REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprzedawać w systemie Tax Free – rozliczenie zwrotu VAT

Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Jak sprzedawać w systemie Tax Free – rozliczenie zwrotu VAT
Jak sprzedawać w systemie Tax Free – rozliczenie zwrotu VAT

REKLAMA

REKLAMA

Polska stała się krajem, który odwiedza coraz więcej obywateli spoza Unii Europejskiej. Dokonują oni wielokrotnie zakupów w polskich sklepach, a następnie dobra wywożą poza granicę. Polscy przedsiębiorcy coraz częściej upatrując się w potencjalnych klientów w obcokrajowcach, stosują sprzedaż w systemie Tax Free.

Na czym polega Tax Free

Tax Free polega na tym, że sprzedający zwraca podatek VAT (cały lub w części) za dokonane zakupy. Zasady udzielania zwrotu określa ustawa o podatku od towarów i usług. Ważnym elementem jest jednak określenie statusu kupującego i określenie warunków, jakie musi spełnić sprzedający.

Autopromocja

Kupujący

Kupujący ma prawo do otrzymania zwrotu podatku VAT od zakupionych w Polsce towarów pod warunkiem, że nie ma stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej.  Miejsce zamieszkania określa się na podstawie paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

Sprzedający

W przypadku sprzedającego sytuacja jest bardziej skomplikowana. Otóż, jeśli przedsiębiorca chce mieć możliwość sprzedaży w systemie Tax Free musi spełniać określone wymogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 127 ustawy o VAT sprzedawca:

- musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT lub podatku od wartości dodanej (w przypadku zakupu na terenie innego kraju członkowskiego),

- musi prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących,

- musi zawrzeć umowę z firmą prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie zwrotu podatku podróżnym chyba, że jest on uprawniony do samodzielnego zwrotu na rzecz nierezydentów,

- nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT ze względu na wysokość obrotu (art. 113 ustawy VAT).

W pierwszej kolejności jednak przedsiębiorca ma obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o uczestnictwie w systemie Tax Free oraz wskazaniu czy zwroty będą dokonywane przez niego samego czy też zawiera umowę z firmą prowadzącą działalność w zakresie zwrotu podatku podróżnym.

Jeśli przedsiębiorca chce sam dokonywać zwrotów musi spełniać następujące warunki:

- obrót za poprzedni rok podatkowy przekroczył kwotę 400.000 zł,

- zwrot podatku dotyczy towarów nabytych przez podróżnego u tego sprzedawcy.

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca nie spełnia powyższych warunków musi zawrzeć umowę z podmiotem zewnętrznym, który uzyskał zaświadczenie wystawione przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej uprawniające do prowadzenia działalności w zakresie zwrotu VAT na rzecz podróżnych.

Ustawa wskazuje również dodatkowe obowiązki, które sprzedający musi spełnić, a mianowicie:

- należy zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim,

- każdy punkt handlowy, w którym zakup umożliwia zwrot podatku musi być oznaczony znakiem „ZWROT VAT dla podróżnych TAX FREE for tourists”.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Polecamy: Biała lista podatników

Jakie towary podlegają Tax Free

Nie wszystkie towary podlegają systemowi Tax Free. I tak, podróżny nie otrzyma zwrotu podatku VAT za zakup paliw silnikowych oraz w przypadku towarów jeśli minimalna łączna wartość zakupów wraz z podatkiem VAT (wynikająca z dokumentu wystawionego przez sprzedawcę) wynosi mniej niż 200 zł.

Procedura zwrotu VAT

  1. Sprzedaż towaru podróżnemu wraz z dokumentem Tax Free

Sprzedawca sprzedając towar w systemie TaxFree wystawia podróżnemu poza paragonem dokument dotyczący tej sprzedaży – tak zwany dokument TaxFree. Ustawa dokładnie określa co powinien ten dokument zawierać tj.

- napis: "ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH", a pod nim: "TAX FREE FOR TOURISTS";

- numer dokumentu;

- dane sprzedawcy:

- nazwę,

- adres,

- NIP;

- nazwę miejscowości i datę dokonania sprzedaży;

- nazwisko i imię podróżnego;

- adres podróżnego:

- kraj,

- miejscowość,

- nazwę ulicy,

- numer domu, lokalu;

- numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość podróżnego oraz nazwę kraju, który wydał paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość podróżnego;

- nazwę sprzedanego towaru, miarę i ilość towaru, cenę jednostkową netto towaru, wartość netto towaru, stawkę i kwotę podatku od towarów i usług, wartość brutto towaru, kwotę podatku od towarów i usług ogółem oraz wartość brutto towarów ogółem;

- podpis podróżnego oraz czytelny podpis sprzedającego;

- informację: "Dokument stanowi podstawę do ubiegania się przez podróżnych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej o zwrot podatku od towarów i usług od nabytych towarów, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej - art. 126-130 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług";

- napis: "Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej" oraz miejsce na podpis funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej i pieczęć "Polska-Cło";

- miejsce na stempel potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej;

- formę dokonania zwrotu podatku od towarów i usług podróżnemu; w przypadku, gdy zwrot podatku ma:

a) zostać dokonany w formie wypłaty gotówkowej, należy zamieścić napis: "Zwrot podatku w kwocie ............................ zł .......... gr otrzymałem(-łam)", a pod nim wskazać miejsce na wstawienie daty otrzymanego zwrotu podatku oraz podpis podróżnego,

b) nastąpić w formie bezgotówkowej, należy podać, w jakiej postaci zwrot podatku ma nastąpić;

- miejsce na uwagi urzędów.

Krajowa Administracja Skarpowa wdrożyła System Informatyczny „Zwrot VAT dla Podróżnych”. Rozwiązanie to działa w obrębie przejść granicznych zlokalizowanych na terytorium Polski. Sprzedawca ma uprawnienia do rejestrowania dokumentu „zwrot VAT dla podróżnych” co dodatkowo skraca czas odprawy na granicy. Po zatwierdzeniu dokumentu przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej w polskich granicznych oddziałach celnych, sprzedawca otrzymuje stosowną informację w formie raportu w systemie.

  1. Wywóz towaru za granicę

Podróżny wraz z zakupionym towarem oraz dokumentem Tax Free musi opuścić terytorium Unii Europejskiej przez przejście graniczne (drogowe, kolejowe, lotnisko lub morskie) zlokalizowane na terenie któregokolwiek z państw członkowskich. W granicznym oddziale celnym ma obowiązek zgłosić wywożony towar oraz przedłożyć funkcjonariuszowi Służby Celno – Skarbowej dokument Tax Free wraz z paszportem lub innym dokumentem stwierdzającym jego tożsamość.

Funkcjonariusz Służby Celno – Skarbowej po sprawdzeniu zgodności danych zawartych w dokumencie Tax Free z danymi z dokumentu stwierdzającego tożsamość może przed potwierdzeniem wywozu przeprowadzić rewizję celną wywożonego towaru. W przypadku stwierdzenia niezgodności pomiędzy zgłoszonym towarem a towarem faktycznie wywożonym (np. brak towaru) podróżny będzie podlegał odpowiedzialności karnej.

Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

  1. Zwrot podatku

Podatek może być zwrócony przez sprzedawcę na dwa sposoby:

- w placówce handlowej, w której nastąpił zakup towaru

- przez podmiot gospodarczy usługowo zajmujący się dokonywaniem zwrotu podatku (pośrednika), z którym sprzedawca zawarł umowę na świadczenie takiej usługi.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny-skarbowy potwierdził stemplem wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej

Zwrot podatku VAT jest dokonywany w polskiej walucie. Forma wypłaty zależy od sprzedającego i może być dokonana w formie gotówkowej, polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Sprzedawca oraz pośrednik mają prawo do pobrania od podróżnego prowizji od zwracanej kwoty podatku na co wskazuje bezpośrednio ustawa VAT w art. 128 ust. 6.

  1. Zastosowanie stawki VAT 0% przez sprzedawcę

Sprzedawca może zastosować 0% stawki podatku VAT do dostawy towarów, od której dokonano zwrotu podatku podróżnemu.

Warunkiem zastosowania tej stawki jest jednak otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie nie późniejszym niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy. Korekty podatku należnego od tej dostawy dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Patrycja Majzner

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA