REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach nieużywane środki trwałe

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka ma w ewidencji środki trwałe nieużywane od kilku lat. Środki te dawno już utraciły swoją przydatność. Większość z nich została już zezłomowana. Po przeprowadzonej inwentaryzacji ustalono, które środki nie są używane bądź które zostały zutylizowane. Co należy zrobić, aby w ewidencji figurowały tylko środki używane przez spółkę?

RADA

Autopromocja

Zarówno zlikwidowane, jak i nieużywane przez spółkę środki trwałe powinny być wyksięgowane z ewidencji bilansowej.

UZASADNIENIE

Z analizy definicji aktywów wynika, że w ewidencji środków trwałych powinny się znaleźć tylko te środki, które są przeznaczone na potrzeby jednostki - wykorzystywane w jej działalności, przyczyniające się do uzyskiwania przez nią przychodów. Środki trwałe, które zużyły się na skutek eksploatacji i nie są wykorzystywane przez jednostkę, powinny być wyksięgowane z ewidencji środków trwałych i postawione w stan likwidacji.

Wycofanie środka trwałego z ewidencji i postawienie go w stan likwidacji należy udokumentować dowodem wewnętrznym LT. W przypadku tych środków trwałych, które będą fizycznie zlikwidowane, dokonanie tej czynności powinno być potwierdzone dodatkowo protokołem komisji likwidacyjnej. Operacje te przeprowadza się na podstawie decyzji kierownika. Z kolei środki trwałe, które już wcześniej były przez spółkę fizycznie zlikwidowane, wystarczy wyksięgować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pytania nie wynika, czy nieużywane przez spółkę środki trwałe oraz te, które zostały już fizycznie zlikwidowane, zostały w pełni umorzone, czy też nie. W zależności od tych ustaleń różnie będzie przebiegać ewidencja księgowa.

Wycofanie z ewidencji zlikwidowanych środków trwałych następuje poprzez wyksięgowanie wartości początkowej oraz dotychczasowego umorzenia. Niezamortyzowaną część środka trwałego należy odnieść w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 zakończenie amortyzacji następuje nie później niż z chwilą przeznaczenia środka trwałego do likwidacji. Oznacza to, że ostatniego odpisu amortyzacyjnego należy dokonać w miesiącu postawienia środka trwałego w stan likwidacji. Podobnie interpretują tę sytuację przepisy podatkowe. Zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop odpisów amortyzacyjnych dokonuje się do końca tego miesiąca, w którym środki trwałe postawiono w stan likwidacji.

Jeśli środek trwały nie jest jeszcze zutylizowany, do czasu jego rzeczywistej likwidacji należy ująć go na pozabilansowym koncie „Środki trwałe w likwidacji”.

Jak ustawa o rachunkowości definiuje aktywa oraz środki trwałe

Środki trwałe zaliczane są do aktywów, natomiast aktywa zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości to: (...) kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Z kolei w art. 3 pkt 15 ustawy o rachunkowości znajdziemy definicję środków trwałych. Są to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.

Przykład

W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono, że w ewidencji środków trwałych znajdują się urządzenia, które fizycznie zostały zezłomowane, oraz takie, które przestały być przez spółkę używane ze względu na utratę przydatności.

W oparciu o protokoły komisji inwentaryzacyjnej kierownik jednostki wydał zarządzenie o wyksięgowaniu z ewidencji środków, które zostały już zutylizowane.

Te środki trwałe, które straciły swoją przydatność na skutek zużycia, zostały postawione w stan likwidacji. Wartość początkowa środków trwałych zezłomowanych - 10 000 zł. Dotychczasowe umorzenie - 8000 zł.

Wartość początkowa środków trwałych postawionych w stan likwidacji - 30 000 zł.

Dotychczasowe umorzenie - 30 000 zł.

1. Wyksięgowanie środków trwałych wcześniej zezłomowanych z ewidencji na podstawie decyzji kierownika jednostki:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 8 000

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 2 000

Ma „Środki trwałe” 10 000

2. Postawienie środków trwałych w stan likwidacji na podstawie dokumentu LT i wyksięgowanie z ewidencji:

a) przeniesienie do ewidencji pozabilansowej

Wn „Środki trwałe w likwidacji” 30 000

b) równolegle wyksięgowanie środków trwałych z ewidencji bilansowej

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 30 000

Ma „Środki trwałe” 30 000

3. Fizyczna likwidacja środków trwałych potwierdzona protokołem - ewidencja pozabilansowa:

Ma „Środki trwałe w likwidacji” 30 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 12 i 15, art. 32 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA