| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Odliczanie i zwroty podatku > Jak złożyć VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Jak złożyć VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Podatnicy, którzy nie prowadzą działalności opodatkowanej w innym kraju Unii Europejskiej mogą strać się o zwrot VAT zawartego w towarach i usługach, które nabyli w tym kraju, gdy wydatki te mają związek z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą. W celu ubiegania się o zwrot VAT należy wypełnić formularz VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.

F. INFORMACJE DOTYCZĄCE NABYTYCH TOWARÓW I USŁUG

F.1. DANE PODSTAWOWE DOTYCZĄCE NABYTYCH TOWARÓW I USŁUG

68. Unikalny w ramach wniosku, numer pozycji – wymienione we wniosku pozycje nabyć (faktury) są automatycznie kolejno numerowane.

69 -71 Dane jednoznacznie charakteryzujące poszczególne faktury wymienione we wniosku. 

F.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE DOSTAWCY TOWARÓW I/LUB USŁUG

72 – 74 Dane adresowe, telefon.

75. Kraj dostawcy towarów i usług.

76 – 77 Dane dotyczące numeru rejestracyjnego VAT dostawcy, kodu kraju wydawcy numeru.

F.3. RODZAJE TOWARÓW

78. Kod towaru kody towarów:

1 = paliwo;

2 = wynajem środków transportu;

3 = wydatki związane ze środkami transportu (inne niż towary i usługi, o których mowa w kodzie 1 i 2);

4 = opłaty drogowe i inne opłaty dla użytkowników dróg;

5 = koszty podróży, takie jak opłaty za taksówki, opłaty za transport publiczny;

6 = zakwaterowanie;

7 = żywność, napoje i usługi restauracyjne;

8 = opłaty za wstęp na targi i wystawy;

9 = wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne;

10 = inne.

Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista w/w kodów, na której należy wybrać właściwy dla wniosku o zwrot kod.

79. Pod-kod towaru.

Pod-kody towarów wymienia Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające zasady wykonania art. 34a i 37 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w odniesieniu do zwrotu podatku od wartości dodanej zgodnie z Dyrektywą rady 2008/9/WE (Dz. Urz. UE L 314 z o1.12.2009 r. z 01.12.2009).

Po zaznaczeniu pola „b”, rozwija się lista pod-kodów, na której należy wybrać pod-kod właściwy dla wniosku o zwrot.

80. Dodatkowy opis w przypadku kodu 10 bez określonego pod-kodu. Pkt. ten należy wypełnić podając opis nabytych towarów lub usług w odniesieniu do kodu nr 10 jeśli nie wybrano pod-kodu.

81. Kod języka opisu uznawanego w państwie członkowskim zwrotu. Po zaznaczeniu pola „d”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy kod języka opisu.  (Patrz: „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND” na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa, e-Deklaracje).

F.4. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ROZLICZENIA TRANSAKCJI  pkt 82-86

W poszczególnych punktach należy podać takie dane, jak:

- waluta (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek),

- podstawa opodatkowania,

- podatek VAT,

- wysokość proporcji (w %)

- o ile wnioskodawca ma obowiązek jej wykazania,

- kwota podatku VAT do zwrotu (obliczana automatycznie).  

Zgodnie z art. 89 ust. 1k ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli towary lub usługi, od których wnioskodawca, ubiega się o zwrot podatku od wartości dodanej, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju, ma on obowiązek określając kwotę zwrotu podatku uwzględnić proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 i 91 w/w ustawy.  Obliczoną proporcję, należy (procentowo) wykazać w pkt 85. składanego wniosku.  

G. PODSUMOWANIE

87. Waluta państwa członkowskiego zwrotu (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek).

88. Kwota żądanego zwrotu ogółem – wyliczana automatycznie jako suma kwot z pozycji 67 i 86 wniosku.

UWAGA: pozycja 88 wyliczana jest informacyjnie przez formularz i nie wchodzi w skład dokumentu elektronicznego (nie stanowi części struktury logicznej wniosku i nie jest przesyłana do państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek).

H. INFORMACJE O ZAŁĄCZONYCH KOPIACH DOKUMENTÓW

Państwo członkowskie zwrotu, może, ale nie musi zażądać załączenia do wniosku kopii dokumentów. Szczegółowe wymagania poszczególnych państw członkowskich zwrotu określają „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND” na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa.  W taki wypadku, należy wypełnić sekcję „H” zgodnie z danymi technicznymi przedstawionymi poniżej.

89. Typ pliku. Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy typ pliku.

90. Nazwa pliku  - powinna:

- być krótka,

- zawierać rozszerzenie pliku,

- dokładnie odpowiadać nazwie pliku zawartego w archiwum ZIP (również pod względem wielkości liter),

- nie zawierać znaków diakrytycznych (np. polskich lub obcych liter narodowych), nie zawierać nazwy archiwum ZIP.

Muszą zostać wymienione wszystkie pliki zawarte w dołączanym archiwum „ZIP”. 

W przypadku niezastosowania się do powyższych wniosek nie zostanie przyjęty.

91. Opis pliku – zawiera opis dokumentu umieszczonego w danym pliku.

Wymagania techniczne odnoszące się do elektronicznych kopii dokumentów są następujące:  ƒ

- jeden załącznik w postaci archiwum ZIP (algorytm DEFLATE) o wielkości nie przekraczającej 5 MB zawierający wszystkie opisane pliki, przy czym archiwum nie może zawierać podkatalogów, nie może być chronione hasłem ani zaszyfrowane.  ƒ

- archiwum powinno zawierać kopie faktur i dokumentów celnych, zeskanowanych w trybie czarno-białym w jakości 200 dpi w jednym z trzech formatów: PDF (preferowany), TIFF, JPEG.  ƒ

- w przypadku większej liczby dokumentów przekraczającej objętość 5 MB, podatnik powinien przesłać tylko załączniki z najwyższymi kwotami.

Pozostałych dokumentów kraj zwrotu może zażądać na podstawie art.20 Dyrektywy 2008/9/WE.

Ważne!

Aby dołączyć załącznik ZIP zawierający pliki zeskanowanych faktur do wniosku VAT-REF należy:

- otworzyć kreator wysyłki deklaracji za pomocą przycisku „Podpisz i wyślij”,

- podpisać deklarację VAT-REF wybierając przycisk „Podpisz”, a następnie przystąpić do wysyłki tej deklaracji wybierając przycisk „Wyślij”,

- po naciśnięciu przycisku „Wyślij” pojawi się dodatkowe okno informujące o zadeklarowaniu co najmniej jednej faktury we wniosku VAT-REF w sekcji H (INFORMACJE O ZAŁĄCZONYCH KOPIACH DOKUMENTÓW) oraz informujące o konieczności dołączenia załącznika ZIP zawierającego pliki zeskanowanych faktur

- po naciśnięciu przycisku „OK” pojawi się drugie okno, w którym należy wskazać załącznik ZIP wraz z jego położeniem i dołączyć ten załącznik

- po dołączeniu pliku załącznika ZIP, następuje wysyłka deklaracji wraz z załącznikiem do systemu e-Deklaracje

J. OŚWIADCZENIA pkt 94-96 – Oświadczenia, które wnioskodawca zobowiązany jest złożyć w trakcie składania wniosku.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Majcherczak

Starszy Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »