REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwalifikacja czynności przerobu na gruncie ustawy o VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kwalifikacja czynności przerobu na gruncie ustawy o VAT
Kwalifikacja czynności przerobu na gruncie ustawy o VAT

REKLAMA

REKLAMA

Czynność przerobu a VAT. Dokonując czynności polegających na przetworzeniu otrzymanego od kontrahenta materiału z jednoczesnym wykorzystaniem materiału własnego niejednokrotnie powstają wątpliwości w zakresie kwalifikacji i opodatkowania takiego świadczenia na gruncie ustawy o VAT. Poniżej odpowiemy na pytanie, kiedy czynność przerobu należy traktować jako świadczenie usługi, a kiedy jako dostawę towaru.

"Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel"

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Autopromocja

Użyte w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT sformułowanie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel” nie jest jednak tożsame z cywilistycznym pojęciem przeniesienia prawa własności. Jego znaczenie jest szersze i wykracza poza ramy znaczeniowe „sprzedaży”. Dostawa towarów obejmuje zarówno te przypadki, w których dochodzi do przeniesienia własności, jak i te, w których przeniesieniu ulega samo ekonomiczne władztwo. Istotne jest faktyczne dysponowanie rzeczą, a nie posiadanie do niej tytułu prawnego. Może się zatem zdarzyć, że pomimo przeniesienia prawa własności nie dojdzie do dostawy w świetle ustawy o VAT.

Czynność przerobu a VAT - kiedy usługa a kiedy dostawa towaru?

Problem związany z kwalifikacją czynności przerobu polega na tym, że jeżeli zleceniobiorca wykorzystuje zarówno materiał powierzony jak i własny, dochodzi do sytuacji, w której równolegle z usługą przetworzenia może dojść do dostawy pochodzącego z jego zasobów surowca. Jako że ustawa o VAT nie zawiera jednak regulacji pomagających określić w jakich sytuacjach przerób stanowi świadczenie usług a w jakich dostawę towaru, należy odnieść się do praktyki organów podatkowych i orzecznictwa sądów administracyjnych.

I tak, dokonując kwalifikacji czynności przerobu organy zwracają wprawdzie uwagę na takie elementy jak: przedmiot świadczenia, obowiązki stron, sposób wzajemnego rozliczenia, cel wykonywania czynności oraz właściwości oraz funkcjonalność materiałów pierwotnych i produktu końcowego, niemniej jednak za podstawowe kryterium kwalifikacji niezmiennie przyjmują wartość zużytego materiału własnego, w praktyce określając granicę na poziomie 50%. 
Jeżeli zatem wartość zużytych materiałów własnych w stosunku do wartości materiału powierzonego przekracza tę granicę, świadczenie traktować należy ich zdaniem jako dostawę towarów. Założyć wówczas należy, że powstałym w trakcie przetworzenia produktem, ze względu na proporcje wykorzystanych materiałów, rozporządza jak właściciel zleceniobiorca, a co za tym idzie zrealizowane przez niego świadczenie należy rozpatrywać w kategorii dostawy. Jeżeli natomiast wartość materiałów własnych jest niewielka, przerób traktować i rozliczać należy jako usługę. Co istotne, organy przyjmują za kryterium wartość a nie ilość zużywanego materiału.

Dla przykładu, w interpretacji z dnia 18.07.2013 r., znak: IPTPP2/443-338/13-2/KW Izba Skarbowa w Łodzi wskazała, że: „nie ma wątpliwości, iż w przypadku powierzania przez zleceniodawcę 100% materiałów, mamy do czynienia z usługami na majątku rzeczowym. W sytuacji, gdy materiały powierzone stanowią mniej niż 100% materiałów zużytych przy wykonaniu danego wyrobu (…) należy przyjąć, że jeśli stanowią one przeważającą część w stosunku do materiałów własnych usługodawcy, w ujęciu wartościowym, świadczenie stanowi usługę na ruchomym majątku rzeczowym.” [Podobnie: Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z dnia 9.03.2016 r., znak: IPTPP2/4512-637/15-3/SM; Izb Skarbowa w Katowicach w interpretacji z dnia 23.02.2017 r., znak: 2461-IBPP4.4512.127.2016.2.LG; Dyrektor Izby Krajowej Izby Skarbowej w interpretacji z dnia 17 maja 2019 r., znak: 0114-KDIP1-1.4012.121.2019.2.KOM.]

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak uznać, że kwalifikacja oparta wyłącznie na kryterium wartościowym nie jest jednak wystarczająca - może prowadzić do błędnej oceny nie uwzględniającej tak ważnych w tym przypadku elementów jak intencja stron oraz faktyczny charakter świadczenia. Potwierdza to treść wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17.05.2012 r., sygn. I FSK 1154/11, w którym stwierdzono, że: „nieprawidłowe jest skoncentrowanie się przez organ interpretacyjny wyłącznie na wartościowej proporcji towarów dostarczonych i własnych. Za wadliwością tej oceny przemawia przede wszystkim nie uwzględnianie znaczenia dostarczonej przez kontrahenta wiedzy technologicznej, rodzaju świadczonych czynności, wskazywanego przez skarżącą faktu, iż wartość zużytych surowców stanowi element kalkulacyjny ceny samej usługi oraz tego, że zlecający zamawia określone świadczenie polegające na chemicznej obróbce jego materiałów i dodanych do nich surowców spółki, a celem transakcji nie jest sprzedaż wyrobu, lecz świadczenie usługi przetworzenia dla uzyskania określonego komponentu”.

Pamiętać również należy, że przerób na materiałach powierzonych z wykorzystaniem materiałów własnych jest czynnością złożoną. Oznacza to, że dla jej prawidłowej kwalifikacji konieczne jest wyodrębnienie czynności dominującej, tzn. określenie celu w jakim świadczenie jest realizowane, uwzględniając jego aspekt ekonomiczny. Jeżeli dominujące znaczenie ma usługa przetworzenia a nie sprzedaż powstałego w jego wyniku produktu końcowego, to niezależnie od proporcji wykorzystanego materiału, przyjąć należy, że czynność stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Karolina Mnich, Konsultant podatkowy w ECDP Tax Żuk Komorniczak i Wspólnicy Sp.k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA