno firmy zarejestrowane w Anglii oraz Irlandii mogą bez przeszkód prowadzić biznes w Polsce i płacić podatki w Anglii oraz Irlandii, a po drugie ich dyrektorzy nie opodatkowują swoich dochodów w Polsce, a wszystko w zgodzie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zobacz także: Moja firma

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Oszczędności Polaków 2024. Na rachunkach bankowych jest 1 223,46 mld zł

    Gospodarstwa domowe w Polsce w końcu lutego 2024 roku dysponowały na rachunkach bankowych środkami w wysokości 1 223,46 mld zł. Były one o 15,20 mld i 1,26% wyższe niż miesiąc wcześniej i o 120,54 mld zł tj. 10,9% większe niż przed rokiem (w styczniu roczna dynamika tych depozytów wynosiła 11,3%).

    Podmiot uprawniony do zatwierdzania czynności zarządu fundacji rodzinnej w organizacji. Co wynika z przepisów ustawy?

    Podmiot zatwierdzający czynności zarządu jest nową instytucją, która po raz pierwszy pojawiła się w polskim systemie prawnym w Ustawie o fundacji rodzinnej. Uprawnienie do zatwierdzania czynności obejmuje okres, gdy fundacja rodzinna posiada status fundacji rodzinnej w organizacji, to jest okres od momentu zawiązania fundacji rodzinnej (odpowiednio: złożenia oświadczenia o ustanowieniu fundacji rodzinnej stanowiącego akt założycielski fundacji, albo otwarcia spadku po spadkodawcy, który ustanowił fundację rodzinną w treści testamentu). Poniższy artykuł ma na celu przybliżenie sposobu funkcjonowania tego podmiotu.

    Wynajmujesz magazyn lub halę produkcyjną? Czy wiesz, że możesz uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego?

    Przedsiębiorca nie musi być właścicielem nieruchomości, żeby skorzystać ze wsparcia w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Znaczna część działalności prowadzonej w wynajmowanych halach produkcyjnych i magazynowych kwalifikuje się do zwolnień od podatku. Jak to więc możliwe, że wielu najemców nie korzysta z ulg podatkowych, chociaż mogliby?

    Składka zdrowotna może wzrosnąć po przekroczeniu limitów. „Przedsiębiorcy znowu się będą zastanawiać, jaką formę wybrać, a jak źle wybiorą, to zapłacą wyższy podatek niż powinni”

    Poznaliśmy propozycje zmian w składce zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Składka od stycznia 2025 roku ma wynosić w podstawowej wysokości 9 proc. liczonych od 75 proc. płacy minimalnej. W przypadku przedsiębiorców rozliczających się podatkiem linowym lub ryczałtem składka może wzrosnąć po przekroczeniu limitów, których wysokość jest uzależniona od średniego wynagrodzenia. Zmiany w składce zdrowotnej komentuje doradca podatkowy Adam Mariański.

    REKLAMA