REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury – termin

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Odliczenie VAT z duplikatu faktury – termin
Odliczenie VAT z duplikatu faktury – termin

REKLAMA

REKLAMA

Duplikat faktury uprawnia do odliczenia VAT. Ale w jakim terminie jest to możliwe?

Podatnicy świadczący usługi lub dokonujący dostawy towarów, co do zasady, obowiązani są wystawić nabywcy fakturę dokumentującą te czynności. W praktyce zdarza się jednak, że wystawiona faktura zaginie lub ulegnie zniszczeniu, może to mieć miejsce zarówno przed doręczeniem faktury nabywcy, jak i po jej doręczeniu. W takim przypadku podatnik uprawniony jest do wystawienia duplikatu faktury.

Autopromocja

Zasady dotyczące wystawiania duplikatów faktur zostały szczegółowo uregulowane w ustawie o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT). Najistotniejsze dla nabywcy jest jednak to, że otrzymanie duplikatu nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku VAT, jednakże termin odliczenia podatku nie zawsze będzie tożsamy z terminem wystawienia faktury pierwotnej (zagubionej/zniszczonej).

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Sporządzanie duplikatu faktur

Zgodnie z  art. 106l ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podatnik (lub upoważniona przez niego osoba trzecia) obowiązany jest – na wniosek nabywcy – wystawić ją ponownie. Wystawiony dokument nie różni się w treści od faktury pierwotnej, ale musi zawierać określenie „DUPLIKAT”. Dokumentuje więc to samo zdarzenie gospodarcze co faktura pierwotna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakim terminie można odliczyć podatek VAT z duplikatu faktury

Ustawa o VAT nie zawiera szczególnych przepisów, które regulowałyby terminy odliczania VAT z duplikatu faktury. Wobec czego należy stosować przepisy ogólne odnoszące się do odliczania podatku, zgodnie z którymi podatnik ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturze w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia podatku powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy. Ponadto, aby podatnik miał prawo do odliczenia podatku musi posiadać fakturę dokumentującą daną transakcję.

Zatem skorzystanie z prawa do odliczenia uzależnione jest od łącznego zaistnienia dwóch warunków:

  • u sprzedawcy musi powstać obowiązek podatkowy;
  • nabywca powinien dysponować fakturą dokumentującą zakup towarów.

Termin do odliczenia podatku z duplikatu będzie więc uzależniony od tego, w jakiej chwili doszło do łącznego spełnienia tych przesłanek, a więc rozpatrzyć należy następujące możliwości:

  1. nabywca otrzymał fakturę i ją zaewidencjonował, po czym faktura uległa zniszczeniu lub zgubieniu;
  2. nabywca otrzymał fakturę ale nie została ona zaewidencjonowana i następnie została zniszczona lub zgubiona;
  3. nabywca nie otrzymał w ogóle faktury, przez co też nie dokonał ujęcia faktury w ewidencji.

Skutki zdarzenia nr 1 i 2 na gruncie ustawy o VAT będą tożsame. Mianowicie obydwie przesłanki uprawniające do odliczenia podatku wystąpiły łącznie już w chwili doręczenia faktury nabywcy. Bez znaczenia pozostaje więc to, czy podatnik zaewidencjonował fakturę czy też nie zrobił tego, a faktura uległa zagubieniu lub zniszczeniu po otrzymaniu. W tych sytuacjach prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługiwało już w dacie otrzymania faktury pierwotnej. Różnica polegać będzie na tym, że gdy podatnik zdążył przed zagubieniem odliczyć podatek, to duplikat faktury stanowić będzie dowód tego, że przedmiotowa transakcja miała miejsce i podatnik zasadnie dokonał obniżenia podatku.

W przypadku, gdy podatnik otrzymał fakturę ale nie zdążył odliczyć podatku, to pomimo że terminem odliczenia podatku będzie moment otrzymania pierwotnej faktury, podatnik będzie uprawniony do tego odliczenia nie wcześniej, niż po otrzymaniu duplikatu. Jednakże rozliczenie powinno być dokonane za okres otrzymania pierwotnej faktury.

Przykład:
Podatnik zakupił towar w sierpniu 2018 r., pierwotną fakturę otrzymał wraz z towarem (we wrześniu), ale przed jej zaewidencjonowaniem – tj. ujęciem w rejestrach i deklaracji VAT – faktura zaginęła. Podatek z tej faktury nie został odliczony. Podatnik otrzymał od sprzedawcy duplikat faktury w grudniu 2018 roku, jednak nie będzie mógł on odliczyć podatku z tego duplikatu w grudniu (w miesiącu otrzymania duplikatu). Odliczenie może zostać dokonane wyłącznie przez korektę deklaracji VAT za sierpień 2018 r., ponieważ terminy złożenia deklaracji za ten miesiąc, a także za kolejne dwa okresy rozliczeniowe – tj. wrzesień i październik – już upłynęły.

Odmienne zasady odnosić się będą do sytuacji, gdy podatnik nie otrzymał faktury pierwotnej, pomimo że została ona wystawiona. Wtedy nabywca, który zwrócił się do wystawcy o duplikat, uprawniony będzie do odliczenia podatku naliczonego za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał duplikat. Wynika to z faktu, że dopiero w tym okresie spełniły się łącznie dwie przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

Przykład:
Podatnik nabył usługę w sierpniu 2018 r. Pierwotna faktura została wysłana pocztą przez usługodawcę, jednak nie dotarła do nabywcy. W grudniu 2018 r. usługodawca wzywa podatnika do zapłaty za usługę wskazaną w tej fakturze. Podatnik niedysponujący fakturą pierwotną domaga się od usługodawcy wystawienia duplikatu faktury, który zostaje jemu doręczony również w grudniu 2018 r.

W powyższej sytuacji uznać należy, że fakturę (duplikat) podatnik otrzymał dopiero w grudniu 2018 r., dlatego w tym miesiącu uzyskał od prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury (duplikatu). Rozliczenie powinno zostać wykazane w deklaracji VAT za grudzień lub dwa kolejne okresy rozliczeniowe.

Kamil Kowalski, Konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o.o.

Podstawa prawna:

- art. 86 ust. 10, art. 86 ust. 10b, art. 106l ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221)

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA