REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment, czyli duże zmiany dla VAT-owców od 2018 r.

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Split payment, czyli duże zmiany dla VAT-owców od 2018 r.
Split payment, czyli duże zmiany dla VAT-owców od 2018 r.
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Pojawią się kolejne zmiany w przepisach, które mają na celu uszczelnienie polskiego systemu podatkowego. Rząd planuje uruchomienie mechanizmu podzielonej płatności, tzw. split payment. Projekt ustawy w tej sprawie zakłada, że od 1 stycznia 2018 r. każdy podatnik VAT będzie musiał posiadać rachunek VAT, na który będzie odprowadzana wartość zapłaconego podatku.

Autopromocja

Mechanizm split payment ma obowiązywać od 1 stycznia 2018 roku. Mimo że nie będzie obowiązkowy, Ministerstwo Finansów będzie zachęcać do korzystania z niego. Czy ta zmiana oznacza rewolucję dla polskich przedsiębiorców?

Jak działa mechanizm split payment

Zgodnie z obecnymi założeniami projektu ustawy o mechanizmie split payment, nabywca – płacąc za towar lub usługę – będzie dzielił całość ceny na kwotę netto i VAT. Do tej pory nabywca po otrzymaniu faktury wpłacał na rachunek sprzedawcy całość kwoty, czyli wartość brutto. Po wprowadzeniu mechanizmu podzielonej płatności, kwota będzie automatycznie rozdzielana na dwie części. Cena netto będzie spływała, tak jak dotychczas, na „zwykły” rachunek bankowy, wskazany przez sprzedawcę lub usługodawcę. Natomiast kwota podatku VAT będzie przelewana na oddzielny rachunek VAT.

– W efekcie sprzedawca swobodnie będzie dysponował jedynie otrzymaną kwotą netto, a środki wpłacane na rachunek VAT, chociaż cały czas są własnością podatnika, będą mogły być wykorzystane jedynie zgodnie z przepisami normującymi zasady funkcjonowania tego rachunku. Kwota VAT trafi do „lodówki” VAT, gdzie zostanie czasowo „zamrożona” i  będzie mogła być wykorzystana wyłącznie do płatności VAT dla innych kontrahentów lub płatności zobowiązania VAT do urzędu skarbowego – tłumaczy Władysław Varga, doradca podatkowy z firmy Taxpoint.

Co ja z tego będę miał…?

Jeżeli posłowie przyjmą projekt ustawy, mechanizm split payment nie będzie obowiązkowy, jednak podatnicy, którzy będą stosować podzieloną płatność, mogą liczyć na korzyść – przede wszystkim w postaci większej ochrony przed posądzeniem ich o udział w przestępczym procederze. Do przedsiębiorców, którzy będą odprowadzać podatek VAT w mechanizmie split payment, nie będą miały zastosowania przepisy o solidarnej odpowiedzialności, jak również regulacje związane ze stosowaniem sankcji ujętych w art. 112b i art. 112c ustawy o VAT, czy też w art. 56b Ordynacji podatkowej. Jest to szczególnie ważne dla firm działających w branżach wrażliwych: wyroby stalowe, paliwa, niektóre metale szlachetne i wyroby elektroniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przygotować się do zmian wizyta w banku i sprawdzony system księgowy

Wprowadzenie nowego rozwiązania podatkowego planowane jest na początek przyszłego roku. Jednak przedsiębiorcy znacznie wcześniej powinni być gotowi na zmiany.

– Przedsiębiorcy, którzy są podatnikami VAT, powinni upewnić się, czy banki, w których mają otwarte rachunki rozliczeniowe, wyodrębniły im specjalne rachunki VAT. Zgodnie z założeniami projektu, banki będą zobowiązane do otwarcia i prowadzenia subkonta. Taka usługa oferowana będzie bezpłatnie. Dodatkowo firmy muszą się upewnić, czy system księgowy, z którego korzystają na co dzień, zostanie dostosowany do nadchodzących zmian – mówi Barbara Przybylska, projektant systemów Comarch ERP.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz


W tym celu najlepiej skontaktować się z producentem oprogramowania z pytaniem, czy i kiedy planuje wprowadzić aktualizacje split payment, jeżeli projekt ustawy wejdzie w życie. Firmy, które korzystają ze zintegrowanych rozwiązań dostarczanych przez dużych producentów, są w najkorzystniejszej sytuacji, albowiem ci z pewnością przygotują nowe wersje systemów, uwzględniające wchodzące w życie przepisy, tak, aby klienci mogli w wygodny i bezpieczny sposób realizować przelewy.

­– Nasi pracownicy na bieżąco śledzą przebieg prac legislacyjnych związanych z wprowadzeniem mechanizmu podzielonej płatności. Aktualnie pracujemy nad funkcjonalnościami, które w razie wejścia w życie nowych przepisów umożliwią właściwe rozliczanie faktur i dokonywanie płatności na dedykowane konta bankowe. Już teraz w naszych systemach ERP dostępna jest funkcjonalność podziału płatności na netto i VAT, która została wprowadzona w związku z wejściem w życie przepisów umożliwiających stosowanie faktur walutowych w obrocie krajowym. To jednak nie wystarczy do obsługi tej metody. Czekamy na strukturę specjalnego przelewu, za pomocą którego będą dokonywane rozliczenia Z projektu wynika, że na przelewie będą musiały być wyodrębnione dwie kwoty: netto i VAT.  Bank przekaże te kwoty na właściwe konta dostawcy: kwotę netto na rachunek bankowy dostawcy, kwotę podatku zaś na rachunek VAT dostawcy. Przelew będzie zawierał dane, które do tej pory nie były wymagane, np.: numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługobiorca jest identyfikowany na potrzeby podatku. Spodziewamy się, że nakład pracy związany z obsługą tego zagadnienia po stronie systemów ERP będzie spory, ale mamy wiedzę i możliwości techniczne, aby oprogramowanie dostosować do wymogów mechanizmu podzielonej płatności – zapewnia Barbara Przybylska.

Co w przypadku, gdy firma pracuje na takim programie, którego producent nie planuje wprowadzenia mechanizmu split payment?

– Wówczas przedsiębiorca powinien zaplanować wymianę oprogramowania na takie, które umożliwi dokonywanie przelewów zgodnie z nowymi przepisami. Bez takiego systemu bezpieczeństwo transakcji nie zostanie wzmocnione – dodaje Barbara Przybylska.

Dostosowanie programów do wymagań Ministerstwa Finansów jest czasochłonne, bez względu na to, czy jest realizowane w małym, średnim czy dużym przedsiębiorstwie. Dlatego należy jak najszybciej przeprowadzić audyt systemów IT stosowanych w przedsiębiorstwie i podjąć niezbędne kroki.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA