REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?

Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?
Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją, obowiązujący wszystkich czynnych podatników VAT od października 2020 r., to dokument elektroniczny, składający się z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. W części ewidencyjnej znajdują się informacje o zakupach i sprzedaży, które wynikają z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres. W części deklaracyjnej znajduje się deklaracja VAT-7 dla podatnika rozliczającego się co miesiąc (jest to wtedy plik JPK_V7M) albo deklaracja VAT-7K, dla podatnika rozliczającego się co kwartał (jest to wtedy plik JPK_V7K).

Kiedy wprowadzono JPK VAT?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) wprowadzony został do polskiego prawa podatkowego w 2016 roku. Kategorie podmiotów objętych obowiązkiem stosowania JPK i terminy wejścia w życie tego obowiązku wobec poszczególnych przedsiębiorców i podatników VAT zostały wskazane w ustawie z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649), zmienionej przez ustawę z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846). Ta druga ustawa wprowadziła obowiązek comiesięcznego przesyłania ewidencji VAT w formie JPK_VAT.

Autopromocja

Obowiązek raportowania danych w formacie JPK (także JPK_VAT) dotyczył początkowo (od 1 lipca 2016 r.) tylko dużych przedsiębiorców. Mali i średni przedsiębiorcy zaczęli stosować JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r. a mikroprzedsiębiorcy od 1 stycznia 2018 r.

Początkowo był to oczywiście JPK_VAT bez deklaracji. Natomiast ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz innych ustaw (Dz. U. poz. 1520), wprowadziła tzw. nowy JPK_VAT z deklaracją, który łączy w jednym dane z prowadzonej ewidencji VAT oraz deklaracje VAT-7 i VAT-7K. Obowiązek comiesięcznego przesyłania nowego JPK_VAT z deklaracją objął wszystkich czynnych podatników VAT od 1 października 2020 r.

Od kiedy JPK VAT zamiast deklaracji VAT-7?

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją (obejmujący część deklaracyjną i ewidencyjną) mają obowiązek składać wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. Zatem za okresy (miesiące lub kwartały) rozpoczynające się od 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż przez nowy JPK_VAT.

Gdzie wysłać JPK VAT?

JPK_VAT przesyła się do systemu informatycznego Ministerstwa Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 października 2020 r. pliki JPK, w tym również nowe JPK_VAT z deklaracją, podpisane profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym bądź danymi autoryzującymi, można składać wyłącznie przez nową bramkę REST API, udostępnioną pod adresem: e-dokumenty.mf.gov.pl.

Zasady składania plików przez nową bramkę zostały opisane w zmodyfikowanej specyfikacji interfejsów „Specyfikacja Interfejsów usług JPK wersja 3.1 (PDF, 1193 kB)”, która jest dostępna pod adresem: www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/pliki-do-pobrania-jpk-vat-z-deklaracja/,

Ministerstwo Finansów planuje też udostępnić w październiku 2020 r. nową wersję aplikacji e-mikrofirma. Aplikacja ta umożliwi obsługę (przygotowanie i wysyłkę) nowego JPK_VAT z deklaracją. Do aplikacji będzie możliwe zalogowanie za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej.

Co zawiera nowy JPK VAT?

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją, obowiązujący wszystkich czynnych podatników VAT od 1 października 2020 r. składa się z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej.

W części ewidencyjnej znajdują się informacje o zakupach i sprzedaży, które wynikają z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres (miesiąc albo kwartał). W części deklaracyjnej znajduje się deklaracja VAT-7 (przygotowana przez podatnika rozliczającego się co miesiąc) lub deklaracja VAT-7K (przygotowana przez podatnika rozliczającego się co kwartał).

Struktura JPK VAT

Struktury dokumentów XML - nowego JPK_VAT dostępne są na portalu Ministerstwa Finansów podatki.gov.pl w zakładce Struktury dokumentów XML w sekcji VAT.

Struktury można pobrać klikając w nazwę konkretnej struktury i wyświetlając jej kod w formacie XSD na ekranie.

Aktualnie obowiązują dwa warianty JPK_VAT:
- JPK_V7M – dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług miesięcznie
- JPK_V7K - dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług kwartalnie.

Struktura schematu głównego dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących elementów: Naglowek, Podmiot1, Deklaracja oraz Ewidencja.

Struktura elementu Naglowek dla JPK_V7M i JPK_V7K zawiera następujące pola: KodFormularza, WariantFormularza, DataWytworzeniaJPK, NazwaSystemu, CelZlozenia, KodUrzedu, Rok, Miesiac.

Struktura elementu Podmiot1 dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: OsobaFizyczna oraz OsobaNiefizyczna.

Na dane identyfikujące podmiotu będącego osobą fizyczną składają się następujące pola: NIP, ImiePierwsze, Nazwisko, DataUrodzenia, Email i Telefon.

Natomiast do pól wchodzących w skład danych identyfikujących podmiotu niebędącego osobą fizyczną należą: NIP, PelnaNazwa, Email i Telefon.

Struktura elementu Ewidencja dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: SprzedazWiersz, SprzedazCtrl, ZakupWiersz, ZakupCtrl.

Struktura ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: LpSprzedazy, KodKrajuNadaniaTIN, NrKontrahenta, NazwaKontrahenta, DowodSprzedazy, DataWystawienia, DataSprzedazy, TypDokumentu,

Struktura ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K zawiera pola od GTU_01 do pola GTU_13.

Dokładny opis tych i pozostałych struktur nowego JPK_VAT można znaleźć w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów „JPK_VAT z deklaracją”.


Jak podpisać JPK VAT profilem zaufanym?

JPK_VAT może być podpisywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym (z użyciem profilu zaufanego).

Ponadto podatnicy będący osobami fizycznymi mogą podpisać plik zestawem unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących tego podatnika (dane autoryzujące) obejmującym:

  1. identyfikator podatkowy NIP albo identyfikator podatkowy numer PESEL
  2. imię (pierwsze)
  3. nazwisko
  4. datę urodzenia;
  5. kwotę przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi lub wartość „0” w przypadku nie złożenia zeznań

Wysyłka pliku JPK_VAT w  imieniu  firmy  lub  podatnika  z  użyciem  podpisu kwalifikowanego  lub podpisu zaufanego (z użyciem profilu zaufanego)  wymagane  jest wcześniejsze zarejestrowanie w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych drogą elektroniczną (UPL-1).

Aby podpisać JPK_VAT podpisem zaufanym (z użyciem profilu zaufanego), trzeba oczywiście najpierw założyć ten profil.

- Gdy mamy profil zaufany trzeba  z przygotowanego już pliku JPK_VAT wygenerować plik metadane JPK_VAT. Można to zrobić w każdym aktualnym programie (systemie) finansowo-księgowym. A także będzie to możliwe w aplikacji e-mikrofirma.

- Następnie w systemie finansowo-księgowym trzeba kliknąć: Podpisz JPK_VAT.

- System powinien przenieść na stronę profilu zaufanego, gdzie trzeba się zalogować.

- Po zalogowaniu się w profilu zaufanym trzeba pobrać plik metadane JPK_VAT ze swojego dysku lokalnego;

- Następnie trzeba kliknąć: Podpisz profilem zaufanym;

- Podpisany plik trzeba zapisać na swoim komputerze – z reguły trzeba go zapisać (wgrać) w systemie finansowo-księgowym;

Uwaga!
Na profilu zaufanym ePUAP jedynie podpisuje się plik metadane JPK_VAT. Nie można wysyłać podpisanego pliku przez ePUAP.

Do wysyłki JPK_VAT trzeba użyć podpisanego pliku metadanych JPK_VAT. Każdy dostępny na rynku, zaktualizowany program księgowy powinien mieć funkcję wysyłki. Będzie to można zrobić również przy użyciu aplikacji e-mikrofirma kiedy zostanie udostępniona jej zaktualizowana wersja.

Po wysłaniu pliku JPK_VAT trzeba pobrać i zapisać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

JPK VAT - jak zrobić korektę?

Korekta pliku JPK_VAT (trzeba zaznaczyć „2 – korekta” w polu „cel złożenia”) może obejmować:

1. Ewidencję i Deklarację,

2. Samą Ewidencję,

3. Samą Deklarację.

W składanych korektach wypełnia się wyłącznie części (odpowiednio deklarację lub ewidencję), które podlegają korekcie:
- w przypadku korekty części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej wskazuje się wszystkie elementy, tj.: Nagłówek, Podmiot1, Deklaracja, Ewidencja;
- w przypadku korekty wyłącznie części deklaracyjnej, która nie ma wpływu na część ewidencyjną, wskazuje się elementy: Nagłówek, Podmiot1, Deklaracja;
- w przypadku korekty wyłącznie części ewidencyjnej, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, wskazuje się elementy: Nagłówek, Podmiot1, Ewidencja.

Ogólne zasady korekty części ewidencyjnej w strukturze JPK_V7M i JPK_V7K

1) W przypadku korekty ewidencji, należy złożyć nowy, kompletny oraz zawierający poprawione dane plik XML. Niedopuszczalne jest złożenie pliku zawierającego jedynie dane korygowane;

2)  Korektę błędnego wpisu niewpływającego na wysokość podatku należnego lub naliczonego dokonuje się co do zasady poprzez jego wystornowanie, tj. wpisanie ze znakiem przeciwnym całego wpisu oraz ponowne dodanie prawidłowego wpisu z podaniem pierwotnego numeru dokumentu (np. DowodSprzedazy, NrKontrahenta lub NazwaKontrahenta). Natomiast, w przypadku gdy podatnik jeszcze nie przesłał pliku za dany okres rozliczeniowy, dopuszczalne jest ujęcie tylko jednego zapisu z poprawnymi danymi.

3) Korekty dokumentów wpływających na wysokość podstawy opodatkowania lub podatku należnego ( „in plus” lub „in minus”) należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego za ten okres, za który zgodnie z przepisami ustawy powinna nastąpić korekta.

4) Korekty dokumentów wpływających na wysokość podatku naliczonego „in plus” lub „in minus” należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego. Natomiast, w przypadku korekt dokumentów wpływających na wysokość podatku naliczonego „in minus” jeżeli zgodnie z przepisami ustawy dokument pierwotny oraz korygujący można ująć w ewidencji za jeden okres rozliczeniowy dopuszczalne jest ujęcie wyłącznie dokumentu pierwotnego pomniejszonego o wartości z dokumentu korygującego.

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że dokonanie korekty w przesłanej ewidencji, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, zawartą we wspólnym pliku, nie będzie wywoływało skutków dla rozliczenia podatku.
Natomiast korekta pliku JPK_VAT - wyłącznie części ewidencyjnej (przykładowo w zakresie NIP kontrahenta) nie będzie wpływała np. na termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikający z przesłanego wcześniej rozliczenia (część deklaracyjna) zawartego w pierwotnym pliku.

Jeżeli podatnik skoryguje wyłącznie część deklaracyjną (np. zmieni wysokość kwoty nadwyżki z poprzedniej deklaracji), to nie będzie to miało wpływu na dane zawarte w części ewidencyjnej.

Zdaniem Ministerstwa Finansów korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, o których mowa w art. 89a ust. 1 i 4 ustawy o VAT (zarówno zmniejszające, jak i zwiększające) ewidencjonuje się pojedynczo, podając wszystkie elementy wymagane dla faktur dokumentujących dostawy towarów lub świadczenia usług. Korekty zmniejszające podstawę opodatkowania i podatek należny na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy o VAT wprowadza się ze znakiem „in minus”.

Uwaga!
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że do korekt deklaracji i ewidencji składanych za okresy rozliczeniowe poprzedzające rozliczenie na nowych zasadach (tj. za okresy zakończone przed 1 października 2020 r.) należy stosować regulacje prawne obowiązujące za okres, za który jest składana korekta deklaracji lub ewidencji (czyli korekty deklaracji i JPK_VAT złożonych pierwotnie na starych zasadach, składane są również według starych zasad – tj. obowiązujących przed 1 października 2020 r.).

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA