REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opracować projekt, by zwiększyć swoje szanse na uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej?

REKLAMA

Jak opracować projekt, by zwiększyć swoje szanse na uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej?Napisanie dobrego projektu nie jest rzeczą prostą - liczy się nie tylko pomysłowość, ale i rzetelność.
Pisanie projektów to umiejętność, którą trzeba szlifować i nieustannie rozwijać. Co prawda nie ma jednej recepty, która odpowie na wszystkie pytania odnośnie do tej kwestii, poniżej jednak przedstawione zostaną w skrócie najważniejsze zasady, których zastosowanie niewątpliwie zwiększy szanse na przyznanie dotacji.
Unikaj powielania pomysłów, bądź oryginalny!
Nie ma jednego sposobu pisania wniosków, który gwarantuje otrzymanie dotacji. Do każdego projektu należy podchodzić indywidualnie i nie sugerować się rozwiązaniami zastosowanymi w przeszłości w podobnych przypadkach. Sukcesowi nie sprzyja także popadanie w profesjonalny żargon projektowy. Z czasem stajemy się niezrozumiali, a nadal ślepo zakładamy, że wszyscy nas rozumieją. Panele ekspertów oceniające wnioski dużą wagę przywiązują do unikatowości zaproponowanych rozwiązań.
Poznaj zasady przyznawania dotacji!
Przed rozpoczęciem wypełniania formularzy zapoznaj się z podstawowymi informacjami na temat działania: Kto daje – jaki jest charakter instytucji? Na co daje – jakie działania są priorytetowe? Komu daje – jakie instytucje mają największe szanse? Jakie stawia warunki – formalne, merytoryczne?
Tego typu informacje dostępne są w dokumentach programowych (w przypadku działania „Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe” są to: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego wraz z Uzupełnieniem) i stronach internetowych instytucji ogłaszających nabór projektu (strony internetowe urzędów marszałkowskich).
Pisz jasno i zrozumiale!
Jeśli chcesz być zrozumiały, pisz językiem adresata, a nie swoim (nadawcy). Używaj jego sformułowań i definicji. Często czytający są zbyt leniwi, aby próbować interpretować Twoje sformułowania, zaś na dodatkowe wyjaśnienia nie ma czasu lub jest to również niemożliwe z powodów formalnych. Pamiętaj, by język, w którym piszesz, był dostosowany do możliwości odbioru nadawcy – nie wszystko co jest zrozumiałe i oczywiste dla Ciebie, jest takie dla odbiorcy.
Przestrzegaj reguł narzuconych przez instytucję przyznającą dotację!
Pamiętaj o zasadach formalnych – wypełnij formularz zgodnie z oczekiwaniami – zwracaj uwagę na oczekiwania co do wielkości liter i odstępów między wierszami. Zadbaj o dołączenie wszystkich wymaganych załączników. Uważaj na teksty zamieszczone małym drukiem – zawierają mało istotne wymagania – ale ich spełnienie jest konieczne, by projekt był poprawnie przygotowany pod względem formalnym. Sprawdź wniosek przed ostatecznym złożeniem – z powodu niewypełnienia kryteriów formalnych odpada do 60 proc. projektów.
Jasny i rzetelny budżet!
Budżet powinien być spójny z opisem proponowanych w projekcie działań, wyrażony w odpowiedniej walucie, uwzględniający zasady związane z kwalifikowalnością wydatków. Musi uwzględniać ograniczenia i warunki instytucji przyznającej dotację. Budżet jest podstawą projektu. Czytający budżet potrafi ocenić, na ile jesteśmy organizacją silną, wiarygodną, dobrze ocenianą przez lokalnych partnerów i przygotowaną do realizacji celów projektu. Nie zawyżaj i nie zaniżaj kosztów – wpłynie to negatywnie na ocenę wniosku. „Wprawione oko dostrzega wszystkie pozycje nieodpowiadające realiom rynkowym lub nieodpowiadające logice projektu”.
Buduj zaufanie i wiarygodność
Postaw na wiarygodność nie tylko wniosku, ale również instytucji, którą prezentujesz.
Budowę wiarygodnego wizerunku można zapoczątkować od wypróbowania prostych technik i instrumentów, do których zaliczamy np.:
zaprezentowanie, że wykonawcy mają właściwe kompetencje;
wskazanie na dotychczasowe osiągnięcia, które gwarantują kolejny sukces;
współpracę z partnerami; partnerzy uwiarygodniają naszą organizację oraz projekt – jego ważność dla wielu instytucji;
prezentację siły organizacji – dotychczasowe działania finansowane ze środków własnych i zewnętrznych;
spójność projektu – umiejętność widzenia „całości”;
konstruowanie realnego budżetu (oddającego prawdziwe wartości: niezawyżonego i niezaniżonego);
wygląd wniosku – stylistyka, język, schludność dokumentów, uporządkowanie.
Bądź obiektywny
Po opracowaniu jakiejkolwiek aplikacji warto zastanowić się, czy przygotowany materiał jest (spójrz na wniosek okiem obserwatora):
wyczerpująco opisany,
spójny i realny,
wiarygodny i zgodny ze zdrowym rozsądkiem,
dobrze „opakowany” – ładnie i czytelnie napisany (akapity, punktowanie i numeracja), zawiera klarowne załączniki, dostarczony w estetycznej formie etc.
Spojrzenie na przygotowaną przez siebie pracę okiem zewnętrznego obserwatora pozwoli odpowiedzieć na pytanie, jakie są słabe strony naszej aplikacji. Warto zastanowić się również, czy będąc sponsorem dałbyś pieniądze na tak opracowany wniosek. Zastanów się, co w nim jest dobrego i poszukaj jego słabych stron.
Uwaga: Najczęstsze błędy, jakich należy się wystrzegać
Błędy wynikające z nieprzestrzegania kryteriów formalnoprawnych:
Brak wymaganych załączników.
Cel główny oraz cele szczegółowe projektu niezgodne z celami danego działania.
Brak kopii wpisu do rejestru lub KRS.
Dokumenty są przedawnione.
Brak podpisu na dokumencie statutu.
Brak ofert wszystkich wykonawców i protokołu wyboru wykonawcy w przypadku przetargów czy konkursów.
Brak listów intencyjnych lub umów o współpracy podpisanych z partnerami projektu.
Brak określenia formy prawnej czy udziału % innych udziałowców lub współwłaścicieli.
Brak walidacji wniosku (pojawia się wtedy informacja: wydruk próbny). Wniosek musi przejść procedurę walidacji, co oznacza poprawienie przez aplikację błędów.
Błędy popełniane w harmonogramie:
Harmonogram nie uwzględnia bardzo często procedury przetargowej.
Brak związku harmonogramu działań z zaplanowanymi wydatkami budżetowymi.
Błędy popełniane w budżecie:
Brak spójności między opracowanym wnioskiem a budżetem.
Złe zakwalifikowanie wydatków.
Błędne oszacowanie wysokości wkładu własnego.
Niestosowanie się do zasad kwalifikowalności wydatków wynikających z rozporządzenia Komisji nr 448/2004 z 10 marca 2004 roku.
Zawyżanie lub zaniżanie kosztów.
Stosowanie nieprawidłowych kursów walutowych.
Przekraczanie maksymalnego wkładu finansowego z UE.
Brak ujęcia podatku VAT jako osobnego kosztu kwalifikowanego (tzn. jeśli jest przez podmiot realizujący projekt „prawdziwie i definitywnie poniesiony” i nie ma możliwości jego odzyskania).
Błędy językowe:
Błędne tłumaczenie.
Zbytnia zawiłość językowa projektu – projekt niejasny dla osoby oceniającej.
Dariusz Kamiński


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA