| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zwolnienia > Usługi zwolnione z VAT - wystawianie faktur i korekty

Usługi zwolnione z VAT - wystawianie faktur i korekty

Obowiązek udokumentowania fakturą świadczenia usług zwolnionych z VAT powstaje dopiero wtedy, gdy zażąda tego nabywca usługi. Brak obowiązku wystawienia faktury nie wyklucza jednak prawa do jej wystawienia. Faktury dokumentujące świadczenie usług zwolnionych zawierają mniejszy zakres danych niż „zwykłe” faktury. Faktury te, tak jak inne, mogą być korygowane z różnych przyczyn, np. z powodu błędu w cenie czy przyznania rabatu potransakcyjnego. Przyczyny te wyznaczają moment uwzględnienia korekty podstawy opodatkowania w deklaracji VAT.

Stanowisko, w myśl którego faktury korygujące „in plus” dotyczące świadczenia usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy o VAT powinny być rozliczane w momencie otrzymania zapłaty, potwierdził także Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 20 marca 2017 r. (sygn. 1462-IPPP1.4512.88.2017.1.MP), w której wyjaśnił, że:

(...) rozliczenie faktur korygujących zwiększających wartość wskazanych wyżej usług finansowych i ubezpieczeniowych powinno zostać dokonane w deklaracji VAT za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tych usług, tj. zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e) ustawy, z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, bez konieczności różnicowania korekty ze względu na przyczynę jej powstania.

Moment rozliczenia faktury korygującej sprzedaż usług zwolnionych z VAT

Przyczyna korekty

Faktura korygująca

„in minus"

Faktura korygująca „in plus”

Gdy dla usługi zwolnionej z VAT obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą wykonania usługi

Gdy transakcja dotyczy usług zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy o VAT, dla których obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e) ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty (w odniesieniu do otrzymanej kwoty)

Naprawienie błędu, np. zawyżenie lub zaniżenie ceny

Wstecz, tj. w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy dla usługi udokumentowanej fakturą pierwotną

W rozliczeniu za okres, w którym otrzymano zapłatę z tytułu świadczonych usług, w odniesieniu do otrzymanej kwoty

Nowe okoliczności, np. rabat, zmiana ceny

Na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna korekty (wystawiono fakturę korygującą)

Podstawa prawna:

  • art. 19a ust. 1, ust. 5 pkt 1 lit. e) i ust. 6, art. 29a ust. 13 i 14, art. 43 ust. 1 pkt 37-41, art. 106b ust. 2 i ust. 3 pkt 2, art. 106e ust. 1 pkt 16 i 19, art. 106i ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 650

  • § 3 pkt 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur - Dz.U. z 2013 r. poz. 1485

Aneta Szwęch, ekspert w zakresie podatków i rachunkowości

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł partnerski

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Dr Katarzyna Pfeifer - Chomiczewska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »