REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysłanie nabywcy faktury mailem w pliku PDF jest jej wydaniem wg ustawy o VAT

Wysłanie nabywcy faktury mailem w pliku PDF jest jej wydaniem wg ustawy o VAT
Wysłanie nabywcy faktury mailem w pliku PDF jest jej wydaniem wg ustawy o VAT

REKLAMA

REKLAMA

Wysłanie przez wystawcę faktury w pliku PDF na adres e-mailowy wskazany przez nabywcę, który wyraził żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej, spełnia przesłanki do uznania, że nastąpiło wydanie faktury nabywcy w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT. Bez znaczenie jest tu okoliczność, że faktura wysyłana jest w imieniu wystawcy (franczyzobiorcy) przez franczyzodawcę za pośrednictwem aplikacji mobilnej faktur elektronicznych.

Taką tezę zawiera indywidualna interpretacja podatkowa wydana 22 czerwca 2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0111-KDIB3-2.4012.287.2018.2.MD).

Autopromocja

O interpretację wystąpił pewien franczyzobiorca z branży paliwowej (czynny podatnik VAT), który w ramach współpracy z franczyzobiorcą planuje wdrożyć rozwiązanie, w którym nabywca, po dokonaniu tankowania paliwa do pojazdu, będzie mógł dokonać samoobsługowej zapłaty za zakupione paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze lub samoobsługowej zapłaty za zakupiony wybrany produkt pozapaliwowy lub usługę oferowane na stacji paliw bezpośrednio przy tym produkcie lub usłudze za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej zainstalowanej na użytkowanym smartfonie (płatność mobilna).

Polecamy: Biuletyn VAT

Aby dokonywać płatności mobilnych nabywca będzie też musiał zainstalować aplikację na smartfona i zarejestrować swoje osobiste konto w Centralnym Systemie Płatności Mobilnych. Podczas instalacji aplikacji do płatności mobilnych nabywca zobowiązany będzie do zaakceptowania regulaminu korzystania z tej aplikacji. Akceptując regulamin aplikacji mobilnej, nabywca może wyrazić (zawarte w regulaminie) żądanie otrzymywania faktur dokumentujących transakcje w formie pliku PDF na adres e-mail podany przy rejestracji konta użytkownika.

Franczyzodawca jest właścicielem całej infrastruktury informatycznej (w tym w szczególności aplikacji mobilnej i Centralnego Systemu Płatności Mobilnych) realizującej płatności mobilne i wysyłającej faktury. Dlatego faktura przeznaczona dla nabywcy będzie technicznie wysyłana przez franczyzodawcę  w imieniu franczyzobiorcy (tj. faktycznego sprzedawcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Transakcje sprzedaży (po potwierdzeniu płatności mobilnej w aplikacji mobilnej) będą też automatycznie ewidencjonowane na kasie rejestrującej franczyzobiorcy.

Jednak w przypadku nabywców, którzy wyrazili żądanie otrzymania faktury w formie elektronicznej (PDF wysyłany mailem) papierowy paragon fiskalny wydrukowany z kasy rejestrującej zostanie zniszczony (kopia paragonu fiskalnego nadal pozostanie w pamięci fiskalnej kasy fiskalnej), a franczyzodawca wystawi nabywcy fakturę do tego paragonu. Przy czym egzemplarz faktury przeznaczony dla nabywcy będzie mu wysłany mailem przez system franczyzodawcy związany z aplikacją mobilną.

W związku z powyższymi planami franczyzobiorca zapytał Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, czy taki sposób wysyłania faktur nabywcom może być uznany za wydanie faktury nabywcy w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT.

Dyrektor KIS zgodził się z podatnikiem, że jest to dopuszczalny przez przepisy ustawy o VAT sposób wydawania faktur nabywcom towarów i usług.

W interpretacji podkreślono, że przepisy dot. VAT nie precyzują pojęcia „wydania” faktury. Dlatego trzeba sięgnąć do definicji słownikowej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego – „wydać” oznacza tyle co dać, przydzielić komuś.

Zdaniem Dyrektora KIS faktura to dokument, który może być wystawiony nie tylko w formie papierowej, ale także w dowolnym formacie elektronicznym, również jak w przedmiotowym przypadku w formacie PDF. Trzeba tylko zadbać o to, by faktura zawierała elementy wymagane przepisami ustawy o VAT (zob. art. 106e i 106f ustawy o VAT).

Powinny też zostać wykonane inne przepisy ustawy o VAT, w tym m.in. stanowiące o obowiązku:

- wystawienia faktury w dwóch egzemplarzach - jeden dla nabywcy, drugi zachowuje sprzedawca (106g ust. 1 ustawy o VAT),

- uzyskania zgody nabywcy na wystawienie mu faktury elektronicznej (106n ust. 1 ustawy o VAT),

- zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury (art. 106m ust. 1 ustawy o VAT).

Dlatego też wysłanie faktury w formacie PDF na wskazany przez nabywcę e-mail zgodnie z jego żądaniem oznacza (zdaniem Dyrektora KIS), że dokument został nabywcy udostępniony (przydzielony) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony został warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. wydano fakturę nabywcy.

Jednocześnie Dyrektor KIS stwierdził, że nie ma tu znaczenia, kto faktycznie wysyła fakturę nabywcy w imieniu wystawcy faktury.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Oszczędności Polaków 2024. Na rachunkach bankowych jest 1 223,46 mld zł

    Gospodarstwa domowe w Polsce w końcu lutego 2024 roku dysponowały na rachunkach bankowych środkami w wysokości 1 223,46 mld zł. Były one o 15,20 mld i 1,26% wyższe niż miesiąc wcześniej i o 120,54 mld zł tj. 10,9% większe niż przed rokiem (w styczniu roczna dynamika tych depozytów wynosiła 11,3%).

    Podmiot uprawniony do zatwierdzania czynności zarządu fundacji rodzinnej w organizacji. Co wynika z przepisów ustawy?

    Podmiot zatwierdzający czynności zarządu jest nową instytucją, która po raz pierwszy pojawiła się w polskim systemie prawnym w Ustawie o fundacji rodzinnej. Uprawnienie do zatwierdzania czynności obejmuje okres, gdy fundacja rodzinna posiada status fundacji rodzinnej w organizacji, to jest okres od momentu zawiązania fundacji rodzinnej (odpowiednio: złożenia oświadczenia o ustanowieniu fundacji rodzinnej stanowiącego akt założycielski fundacji, albo otwarcia spadku po spadkodawcy, który ustanowił fundację rodzinną w treści testamentu). Poniższy artykuł ma na celu przybliżenie sposobu funkcjonowania tego podmiotu.

    Wynajmujesz magazyn lub halę produkcyjną? Czy wiesz, że możesz uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego?

    Przedsiębiorca nie musi być właścicielem nieruchomości, żeby skorzystać ze wsparcia w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Znaczna część działalności prowadzonej w wynajmowanych halach produkcyjnych i magazynowych kwalifikuje się do zwolnień od podatku. Jak to więc możliwe, że wielu najemców nie korzysta z ulg podatkowych, chociaż mogliby?

    Składka zdrowotna może wzrosnąć po przekroczeniu limitów. „Przedsiębiorcy znowu się będą zastanawiać, jaką formę wybrać, a jak źle wybiorą, to zapłacą wyższy podatek niż powinni”

    Poznaliśmy propozycje zmian w składce zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Składka od stycznia 2025 roku ma wynosić w podstawowej wysokości 9 proc. liczonych od 75 proc. płacy minimalnej. W przypadku przedsiębiorców rozliczających się podatkiem linowym lub ryczałtem składka może wzrosnąć po przekroczeniu limitów, których wysokość jest uzależniona od średniego wynagrodzenia. Zmiany w składce zdrowotnej komentuje doradca podatkowy Adam Mariański.

    REKLAMA