REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób dokonać rozliczenia kosztów reklamacji

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem produkcyjnym. Jak należy ewidencjonować koszty napraw reklamacyjnych, jakie ponosimy. Wydatki dotyczą wynagrodzenia, materiałów wytworzonych we własnym zakresie, a także zakupu usług zewnętrznych.

ELŻBIETA LUBRYKA-GRĘDYSA

Autopromocja

menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young

Należy w tym przypadku pamiętać o zasadzie ujmowania kosztów, które można bezpośrednio powiązać z przychodami w okresie, w którym przychody te wystąpiły. Koszt napraw gwarancyjnych jest bezpośrednio powiązany z przychodem osiągniętym ze sprzedaży reklamowanego produktu i jako taki powinien zostać rozpoznany w okresie, w którym został rozpoznany przychód. Powiązanie takie wynika z faktu, że to właśnie w momencie sprzedaży klient nabywa prawo do reklamowania produktu i to z samej transakcji sprzedaży wynika dla firmy produkcyjnej obowiązek poniesienia przyszłych kosztów napraw gwarancyjnych, a nie z faktu zgłoszenia reklamacji przez klienta.

Firmy produkcyjne często zapominają o obowiązku tworzenia rezerw na naprawy gwarancyjne (w formie rozliczeń międzyokresowych biernych), mimo że obowiązek taki nakłada na nich wprost art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Momentem rozpoznania kosztów reklamacji jest więc moment sprzedaży produktu, a nie moment rzeczywistego poniesienia kosztów.

Kolejnym problemem jest wysokość rezerwy, jaką należy rozpoznać w momencie sprzedaży produktów. Rzeczywista wysokość kosztów napraw gwarancyjnych nie jest wprawdzie dokładnie znana w momencie sprzedaży, ale może zostać oszacowana w sposób wiarygodny na podstawie przeszłych doświadczeń firmy i historii zgłoszeń reklamacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzeczywiste koszty ponoszone na naprawy gwarancyjne nie obciążają wyniku okresu, w którym wystąpiły, ale pomniejszają saldo rezerwy na naprawy gwarancyjne. W przypadku gdy po zakończeniu okresu gwarancji rezerwa wykazuje saldo dodatnie, niewykorzystaną część rezerwy firma powinna odpisać do rachunku wyników.

Przykładowo firma sprzedała pewną ilość produktów za łączną kwotę 15 tys. zł, które objęte są gwarancją w okresie jednego roku od dnia zakupu. Jednocześnie firma na podstawie przeszłych doświadczeń w stosunku do reklamacji tego produktu stwierdziła, że koszt napraw gwarancyjnych wynosi przeciętnie 0,7 proc. przychodu ze sprzedaży. W efekcie rezerwa na naprawy gwarancyjne została oszacowana na kwotę 105 tys.(15 tys. x 0,7 proc.).

Następnie w ciągu okresu objętego gwarancją firma poniosła rzeczywiste nakłady na naprawy gwarancyjne związane z daną sprzedażą w wysokości 98 tys. zł, w tym na wynagrodzenia na pracowników (wraz z narzutami) w wysokości 38 tys. zł, na materiały w wysokości 50 tys. zł i na usługi zakupione od strony trzeciej w wysokości 10 tys. zł.

Po zakończeniu okresu objętego gwarancją firma stwierdziła, że 7 tys. zł wciąż obciąża saldo rezerwy na naprawy gwarancyjne, i odpisała niewykorzystaną kwotę do rachunku wyników.

Uproszczony schemat ujęcia tych operacji na kontach wygląda następująco:

1) Rezerwa na naprawy gwarancyjne sprzedanych produktów (w momencie sprzedaży) - 105 tys. zł: strona Wn konta - Koszty działalności podstawowej, strona Ma konta - Rozliczenia międzyokresowe.

2) Nakłady na naprawy gwarancyjne (w momencie rzeczywistego poniesienia kosztów): strona Wn konta - Rozliczenia międzyokresowe - 98 tys. zł,

- strona Ma konta - Zobowiązania z tytułu wynagrodzeń - 38 tys. zł,

- strona Ma konta - Materiały - 50 tys. zł,

- strona Ma konta - Zobowiązania wobec dostawców 10 tys. zł,

3) Spisanie niewykorzystanej części rezerwy (po zakończeniu okresu gwarancji) - 7 tys. zł: strona Wn konta - Rozliczenia międzyokresowe, strona Ma konta - Koszty działalności podstawowej.

Należy pamiętać, że tworzenie rezerwy na naprawy gwarancyjne jest procesem ciągłym i w tym samym momencie może następować zarówno zawiązanie rezerwy na bieżącą sprzedaż, jak i rozwiązanie niewykorzystanej części rezerwy od sprzedaży przeszłej.

(AP)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Rozliczenie ulgi na dzieci po rozwodzie kwestią sporną. Były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

REKLAMA