REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy plik JPK_VAT. Będą nowe obowiązki i kary, ale nie od razu

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Piotr Juszczyk
doradca podatkowy w firmie inFakt
Nowy plik JPK_VAT
Nowy plik JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy od 1 października 2020 r. są zobowiązani do sporządzania nowej struktury JPK_V7. Wprowadza ona szereg zmian w zakresie danych, jakie będą przekazywane do organów podatkowych. Zawarte w niej informacje mają służyć zautomatyzowanemu wykrywaniu nieprawidłowości w rozliczaniach VAT. Za błędy w składanych dokumentach ustawodawca przewidział kary. Na szczęście, jak podkreślają eksperci, nie będą one nakładane od razu, a przedsiębiorcy dostaną czas na wyeliminowanie pomyłek.

Nowy JPK_VAT - kontrole bez wiedzy podatnika

Wszystkie nowe informacje zawarte w JPK_V7 są poszerzeniem dotychczas przekazywanych danych za pośrednictwem Jednolitego Pliku Kontrolnego. – Fiskus dzięki temu będzie mógł samodzielnie sprawdzać wiele danych bez wzywania podatnika do przekładania dodatkowych dokumentów – podkreśla Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w firmie inFakt. – Dopiero w przypadku wykrycia błędów organ podatkowy wezwie do złożenia korekt lub wyjaśnień.

Autopromocja

Nowe obowiązki, nowe problemy?

Nowy JPK_V7 to sporo dodatkowych obowiązków dla przedsiębiorców. Jednym z nich jest oznaczenie przez sprzedawców niektórych towarów i usług specjalnymi oznaczeniami liczbowymi – kodami GTU. Dla wybranych towarów zostały przewidziane oznaczenia od „01” do „10”, a dla wybranych usług – oznaczenia od „11” do „13”. Podkreślić należy, że wskazany obowiązek ciążyć będzie wyłącznie na sprzedawcach i usługodawcach. Brak oznaczenia GTU w JPK_V7 jest błędem formalnym i przedsiębiorca może z tego powodu otrzymać wezwanie do uzupełnienia wymaganego symbolu.

– Wydaje się, że właśnie najwięcej kłopotów będzie z oznaczeniem odpowiedniego GTU – uważa Piotr Juszczyk. – Mowa tu zwłaszcza o nieoznaczaniu kodami tych usług i towarów, które są elementem składowym sprzedawanego produktu czy też świadczonej usługi, niemających przypisanego kodu GTU.

Jeśli więc przykładowo przedsiębiorca sprzedaje usługę gastronomiczną, której elementem jest alkohol, nie musi oznaczać kodu GTU. Podobnie dzieje się w przypadku usługi mechanicznej, w której zawarte są np. nowe części do auta.

Zarówno alkohol jak i części samochodowe mają swoje kody GTU. Jednak w przypadku, kiedy są składowymi usługi o szerszym zakresie (w powyższych przykładach usługi gastronomicznej i mechanicznej), nie muszą być one oznaczane. Podobnie dzieje się w przypadku wysyłkowej sprzedaży towarów przez Internet. Sama usługa transportowa ma swój kod GTU, ale w takim przypadku nie musi być oznaczana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że na jednej fakturze może być oznaczonych kilka kodów GTU, jednak w pliku JPK istnieją tylko pola GTU od 1 do 13. Jeśli któreś GTU dotyczy danej faktury, to w odpowiednim polu GTU wpisana będzie cyfra „1”. Przedsiębiorca przekazuje więc fiskusowi tylko informacje o tym, jakich grup towarów i usług jego faktura dotyczy. Dodatkowo żadne przepisy nie wymagają tego, aby na samej fakturze zamieszczać kod GTU. W związku z tym błędne oznaczenie kodu GTU w pliku JPK nie będzie powodować konieczności korekty faktury.

Podatnicy również muszą pamiętać, że jeśli dokonują tzw. refakturowania i jeśli te towary lub usługi znajdują się na liście GTU, to również będzie istniał obowiązek oznaczenia ich. Refakturowanie traktowane jest na takich samych zasadach, jakby podatnik samodzielnie wykonywał te usługi.

Kary za błędy w JPK_VAT? Będą, ale nie od razu

Ustawodawca przewidział także kary za błędy – chodzi przede wszystkim o takie, które uniemożliwiają weryfikację rozliczeń. W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie zobowiązany do usunięcia ich w terminie 14 dni od otrzymania stosownego wezwania. Dopiero w przypadku, gdy podatnik błędów nie poprawi, to wówczas zostanie na niego nałożona kara pieniężna w wysokości 500 zł za każde uchybienie.

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA