REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki kurs waluty zastosować do przeliczenia kwot z faktury korygującej

REKLAMA

Po jakim kursie rozliczyć fakturę korygującą sprzedaży i zakupu? Czy po kursie z dnia wystawienia korekty, czy po kursie z faktury pierwotnej?
RADA
Przepisy o VAT nie regulują kwestii przeliczania walut obcych wykazanych w fakturach korygujących. Kwoty wyrażone w walutach obcych na fakturach korygujących należy przeliczać po kursie waluty z dnia, według którego przeliczane były te kwoty z faktury pierwotnej, chociaż zdania w tej kwestii nie są zgodne.
UZASADNIENIE
Ani przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie regulują kwestii zastosowania kursu waluty do przeliczenia na złote kwot wynikających z faktur korygujących. Zasadniczo faktury powinny być wystawiane nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Oczywiste jest, że termin ten wyznaczony jest przepisami rozporządzenia m.in. w sprawie wystawiania faktur. Takie same zasady wystawiania faktur określa art. 19 ust. 4 ustawy, na podstawie którego, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Ustawodawca w każdym przypadku odnosi się do faktury, nie uwzględnia natomiast w przytoczonych regulacjach faktur korygujących. Oznacza to, że przepisy te nie mają zastosowania do faktur korygujących. I jest to zupełnie oczywiste i zrozumiałe, ponieważ nie jest możliwe ustalenie przepisem prawa w stosunku do faktury korygującej ani terminu jej wystawienia, ani terminu powstania obowiązku podatkowego z tytułu czynności będącej przedmiotem jej dokumentowania. Gdyby ustawodawca chciał to unormować, to powinien określić moment powstania obowiązku wystawienia faktury korygującej w określonym terminie po zaistniałych okolicznościach powodujących konieczność jej wystawienia. Tego jednak nie dokonał.
Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzeń wykonawczych nie określa, w jakim terminie podatnik ma wystawić fakturę korygującą w przypadku np. zwrotu towarów, udzielenia rabatu czy wykrycia pomyłki w fakturze dokumentującej dostawę lub świadczenie. Podobna sytuacja ma miejsce przy określeniu sposobu przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach na złote polskie.
Według rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego tej waluty na dzień wystawienia faktury, jeżeli jest ona wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. W przypadku niewystawienia faktury w tym terminie kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Regulacja ta odnosi się do faktur, przy czym warunkuje zastosowanie kursu z dnia wystawienia faktury od terminowego jej wystawienia.
Nie można zatem z podanej regulacji wywnioskować, że ma ona zastosowanie również do faktury korygującej. Wystawienie faktury korygującej nie wiąże się bowiem z obowiązkiem jej wystawienia w określonym terminie ani z momentem powstania obowiązku podatkowego. W kwestii przeliczania kwot wynikających z faktur korygujących praktycy nie są zgodni.
Odmiennych interpretacji dokonują również urzędy skarbowe, które uzasadniają, że do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na złote z faktur korygujących znajdują zastosowanie te same zasady (regulacje) co do faktur dokumentujących dostawę lub świadczenie. Takie stanowisko należy jednak uznać za nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę wymienione przepisy, w przypadku nabycia lub sprzedaży w obrocie wewnątrzwspólnotowym lub zagranicznym, przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach korygujących należy przyjąć ten sam kurs, jaki był stosowany do rozliczenia podatku z faktury pierwotnej, która w zasadzie podlega zmianie na podstawie faktury korygującej. Jest to logiczne i praktycznie racjonalne.
Skoro ustawodawca nie określił dla tego rodzaju sytuacji szczególnych uregulowań, a na podstawie faktury korygującej dokonuje się korekty uprzedniego rozliczenia podatku od nabycia lub dostawy, to jak najbardziej zasadne jest przyjęcie kursu walut, który był stosowany przy przeliczaniu tej waluty w fakturze pierwotnej.
Według rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego tej waluty na dzień wystawienia faktury, jeżeli jest ona wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. W przypadku niewystawienia faktury w tym terminie kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Regulacja ta odnosi się do faktur, przy czym warunkuje zastosowanie kursu z dnia wystawienia faktury od terminowego jej wystawienia.
Nie można zatem z podanej regulacji wywnioskować, że ma ona zastosowanie również do faktury korygującej. Wystawienie faktury korygującej nie wiąże się bowiem z obowiązkiem jej wystawienia w określonym terminie ani z momentem powstania obowiązku podatkowego. W kwestii przeliczania kwot wynikających z faktur korygujących praktycy nie są zgodni.
Odmiennych interpretacji dokonują również urzędy skarbowe, które uzasadniają, że do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na złote z faktur korygujących znajdują zastosowanie te same zasady (regulacje) co do faktur dokumentujących dostawę lub świadczenie. Takie stanowisko należy jednak uznać za nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę wymienione przepisy, w przypadku nabycia lub sprzedaży w obrocie wewnątrzwspólnotowym lub zagranicznym, przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach korygujących należy przyjąć ten sam kurs, jaki był stosowany do rozliczenia podatku z faktury pierwotnej, która w zasadzie podlega zmianie na podstawie faktury korygującej. Jest to logiczne i praktycznie racjonalne.
Skoro ustawodawca nie określił dla tego rodzaju sytuacji szczególnych uregulowań, a na podstawie faktury korygującej dokonuje się korekty uprzedniego rozliczenia podatku od nabycia lub dostawy, to jak najbardziej zasadne jest przyjęcie kursu walut, który był stosowany przy przeliczaniu tej waluty w fakturze pierwotnej.
• art. 19 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• § 13–15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797
Mariusz Darecki


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA