REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Mariusz Porożyński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?


Wykupu mebli z leasingu w kosztach


RADA

Fakturę dokumentującą zakup mebli po zakończeniu umowy leasingu można ująć bezpośrednio w koszty podatkowe. Dla celów rachunkowych meble, których przewidywany okres użyteczności przekracza jeden rok, muszą być ujęte jako środki trwałe w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Autopromocja


UZASADNIENIE

Umowa leasingu jest, w uproszczeniu, szczególną formą najmu (art. 7091-70918 Kodeksu cywilnego). Leasingodawca kupuje przedmiot umowy leasingu i oddaje go w odpłatne używanie korzystającemu. Umowa leasingu najczęściej zawiera opcję wykupu przez korzystającego przedmiotu leasingu za określoną cenę. Jeżeli w okresie trwania umowy amortyzacji dokonuje właściciel przedmiotu leasingu, czyli leasingodawca, to mamy do czynienia z leasingiem operacyjnym. Chodzi więc tu o dwie różne czynności prawne:

• używanie przedmiotu leasingu, za które płacony jest czynsz, i

• wykup przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy, za który uiszczana jest osobna zapłata.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena wykupu po zakończeniu podstawowego okresu umowy leasingu może się różnić od wartości rynkowej przedmiotu leasingu, ponieważ na poczet wartości wykupu zostały już „naliczone” spłaty dokonywane w okresie trwania umowy leasingu (art. 23j updof).

Wartość początkowa mebli określona w dniu rozpoczęcia leasingu jest dla korzystającego obojętna, gdyż to leasingodawca dokonał ich zakupu i tak skalkulował wysokość czynszu, aby mu się to opłaciło (pkt 1 - zakres używania przedmiotu leasingu).

Jeżeli po zakończeniu umowy leasingu firma wykupiła meble za kwotę 500 zł (netto), to należy przyjąć, że kupiła je za taką właśnie cenę (pkt 2 - zakres wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy). Wobec tego fakturę dokumentującą zakup mebli można ująć bezpośrednio w koszty. Jest to uprawnienie podatnika, a nie obowiązek, jednak taka praktyka jest powszechnie stosowana (zgodna z prawem), ponieważ według art. 22g ust. 1 updof wydatki poniesione na nabycie składników majątku, których wartość początkowa nie przekracza 3500 zł, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Takich składników majątku nie wprowadza się do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (wnioskowanie a contrario z ust. 2 przywołanego wyżej art. 22g).

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować


Wykupu mebli z leasingu - ewidencja księgowa


Należy pamiętać, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 uor środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, niezależnie od ich wartości początkowej (zakupu). W świetle tego przepisu meble, których przewidywany okres użyteczności przekracza jeden rok, muszą być ujęte jako środki trwałe w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, lecz mogą być amortyzowane jednorazowo.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Trzeba też pamiętać o zapisach § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zgodnie z którymi ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość początkowa przekracza 1500 zł. Ponieważ wykupione meble nie spełniają przesłanki wartości (kosztowały 500 zł), nie należy ujmować ich w ewidencji wyposażenia, a koszt zakupu należy ująć w kolumnie 14 księgi „Pozostałe wydatki”.

Jak ewidencjonować lokaty overnight


PRZYKŁAD

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto.

Wariant 1. Wykupione meble przyjęte do ewidencji środków trwałych

Ewidencja księgowa

1. Wykup mebli:

Wn „Niskocenne środki trwałe” 500 zł

Wn „VAT naliczony” 115 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł

2. Amortyzacja jednorazowa w miesiącu oddania do używania:

Wn „Amortyzacja” 500 zł

Ma „Umorzenie środków trwałych” 500 zł

Wariant 2. Wartość wykupionych mebli bezpośrednio odpisano w koszty

Ewidencja księgowa

1. Wykup mebli:

Wn „Zużycie materiałów” 500 zł

Wn „VAT naliczony” 115 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł


Wycena środka trwałego wprowadzonego do ewidencji


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7091-70918 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 230, poz. 1370

• art. 23j ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 985

• art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1452; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 551

Mariusz Porożyński

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA