REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment – zmiany od stycznia 2020 r.

Split payment – zmiany od stycznia 2020 r. /Fot. Fotolia
Split payment – zmiany od stycznia 2020 r. /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca uzyskał zgodę Komisji Europejskiej na wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności w VAT jako obowiązkowego. Obowiązkowy split payment obejmie branże, które są szczególnie narażone na nadużycia w VAT. Nowe regulacje mają wejść w życie od stycznia 2020 r.

Split payment

Mechanizm podzielonej płatności (zwany również MPP) został wprowadzony już od lipca 2018 roku, natomiast do tej pory jego stosowanie było dobrowolne. Nabywca, który dokonuje przelewem zapłaty za fakturę, może zdecydować, czy środki pieniężne w całości przekazać na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy, czy też dzieląc:

Autopromocja

- wartość netto na rachunek rozliczeniowy,

- kwotę VAT na specjalny rachunek VAT.

Split payment występuje jedynie w płatnościach pomiędzy firmami, gdzie nabywca jest czynnym podatnikiem VAT. Mechanizm ten został wprowadzony w celu ochrony przedsiębiorców przed konsekwencjami wynikającymi z ich nieświadomego uczestnictwa w oszustwie, w którym sprzedawca nie odprowadził VAT należnego do urzędu skarbowego. Podmiot dokonujący zapłaty podatku VAT na rachunek VAT sprzedawcy m.in. nie ponosi sankcji wynikających z art. 105a ustawy o VAT, które dotyczą solidarnej odpowiedzialności podatników. Zabezpieczenie obowiązuje do wysokości kwoty podatku zapłaconego z użyciem split payment.

Rachunek VAT

Aby móc zrealizować płatność z użyciem split payment banki zostały zobowiązane do otwarcia do rachunków rozliczeniowych specjalnego rachunku VAT. Utrzymanie tego konta nie jest obciążone dodatkowymi opłatami dla jego posiadacza. Rachunki VAT nie zostały natomiast utworzone dla rachunków rozliczeniowo-oszczędnościowych, tzw. ROR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dokonywana jest w złotówkach, przez użycie komunikatu przelewu. Podczas realizacji płatności należy wskazać:

- kwotę podatku VAT, jaka ma zostać przekazana na rachunek VAT,

- kwotę „brutto” stanowiącą kwotę zapłaty ogółem,

- numer faktury, do której dokonywana jest płatność,

- NIP dostawcy/usługodawcy.

Na co można przeznaczyć środki z rachunku VAT?

Przedsiębiorca, który zgromadził środki na rachunku VAT, nie ma możliwości ich dowolnego rozdysponowania. Przepisy zakładają bowiem, że danymi środkami można:

- zapłacić swojemu dostawcy równowartość podatku VAT z otrzymanej faktury na jego rachunek VAT,

- uregulować do urzędu skarbowego należności z tytułu VAT,

- zwrócić się o zwrot środków na rachunek rozliczeniowy.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

W przypadku, gdy przedsiębiorca wybierze ostatnią opcję, czyli zwrot na rachunek, zobowiązany jest do złożenia w tym celu wniosku do naczelnika swojego urzędu skarbowego. Ten z kolei ma aż 60 dni na wydanie postanowienia co do zwrotu środków. W praktyce jednak czas ten jest znacznie krótszy. W ostatnich wypowiedziach prof. Teresa Czerwińska podkreślała, że faktyczny czas oczekiwania na zwrot wynosi średnio 21 dni.

Obowiązkowy split payment od 2020 roku

Ministerstwo Finansów pracuje obecnie nad zmianami w przepisach, które wprowadzą obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności od stycznia 2020 roku. Zmiany te możliwe są dzięki zgodzie wydanej przez Komisję Europejską, aby na czas od 1 marca 2019 roku do 28 lutego 2022 roku Polska wprowadziła obowiązkowy split payment. Nie będzie on dotyczyć wszystkich przedsiębiorców, a jedynie wybranych branż, w tym:

- robót budowlanych, wykończeniowych, instalacyjnych i konstrukcyjnych;

- dostawy wyrobów ze stali, komputerów, laptopów smartfonów, konsol do gier wideo, telewizorów, cyfrowych aparatów fotograficznych i kamer wideo, paliwa napędowego  i opałowego, węgla, biżuterii, niektórych części do samochodów i motocykli.

Aby nabywcy nie mieli wątpliwości, iż w przypadku danej faktury są zobowiązani dokonać zapłaty z zastosowaniem split payment, sprzedawcy będą zamieszczać na swoich fakturach informację o stosowaniu obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności.


Jakie inne zmiany czekają na przedsiębiorców?

Obowiązek rozliczenia podatku VAT poprzez split payment spowoduje konieczność założenia rachunków rozliczeniowych przez tych przedsiębiorców, którzy ich nie posiadają.

W celu zmniejszenia obaw przedsiębiorców, czy obowiązkowy MPP wpłynie negatywnie na ich płynność finansową, Ministerstwo Finansów zapowiedziało skrócenie terminu oczekiwania na zwrot środków pieniężnych z rachunku VAT z 60 do 25 dni.

Ponadto wraz z nowymi przepisami ma zostać udostępniona dodatkowa opcja wydatkowania środków z rachunku VAT. Planowane jest udostępnienie możliwości płacenia z rachunku VAT innych podatków, a także składek ZUS.

Kto skorzysta na zmianach?

W branżach, które od 2020 roku będą zobowiązane do rozliczeń z zastosowaniem split payment, zniknie mechanizm odwrotnego obciążenia w VAT. Towary i usługi z załącznika nr 11 i 14 ustawy o VAT, będą opodatkowane na zasadach ogólnych. Tym samym sprzedawcy zostaną zmuszeni do zapłaty podatku VAT wykazanego na wystawionej fakturze.

W takich branżach jak budowlana odwrotne obciążenie w VAT wywołało wcześniej niemałe poruszenie i szereg problemów z ustaleniem poprawności opodatkowania. Przedsiębiorcy będący podwykonawcami mieli szczególne trudności z określeniem, czy są zobowiązani do zastosowania odwrotnego obciążenia, czy też nie. Konsekwencją wyboru odwrotnego obciążenia zamiast opodatkowania na zasadach ogólnych było ryzyko, że w razie pomyłki sprzedawca będzie zobowiązany odprowadzić VAT, którego nabywca mu nie zapłacił.

Wejście w życie nowych przepisów z obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności uprościłoby u podwykonawców usług budowlanych sposób opodatkowania.

Split payment wprowadzony jako obowiązkowy od stycznia 2020 roku przyniesie z jednej strony dodatkowe obowiązki dla przedsiębiorców w postaci przekazywania podatku VAT na specjalny rachunek VAT nabywcy. Z drugiej zaś strony mechanizm podzielonej płatności, który zastąpi obecne odwrotne obciążenie w VAT, będzie dodatkowym źródłem sporych wpływów pieniężnych do budżetu państwa z tytułu VAT.

Autor: Beata Kostrzycka, ekspert wFirma.pl

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Rzut na taśmę rządu: Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

REKLAMA