REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć faktury korygujące in minus w podatku VAT naliczonym

Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktura korygująca in minus
Faktura korygująca in minus

REKLAMA

REKLAMA

Omawiając zasady dokonywania odliczeń VAT naliczonego, należy zwrócić uwagę na równie istotną w tym zakresie kwestię sposobu korygowania VAT naliczonego w związku z otrzymaniem przez nabywcę faktur korygujących. W przypadku faktur korygujących in minus kwestia ta została uregulowana wprost w przepisach ustawy o VAT. Natomiast brak jest takiej regulacji w odniesieniu do otrzymywanych przez nabywców faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania (i tym samym kwotę podatku naliczonego).

Moment odliczenia podatku w przypadku otrzymania faktur korygujących in minus

Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur

Autopromocja

Zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w 29 ust. 4a-4c (zmniejszającą, dokumentującą upust, rabat, reklamację itp.), jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te korektę faktury otrzymał.

Zatem, otrzymujący fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania nabywca towarów lub usług ma obowiązek skorygowania odliczonego uprzednio w zbyt wysokiej kwocie podatku naliczonego w miesiącu otrzymania takiej faktury.

Co istotne, miesiąc ten jest jedynym okresem uprawniającym do dokonania omawianego odliczenia.

W szczególności podkreślić należy, iż podatnicy nie mają możliwości skorygowania podatku w dwóch kolejnych (tj. następujących po miesiącu wpływu faktury korygującej do firmy) okresach rozliczeniowych. Powyższe wynika z faktu, iż przepis przewidujący możliwość dokonania odliczeń w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (tj. art. 86 ust. 11 ustawy o VAT) nie zawiera odniesienia do terminu określonego w art. 86 ust. 10a ustawy o VAT. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 11 ustawy o VAT obniżenia podatku w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych może dokonać wyłącznie ten podmiot, który nie dokonał odliczenia w terminach określonych ust. 10 analizowanego artykułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik otrzymał w styczniu 2011 r. fakturę VAT dokumentującą nabycie usług naprawy maszyny. Wynikający z powyższej faktury podatek naliczony został odliczony w rozliczeniu za marzec 2011 r. (zgodnie z uprawnieniem wynikającym z treści art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, które wskazuje, że odliczenia dokonuje się w miesiącu otrzymania faktury lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). W listopadzie 2011 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą, na mocy której otrzymał należny od sprzedawcy rabat.
Skorygowanie uprzednio odliczonego podatku naliczonego powinno nastąpić w listopadzie 2011 r. (dokonanie tej korekty w grudniu 2011 r. bądź styczniu 2012 r. byłoby postępowaniem nieprawidłowym a podatnik naraziłby się na zarzut zawyżenia podatku naliczonego za listopad 2011 r.).

Przepis art. 86 ust. 10a ustawy o VAT zawiera jeszcze jedną interesującą regulację. Przewiduje mianowicie, że w przypadku, gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego określonego w fakturze, która następnie została skorygowana, a miał do tego prawo, wówczas zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Wprowadzenie powyższego rozwiązania należy ocenić jako prawidłowe. Może się bowiem okazać, że podatnik z pewnych względów nie dokonał odliczenia podatku naliczonego, mimo iż takie prawo mu przysługiwało.

W braku omawianego przepisu podatnik byłby zobowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał korektę mimo że nie dokonał odliczenia podatku naliczonego z pierwotnej faktury. Taka sytuacja byłaby niewątpliwie nieprawidłowa.

Spółka otrzymała w styczniu 2010 r. fakturę VAT dokumentującą prace serwisowe. Dyrektor finansowy Spółki odmówił akceptacji przedmiotowej faktury, uznając że powyższych prac nigdy nie zamawiał. Fakturę odesłano sprzedawcy. W wyniku wewnętrznych wyjaśnień okazało się, że usługa została zamówiona (jej zamówienie zaakceptował szef działu maszyn). W konsekwencji fakturę należało zaakceptować. Przy czym ustalono jednocześnie, iż faktura ta zawierała błędnie skalkulowaną stawkę godzinową, w konsekwencji czego sprzedawca wystawił fakturę korygująca in minus. Faktura VAT (w kształcie odesłanym wcześniej) oraz wystawiona do niej faktura korygująca wpłynęły do spółki w kwietniu 2010 r.
W takiej sytuacji uznać należy, iż Spółka była uprawniona do odliczenia VAT już w dacie wpływu pierwotnej faktury do jej siedziby a więc w styczniu 2010 r. (lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). Oznacza to, że otrzymana następnie faktura korygująca nie może być ujęta w dacie jej wpływu do Spółki, ale w miesiącu, w którym podatnik uprawniony był do dokonania odliczenia z faktury pierwotnej (tj. w styczniu, lutym bądź marcu 2010 r.).

Faktury korygujące in plus

Z uwagi na brak wyraźnych regulacji prawnych w tym zakresie, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest ujmowanie faktur korygujących in plus każdorazowo w miesiącu ich otrzymania od sprzedawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA