REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy korygować informacje podsumowujące przy fakturach korygujących dostawę i nabycie wewnątrzwspólnotowe

REKLAMA

Korekty dostaw wewnątrzwspólnotowych ujmuje się w deklaracji VAT i informacji podsumowującej w miesiącu wystawienia faktury korygującej. Jak należy postąpić w przypadku korekty (noty kredytowej) nabycia wewnątrzwspólnotowego od kontrahenta unijnego? Czy rzeczywiście są różne terminy ujęcia korekt w przypadku dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego?
Korekta: Termin składania korekty informacji podsumowującej nie zależy od tego, czy dotyczy ona wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy wewnątrzwspólnotowej dostawy, lecz od tego, w którym miesiącu w deklaracji VAT-7 należy dokonać korekty wartości tego nabycia lub obrotu z tytułu dostawy. Korekta ta będzie wymagana zawsze w tym samym kwartale, którego dotyczy korygowana deklaracja VAT uwzględniająca unijne transakcje.
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie jest wymagane potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Jednocześnie przepisy nie regulują odmiennie od obrotu krajowego sposobu rozliczania faktur korygujących, co w konsekwencji oznacza, że fakturę tę należy ująć w rozliczeniu podatku za miesiąc, w którym została ona wystawiona.
Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o VAT informacje podsumowujące składa się za okresy kwartalne. W informacji za dany kwartał należy ująć wewnątrzwspólnotowe nabycia i dostawy towarów, w stosunku do których powstał w tym okresie obowiązek podatkowy. Łączna wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć wykazana w informacji podsumowującej powinna zatem odpowiadać sumie kwot przyjętych za podstawę opodatkowania poszczególnych transakcji w deklaracji podatkowej. Dla wewnątrzwspólnotowych dostaw jest to łączna wartość wykazanych dostaw. Suma deklaracji częściowych (miesięcznych) jest odzwierciedleniem całego obrotu towarowego zrealizowanego w danym okresie sprawozdawczym. Oznacza to, że jeżeli na skutek zwrotu towarów lub innych okoliczności konieczne jest dokonanie korekty obrotu lub wartości nabycia wykazanych uprzednio w deklaracjach podatkowych, to powstaje również obowiązek skorygowania informacji podsumowującej za kwartał, w którym były korygowane deklaracje.
Jeżeli korekta obrotu jest dokonywana w bieżącym rozliczeniu podatku, tak jak ma to miejsce w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, również w informacji bieżącej obrót powinien zostać odpowiednio skorygowany.
Informacja podsumowująca jest składana za okresy kwartalne, do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Podobnie jest przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym, gdy kontrahent wystawi fakturę korygującą (notę kredytową) zmniejszającą lub zwiększającą wartość dostawy. Na podstawie przepisów § 16 ust. 5 i § 17 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest uprawniony do podwyższenia oraz zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał fakturę, jeżeli jej ujęcie w rozliczeniu spowoduje odpowiednio zwiększenie lub obniżenie podatku naliczonego.
Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów terminy dokonania korekty mają zastosowanie tak jak w obrocie krajowym z powodu braku odmiennych uregulowań w tym zakresie (zasady te reguluje przepis § 16 i § 17 rozporządzenia). Oznacza to, że zmniejszenia obrotu wykazanego uprzednio przy wewnątrzwspólnotowej dostawie i wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji VAT i informacji podsumowującej należy dokonać w okresie, w którym dostawca wystawił lub nabywca otrzymał od kontrahenta unijnego fakturę korygującą. Zasada ta wynika z praktyki organów podatkowych. Według prezentowanego przez nie stanowiska w przypadku zmniejszenia obrotu osiągniętego z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych korekty deklaracji i informacji podsumowującej należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym dostawca wystawił lub nabywca otrzymał fakturę korygującą.
Inaczej będzie w przypadku, gdy nabywca towarów od unijnego dostawcy określi na podstawie posiadanych dokumentów podstawę opodatkowania tego nabycia i rozliczy w deklaracji podatkowej należny od niej podatek, a następnie po jakimś czasie otrzyma dodatkowe dokumenty wpływające na zwiększenie ustalonej uprzednio podstawy opodatkowania. W myśl art. 31 ustawy podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić. Podstawa ta obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności związane z nabyciem oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu lub ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od nabywcy.
Jeżeli zatem faktura potwierdzająca dokonanie takich wydatków wpłynie do polskiego nabywcy w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia już po złożeniu deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy od danego nabycia towarów, to konieczna jest zmiana wykazanych w nich danych za pomocą korekty informacji podsumowującej i korekty deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym został rozliczony podatek od tego nabycia.
Przykład
W lutym firma dokonała nabycia towarów z Niemiec. W marcu na podstawie posiadanych dokumentów wyliczyła podstawę opodatkowania tego nabycia i wykazała podatek należny w deklaracji składanej za ten miesiąc. Wykazała również wartość nabycia w informacji podsumowującej za I kwartał. W maju otrzymała fakturę potwierdzającą wartość usługi transportowej i ubezpieczenia towaru podczas transportu, którymi dostawca obciążył firmę. Musi ona zatem zwiększyć podstawę opodatkowania nabycia w deklaracji za marzec. To samo będzie dotyczyło złożonej informacji podsumowującej za I kwartał.
Ponadto należy zauważyć, że przepisy ustawy nie przewidują sankcji za złożenie błędnej informacji podsumowującej.

Mariusz Darecki

odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawy prawne
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA