REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić do ewidencji księgowej komputery "składaki"

REKLAMA

Okazało się, że w jednostce znajdują się w użytkowaniu (od 2-3 lat) komputery będące tzw. składakami. Zostały one złożone ze starych części pochodzących ze zamortyzowanych i zlikwidowanych komputerów oraz różnych nowych części zakupionych w celach remontowych (które po pobraniu ich z magazynu zakwalifikowano od razu w koszty). W jaki sposób należałoby ujawnić te zestawy komputerowe i na jakiej podstawie wprowadzić je do ewidencji oraz w jakiej wartości?
RADA
Tak wykonane zestawy komputerowe, zaliczane do środków trwałych, należy wycenić według kosztów ich wytworzenia. Dokumentem stwierdzającym fakt przyjęcia takich środków trwałych do użytkowania jest dokument „Przyjęcie środka trwałego” – OT. Sposób wprowadzenia do ewidencji zestawów komputerowych, o których mowa w pytaniu, zależy od przyjętych przez jednostkę metod wyceny środków trwałych oraz zasad klasyfikacji zdarzeń w zakładowym planie kont – przedstawimy je na przykładach.

UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wycenia się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny środków trwałych), pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Wykonane „samodzielnie” zestawy komputerowe, zaliczane do środków trwałych, należy wycenić według kosztów wytworzenia. Koszt wytworzenia środków trwałych obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę przez okres montażu, przystosowania i ulepszenia, aż do dnia przyjęcia do używania (art. 28 ust. 8 ustawy).
Wprowadzenie do ewidencji w księgach rachunkowych takich komputerów zależy od przyjętych przez jednostkę metod wyceny środków trwałych oraz od zasad klasyfikacji zdarzeń w zakładowym planie kont.
Przykład 1
1. Jednostka przyjęła metodę jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, zgodnie z art. 22d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosowaną dla środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł w miesiącu wprowadzenia środka trwałego do używania. Jednorazowy odpis amortyzacyjny jest księgowany w ciężar kosztów na koncie 410 „Zużycie materiałów”.
2. Wartość użytkowanych od 2003 r. zestawów komputerowych wynosi: 5 szt. × 1500 zł = 7500 zł.
  Sprawdzono, że pobrane z magazynu części zamienne, z których wykonano zestawy komputerowe, zaksięgowano w ciężar konta 410 „Zużycie materiałów” w grudniu 2003 r.
3. Ujawnione 31 grudnia 2005 r. zestawy komputerowe jednostka wprowadziła do pozabilansowej ewidencji ilościowo-wartościowej niskocennych środków trwałych. Zdarzenie to nie powoduje obowiązku dokonywania zapisów księgowych.
Przykład 2
1. Założenia jak w przykładzie 1 (pkt 1).
2. Wartość użytkowanych od 2003 r. zestawów komputerowych wynosi: 5 szt. × 5000 zł = 25 000 zł
3. W związku z tym, że wartość jednostkowa użytkowanych zestawów komputerowych przekracza 3500 zł jednostka powinna w 2003 r. wprowadzić je do ewidencji bilansowej w kwocie 25 000 zł oraz naliczyć amortyzację:
• za rok 2004 (25 000 zł × 30%) = 7500 zł
• za rok 2005 (25 000 zł × 30%) = 7500 zł
• razem: 15 000 zł
4. W jednostce stwierdzono, że popełniony błąd w ewidencji wartości początkowej zestawów komputerowych i amortyzacji w poprzednich latach nie jest błędem podstawowym, ponieważ wartość korekty tych zapisów księgowych nie jest istotna dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego za poszczególne okresy sprawozdawcze (art. 8 ust. 1 ustawy).
Ewidencja przyjętych do użytkowania zestawów komputerowych:
1. Przychód środków trwałych z własnej produkcji 25 000
  Wn konto 011 „Środki trwałe” 25 000
Ewidencja kosztów jest prowadzona w zespole 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie” oraz w zespole 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie”:
Ma konto 600 „Wyroby gotowe” lub Ma konta zespołu 5 25 000
(zapis uszczelniający: Wn konto „Rozliczenie kosztów”, Ma konto „Koszt wytworzenia świadczeń na własne potrzeby”)
Ewidencja kosztów jest prowadzona tylko w zespole 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie”:
Ma konto 410 „Zużycie materiałów” 25 000
2. Amortyzacja zestawów komputerowych za lata 2003–2004 15 000
  Wn konto 400 „Amortyzacja” 15 000
  Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 15 000
Przykład 3
1. Założenia jak w przykładzie 1 (pkt 1).
2. Założenia jak w przykładzie 2 (pkt 2).
3. Założenia jak w przykładzie 2 (pkt 3).
4. Jednostka uznała popełniony błąd w ewidencji wartości początkowej zestawów komputerowych i amortyzacji w poprzednich latach za błąd podstawowy.
Ewidencja przyjętych do użytkowania zestawów komputerowych:
1. Przychód środków trwałych z własnej produkcji 25 000
  Wn konto 011 „Środki trwałe” 25 000
  Ma konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”
  (w analityce: „Błąd podstawowy”) 25 000
2. Amortyzacja zestawów komputerowych za rok 2004 7 500
  Wn konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”
  (w analityce: „Błąd podstawowy”) 7 500
  Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 7 500
3. Amortyzacja zestawów komputerowych za rok 2005 7 500
  Wn konto 400 „Amortyzacja” 7 500
  Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 7 500

Marianna Sobolewska
biegły rewident, właścicielka Zakładu Usług Rachunkowych „Buchalter” w Augustowie

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 22d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1539


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA