REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie lub zamknięcie działalności gospodarczej - jak rozliczyć się z VAT?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli jednoosobowy przedsiębiorca – z powodów osobistych lub ekonomicznych – nie chce lub nie może w danym momencie prowadzić działalności gospodarczej, ma do wyboru likwidację firmy lub czasowe zawieszenie działalności. Obie sytuacje rodzą określone obowiązki w podatku VAT, o dopełnieniu których nie wolno zapomnieć.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Autopromocja


Czym jest zawieszenie działalności gospodarczej?


Z możliwości zawieszenia działalności gospodarczej korzystają zwykle przedsiębiorcy, którzy w danym okresie nie mają możliwości jej wykonywania, ale nie chcą jej jednak definitywnie wyrejestrować z ewidencji. Takie rozwiązanie sprawdza się np. w przypadku działalności sezonowej lub przerwy związanej z koniecznością opieki nad członkiem rodziny. Zawieszenie jest jednak możliwe tylko wtedy, gdy firma nie ma pracowników zatrudnionych na umowę o pracę.

Przepisy wskazują minimalny oraz maksymalny okres, na który przedsiębiorca może zawiesić działalność - od 1 miesiąca do 24 miesięcy (od września 2013 r. osoby sprawujące opiekę nad dzieckiem mogą zawiesić firmę na 3 lata lub nawet na 6 lat, gdy dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności).

W czasie zawieszenia przedsiębiorca nie musi płacić ubezpieczenia społecznego (jest ono wówczas dobrowolne), nie ma także obowiązku opłacania ubezpieczenia chorobowego, wypadkowego i zdrowotnego. Natomiast w zakresie prawa podatkowego zawieszenie skutkuje zwolnieniem przedsiębiorcy z obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy oraz składania deklaracji VAT. Od tej ostatniej zasady istnieje jednak sporo wyjątków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód firmowy do celów prywatnych - rozliczenie VAT


Skutki w VAT zawieszenia działalności gospodarczej


Przedsiębiorca, który zawiesza działalność gospodarczą, nie musi o tym fakcie informować urzędu skarbowego. Nie składa też VAT-Z, czyli formularza informującego o zaprzestaniu sprzedaży opodatkowanej VAT-em.

Ogólnie, w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej nie ma także obowiązku składania deklaracji VAT. Jeżeli na przykład przedsiębiorca zawiesza firmę na okres od 1 kwietnia 2014 r. do 30 września 2014 r., to ostatnią deklarację przed zawieszeniem działalności składa za marzec (do 25 kwietnia), a pierwszą po wznowieniu działalności za październik (do 25 listopada). W przypadku, gdyby przedsiębiorca rozliczał się kwartalnie w tej sytuacji składałby deklarację za I kwartał (ostatnią przed zawieszeniem), a następnie za III kwartał (pierwszą po odwieszeniu).

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Zapisz się na nasz newsletter

Trzeba jednak pamiętać, że mimo zawieszenia i tak może pojawić się konieczność złożenia deklaracji VAT. Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji w trakcie zawieszenia działalności nie dotyczy m.in.:

1. podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (zakupu towarów do celów działalności na terenie innego kraju unijnego),

2. podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem (np. zakup usług reklamowych Google AdWords),

3. okresów rozliczeniowych, za które przedsiębiorca uzyskał przychód opodatkowany VAT-em,

4. okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie trwało tylko przez ich część (np. przez połowę miesiąca).

Sprzedaż samochodu firmowego w 2014 r. a korekta VAT

Przykład:

Przedsiębiorca zawiesił firmę 15 stycznia 2014 r. na 6 miesięcy. W lutym otrzymał natomiast czynsz najmu lokalu biurowego (który podnajmuje innej firmie). W związku z tym przedsiębiorca musi:

- złożyć deklarację za styczeń 2014 r., gdyż zawieszenie nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego (czyli całego stycznia),

- złożyć deklarację za luty (lub I kwartał) oraz składać deklaracje za każdy okres rozliczeniowy, w którym otrzyma zapłatę za czynsz.


Czy w trakcie zawieszenia przedsiębiorca może odliczać VAT?


W trakcie zawieszenia nie można wykonywać działalności gospodarczej, jednak przedsiębiorca ma prawo do podejmowania wszelkich działań niezbędnych do zachowania źródła przychodu. Np. może przyjmować  zaległe należności oraz regulować swoje zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia.

W związku z tym właściciel firmy w trakcie przerwy w działalności nie może zawierać nowych umów, ale ma możliwość odliczania VAT-u z faktur zakupowych dotyczących zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia, m.in. podpisanych umów na telefon, czy internet, opłat za media, rat kredytu, czy leasingu.

W celu rozliczenia podatku z faktur otrzymanych w trakcie zawieszenia działalności można złożyć bieżącą deklarację miesięczną lub kwartalną wraz z wnioskiem o zwrot podatku lub złożyć korektę deklaracji po wznowieniu działalności. Można również złożyć deklarację w trakcie zawieszenia wykazując VAT jako kwotę do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (po wznowieniu działalności firmy). Jeżeli w trakcie zawieszenia pojawią się wyżej wymienione transakcje przedsiębiorca musi ująć je w ewidencji dla celów VAT.

Metody optymalizacji podatku w firmie


Co z VAT-em, gdy zapadnie decyzja o likwidacji firmy


Jeżeli przedsiębiorca nie planuje dalszego prowadzenia działalności, prędzej czy później pojawia się konieczność zamknięcia firmy, a tym samym rozliczenia VAT. Wówczas bez kontaktu z fiskusem już się nie obejdzie. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi dokonać następujących czynności w zakresie podatku VAT:

- Sporządzić spis z natury niektórych rzeczy posiadanych przez firmę na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT-em (czyli zakończenia sprzedaży). „Spis z natury” to po prostu ewidencja.

W tej ewidencji, oprócz towarów handlowych należy ująć pozostałe na dzień likwidacji środki trwałe i wyposażenie firmy (m.in. samochód, sprzęt komputerowy itp.). W spisie muszą znaleźć się jedynie te rzeczy, które dawały prawo do odliczenia VAT przy nabyciu.

- Ustalić wartość składników majątku ujętych w spisie i wyliczyć VAT do zapłaty. Składniki majątku należy wycenić biorąc pod uwagę cenę ich nabycia, ewentualnie koszt wytworzenia. Od wyliczonej ceny VAT należy wyliczyć tak samo, jak w przypadku sprzedaży towaru ujętego w spisie (czyli najczęściej przy zastosowaniu stawki 23%).

- Złożyć w urzędzie skarbowym ostatnią deklarację VAT uwzględniającą podatek za bieżący okres rozliczeniowy (miesiąc, kwartał) oraz podatek wynikający ze spisu z natury wraz z informacją o sporządzonym spisie. Oczywiście, VAT wynikający z deklaracji trzeba zapłacić.

- Złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT-Z stanowiący dla organu podatkowego podstawę do wykreślenia podmiotu z rejestru jako podatnika VAT.

Jeżeli w ciągu 1 roku od dnia zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej były przedsiębiorca dokonał sprzedaży składnika majątku ujętego w spisie, transakcja jest zwolniona z VAT. Także sprzedaż po tej dacie dokonana w ramach majątku prywatnego nie jest opodatkowana VAT-em, ale może wiązać się z koniecznością zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jak rozliczyć pożyczkę od rodziny na prowadzenie firmy?

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA