REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy dywidenda rzeczowa podlega opodatkowaniu VAT?

Szymon Raut
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy dywidenda rzeczowa podlega opodatkowaniu?
Czy dywidenda rzeczowa podlega opodatkowaniu?

REKLAMA

REKLAMA

Wypłata dywidendy dokonywana przez podatnika w formie rzeczowej na rzecz wspólników (osób prawnych) polegająca na przeniesieniu na nich prawa do rozporządzania lokalami mieszkalnymi wraz z miejscami parkingowymi, stanowi nieodpłatne przekazanie towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), w konsekwencji czego podatnik zobowiązany będzie do naliczenia podatku VAT z tytułu przekazania przedmiotowych towarów.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 stycznia 2011 r. (IPPP1-443-1173/10-3/PR).

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki działającej w branży deweloperskiej. Rozważała ona wypłatę wspólnikom dywidendy w formie rzeczowej, stanowiącej surogat świadczenia pieniężnego, w postaci wybudowanych lokali mieszkalnych i miejsc parkingowych. Ich wartość byłaby równa kwocie, którą wspólnicy powinni otrzymać tytułem dywidendy.

W związku z powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy wypłata dywidendy w formie rzeczowej spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT? Spółka wskazała jednocześnie, że w stosunku do lokali mieszkalnych oraz miejsc postojowych będących przedmiotem dywidendy przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego. 

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie spółka uznała, że w opisanej sytuacji nie zaistnieje konieczność opodatkowania dywidendy rzeczowej podatkiem VAT, ponieważ takie zdarzenie nie zostało wyszczególnione w katalogu czynności opodatkowanych, nie stanowiąc ani dostawy towarów, ani świadczenia usług. Zdaniem spółki, jest to jednostronna czynność prawna, do której nie ma zastosowania również art. 7 ust. 2 ustawy o VAT dotyczący przekazania towarów bez wynagrodzenia.

Organ nie zgodził się ze stanowiskiem spółki. Powołując się na zasadę powszechności opodatkowania wskazał, że w istocie mamy do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami, stanowiącymi przedmiot dywidendy, jak właściciel - czyli czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług z tytułu nieodpłatnego przekazania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym samym wypłata dywidendy dokonywana przez spółkę w formie rzeczowej na rzecz wspólników polegająca na przeniesieniu na nich prawa do rozporządzania lokalami mieszkalnymi wraz z miejscami parkingowymi, stanowi nieodpłatne przekazanie towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, w konsekwencji czego spółka zobowiązana będzie do naliczenia podatku VAT z tytułu przekazania przedmiotowych towarów.

Komentarz eksperta

W mojej ocenie powyższe stanowisko organu budzi wątpliwości. Konsekwencje w zakresie podatku VAT wypłaty przez spółkę na rzecz wspólników dywidendy rzeczowej nie są jednoznaczne.

W orzecznictwie pojawiają się argumenty które wskazywałby, iż wypłata dywidendy rzeczowej może być uznana za czynność nieopodatkowaną VAT. Jednakże organy podatkowe stoją na stanowisku, iż wypłata takiej dywidendy powinna być uznana za dostawę towarów i opodatkowana VAT. Takie stanowisko odnajdziemy również w komentowanej interpretacji.

Organ podatkowy przedmiotowej interpretacji stwierdził, iż wypłata przez spółkę dywidendy w postaci przeniesienia prawa własności do lokali mieszkalnych wraz z miejscami parkingowymi w przypadku, gdy przy ich nabyciu przysługiwało spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego powinna być opodatkowana VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Wspomniany przepis stanowi, iż za dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie przekazania towarów bez wynagrodzenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Tym samym organ podatkowy, aby stwierdzić, iż omawiana wypłata dywidenda jest opodatkowana VAT powinien wykazać, iż przekazywane prawa własności do lokali mieszkalnych wraz z miejscami parkingowymi są wydawane na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jednakże organ podatkowy w omawianej interpretacji takich argumentów nie przedstawił.

Interpretując art. 7 ust. 2 ustawy o VAT a contrario, można stwierdzić, iż bezpłatne przekazanie towarów na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika nie jest dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu VAT (pogląd ten odnajdziemy w orzecznictwie m.in. w wyroku WSA we Wrocławiu z 23 czerwca 2009 r. I SA/Wr 508/09).

Moim zdaniem, w stanie faktycznym będącym przedmiotem komentowanej interpretacji można uznać, iż wypłata dywidendy przez spółkę jest ściśle i bezpośrednio związana z prowadzonym przedsiębiorstwem. Podobny pogląd podzielił w uzasadnieniu wyroku z 8 grudnia 2009 r. WSA w Gdańsku (I SA/Gd 733/09).

Ponadto należy wskazać, iż celem prowadzenia przedsiębiorstwa jest, co do zasady osiąganie zysku. Natomiast wypłata dywidendy jest jedną z form zagospodarowania wypracowanego zysku. W konsekwencji, gdyby spółka w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej nie wygenerowała zysku nie dochodziłoby do wypłaty dywidendy.

Polecamy: Serwis VAT

Polecamy: Serwis CIT

Dlatego też, wydaje się zasadne stwierdzenie, iż wypłata dywidendy w komentowanej interpretacji nie może zostać uznana za czynność opodatkowaną VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT

Wypłata dywidendy w przypadku, gdy jest dokonywana w postaci pieniężnej nie wywołuje konsekwencji na gruncie ustawy o VAT Dywidenda taka nie jest ani dostawą towaru, ani usługą świadczoną przez wypłacającego. Stąd też, odmienne traktowanie na gruncie ustawy o VAT wypłaty dywidendy biorąc pod uwagę jej przedmiot jest niezbyt zasadne. Zarówno dywidenda pieniężna jak i rzeczowa służą, co do zasady, temu samemu celowi – przysporzeniu majątkowemu wspólników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA