REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka 8% VAT dla dostawy i montażu szaf wnękowych

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Stawka 8% VAT dla dostawy i montażu szaf wnękowych
Stawka 8% VAT dla dostawy i montażu szaf wnękowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze niedawno organy podatkowe, a nawet niektóre sądy administracyjne twierdziły, że dostawa i montaż szaf wnękowych nie może korzystać z obniżonej stawki VAT 8%. Na szczęście Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale 7 sędziów z 24 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 2/13) uznał, że w tym przypadku stawka obniżona jest dopuszczalna.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. świadczenie kompleksowe polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stanowi usługę modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Autopromocja

Tak brzmi sentencja uchwały NSA podjętej w składzie 7 sędziów z 24 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 2/13).

Dotąd organy podatkowe były rygorystyczne

Do czynności, polegających na stałej zabudowie wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23% VAT, bowiem czynności te nie stanowią czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 10 kwietnia 2013 r. (nr IPTPP1/443-67/13-4/IG).

Sprawa  dotyczyła podatnika, prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie produkcji mebli na wymiar, w tym zabudów wnękowych. Obiekty, przez podatnika określane jako „szafy wnękowe” stanowiły trwałe elementy połączone ze ścianami, niemożliwe do przeniesienia w inne miejsce. Wystawiane przez podatnika faktury obejmowały jedną pozycję „trwała zabudowa - szafa wnękowa” i uwzględniały stawkę 23% VAT.  Podatnik rozważał (w oparciu o orzecznictwo sądów administracyjnych) stosowania stawki 8% VAT. W celu wyjaśnienia wątpliwości  w tym zakresie zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację. Podkreślił, że swoje usługi wykonuje  wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Na tym tle podatnik sformułował pytanie, czy usługi, które wykazuje jako „zabudowa na stałe w pomieszczeniach mieszkalnych” stanowią modernizację obiektów budowlanych i jako takie podlegają opodatkowaniu wg stawki 8% VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiając własne stanowisko podatnik wskazał, że omawianą usługę należy traktować jako jedną transakcję (usługę złożoną) mającą charakter modernizacji budynku (lokalu) mieszkalnego, opodatkowaną preferencyjną stawką VAT  w wysokości 8%.

Przedstawiając własne stanowisko podatnik wskazał, że omawianą usługę należy traktować jako jedną transakcję (usługę złożoną) mającą charakter modernizacji budynku (lokalu) mieszkalnego, opodatkowaną preferencyjną stawką VAT  w wysokości 8%.

Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu powołał przepis art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, z którego wynika, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, jest spełnienie dwóch przesłanek.

Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich dostawy.

Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z tych przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Organ argumentował, że nie sposób uznać, aby stała zabudowa wnękowa, będąca w istocie zabudową "meblową", mogła być uznana za instalację lub urządzenie techniczne budynku. Jej montaż nie wymaga pozwolenia na budowę, może też być w każdym czasie zdemontowana lub wymieniona. W opinii Dyrektora IS sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych elementów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Likwidacja działalności gospodarczej – skutki w PIT i pkpir

Faktura VAT 2014 – zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Powyższe skłoniło organ do konkluzji, że stałą zabudowę bez możliwości przeniesienia ich w inne miejsce, należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia np. do ścian, podłoża bądź sufitu pozostaje bez znaczenia, bowiem nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu).

Reasumując, organ stwierdził, że do czynności, polegających na stałej zabudowie wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23% VAT, bowiem czynności te nie stanowią czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy.


Kontrowersje wyjaśnione?

Powyższa interpretacja porusza temat budzący w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Co prawda większość organów podatkowych oraz sądów potwierdza stanowisko, zgodnie z którym nie można uznać stałej zabudowy wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym za usługę budowlano-montażową co pozwalałoby na skorzystanie z preferencyjnej, 8% stawki VAT, jednakże pojawiły się również opinie zupełnie przeciwne. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w dniu 10 stycznia 2013 r. orzekł, że dostarczanie oraz zabudowa szaf wnękowych może zostać uznana za usługę a co za tym idzie korzystać z 8% stawki podatku od towarów i usług. (I SA/Po 880/12, I SA/Po 881/12 oraz I SA/Po 882/12).

Niestety, negatywne dla podatników stanowisko organu, przedstawione w powyższej interpretacji zostało niejednokrotnie potwierdzone w orzecznictwie – między innymi w wyrokach WSA w Gliwicach z dnia 19 marca 2012 r. sygn. akt III SA/Gl 1392/11, WSA w Lublinie z dnia 26 września 2012 r. sygn. akt SA/Lu 463/12 oraz WSA w Warszawie z dnia 13 czerwca 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2742/11, podobną tezę potwierdził również wyrok NSA z dnia 26 lipca 2012 r. sygn. akt I FSK 483/12.

W powyższych wyrokach sądy uznały, że nie można w przypadku zabudowy szaf wnękowych zastosować 8% stawki podatku od towarów i usług, ponieważ stosuje się ją do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, między innymi ze względu na to, że czynności związane z montażem szaf nie dotyczą samego budynku, nie mogą być uznane za czynności wspomniane w art. 41 ust. 12 ustawy (w szczególności, zdaniem sądów, montaż szaf wnękowych nie stanowi modernizacji w rozumieniu powołanego przepisu). 

Ze względu na niejednolitość orzecznictwa oraz szereg wątpliwości związany z powyższą kwestią Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z 31 stycznia 2013 r. sygn. akt I FSK 306/12 skierował pytanie do siedmioosobowego składu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wskazana wyżej, korzystna dla podatników, uchwała siedmiu sędziów NSA z 24 czerwca 2013 r. powinna chyba zakończyć spory w tym zakresie.

Mariusz Nowak, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA