REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady obrotu znakami akcyzy

REKLAMA

Jakie prawa i obowiązki wynikają ze stosowania znaków akcyzy?
Podatek akcyzowy: Obrót znakami akcyzy jest określony przepisami prawa i należy ich ściśle przestrzegać. Przepisy te nie zezwalają na zbywanie, odstępowanie, przekazywanie odpłatne bądź nieodpłatne znaków akcyzy innym podmiotom.
Szczegółowe zasady obrotu znakami akcyzy zostały określone w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. Podstawową zasadą jest, że znaków akcyzy oraz upoważnień do odbioru znaków akcyzy nie można zbywać lub na jakichkolwiek innych zasadach odstępować lub przekazywać odpłatnie bądź nieodpłatnie innym podmiotom. Znaki te są zwracane jedynie:
• właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, od którego odebrano znaki,
• podmiotowi wskazanemu przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, od którego odebrano znaki,
• wytwórcy znaków.
Importerzy, podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciele podatkowi mogą przekazać znaki akcyzy podmiotowi mającemu siedzibę poza Polską w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub wyroby akcyzowe będące przedmiotem importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Wszyscy podatnicy, którzy są zobowiązani do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, muszą prowadzić ewidencję znaków akcyzy. W przypadku gdy dojdzie do utraty, zniszczenia, uszkodzenia, wydania lub zwrotu znaków akcyzy, sporządza się na tę okoliczność protokół. Ponadto znaki akcyzy muszą być przechowywane i przewożone w sposób zapewniający zabezpieczenie przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
Podatnicy dokonujący obrotu znakami akcyzy są zobowiązani prowadzić ich ewidencję.
Kolejny obowiązek dotyczy importera, podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciela podatkowego, którzy są obowiązani uzyskać od podmiotu mającego siedzibę poza Polską rozliczenia z przekazanych mu znaków akcyzy. Rozliczenie powinno nastąpić na podstawie dokumentu, w którym zostanie stwierdzone, jakiego rodzaju i w jakiej ilości znaki akcyzy zostały zużyte do naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe. W dokumencie powinna zostać określona również liczba i rodzaj znaków akcyzy, które zostały utracone, zniszczone, uszkodzone i niewykorzystane. Znaki akcyzy uszkodzone oraz niewykorzystane powinny być zwrócone organowi, który je wydał, w terminie 14 dni, licząc od dnia ich otrzymania od podmiotu mającego siedzibę poza Polską, ponieważ nie mogą być ponownie użyte do naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub wyroby akcyzowe.
Ustawa o akcyzie zawiera również jednoznaczny zakaz zbywania wyrobów akcyzowych oznaczonych uszkodzonymi znakami, jeśli do uszkodzenia znaku akcyzy doszło u podmiotów dokonujących obrotu wyrobami akcyzowymi oznaczonymi tymi znakami, innych niż producenci, importerzy, podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawiciele podatkowi, podmioty dokonujące pakowania, rozlewania, rozważania wyrobów akcyzowych w opakowania jednostkowe albo przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe. Wyroby akcyzowe z uszkodzonymi znakami muszą być oznaczone nowymi znakami. Z czynności tej sporządza się protokół. Znaki akcyzy uszkodzone przed ich naniesieniem są zwracane w terminie 14 dni, licząc od dnia stwierdzenia ich uszkodzenia, organowi, który je wydał.
W przypadku utraty, uszkodzenia lub zniszczenia znaków akcyzy w procesie oznaczania nimi wyrobów, w granicach dopuszczalnej normy strat, producentom, a także podmiotom dokonującym pakowania, rozlewania lub rozważania wyrobów akcyzowych w opakowania jednostkowe albo przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe przysługuje odpowiednio zwrot wpłaconych kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy albo prawo do otrzymania w zamian nowych znaków, pod warunkiem przedstawienia protokołu stwierdzającego utratę, uszkodzenie lub zniszczenie znaków oraz zwrotu uszkodzonych lub zniszczonych znaków. W zamian za znaki akcyzy utracone, uszkodzone lub zniszczone w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych, wydaje się znaki akcyzy odpowiadające co do rodzaju i serii znakom utraconym, uszkodzonym i zniszczonym.
Uszkodzone znaki akcyzy podlegają zwrotowi do właściwego organu, który je wydał, w terminie 14 dni od dnia, w którym stwierdzono uszkodzenie.
Ustawodawca reguluje również przypadki wprowadzenia zupełnie nowego wzoru znaku akcyzy. Jeśli zostaje wprowadzony nowy wzór znaku akcyzy, podmioty posiadające dotychczasowe znaki są obowiązane, w terminie 14 dni licząc od dnia wprowadzenia wzoru, zwrócić niewykorzystane znaki organowi, który je wydał. Dotychczasowe znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe przed wprowadzeniem nowego wzoru znaku akcyzy zachowują ważność przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia wprowadzenia nowego wzoru. Podatnikom, którzy dokonują zwrotu niewykorzystanych i nieuszkodzonych znaków akcyzy przysługuje zwrot wpłaconych kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy. Zwrotowi nie podlegają jednak kwoty wpłacone na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy.
Podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy mają obowiązek, w okresie 12 miesięcy od dnia otrzymania znaków, nanieść je na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyrób, a w przypadku importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego – sprowadzić na terytorium kraju wyroby oznaczone tymi znakami lub zwrócić znaki akcyzy organowi, który je wydał, ponieważ po upływie tego terminu tracą one ważność. W takim przypadku zwrot powinien nastąpić w terminie 30 dni od dnia utraty ważności. W takiej sytuacji nie należy się zwrot wpłaconych kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy, kwot wpłaconych na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy ani należności za legalizacyjne znaki akcyzy.
Ewa Michalak
Podstawa prawna
•  ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 29, poz. 257; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 160, poz. 1341


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA