REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych niedobór przedmiotu niskiej wartości

Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma stwierdziła niedobór wiertarki o wartości netto 400 zł. Kosztami został obciążony pracownik, który odpowiadał za ten sprzęt. W jaki sposób zaksięgować wpłatę od pracownika?

RADA

Autopromocja

Nałożone na pracownika roszczenie pieniężne z tytułu niedoboru należy zaewidencjonować jako pozostały przychód operacyjny.

UZASADNIENIE

Niedobór niskocennego przedmiotu (w omawianym przypadku: wiertarki) jest zdarzeniem pośrednio związanym z prowadzoną działalnością jednostki. Finansowe skutki takiego zdarzenia będą ewidencjonowane w księgach rachunkowych odpowiednio jako pozostałe koszty operacyjne i pozostałe przychody operacyjne.

Niedobór środka obrotowego

Jeśli jednostka (uwzględniając zasadę istotności oraz ustaloną w polityce rachunkowości wartościową granicę ceny nabycia - zazwyczaj równą z podatkową i wynoszącą 3500 zł) zalicza do materiałów obiekty mające cechy środków trwałych (tu: wiertarkę), to fakt niedoboru takiego przedmiotu nie wywołuje konsekwencji w postaci odpisywania w koszty wartości bieżącej. Wynika to z tego, że takie małowartościowe przedmioty zostały już odpisane w koszty zużycia materiałów w miesiącu oddania ich do używania lub miesiącu następnym. Zatem ich wartość bilansowa w momencie stwierdzenia niedoboru wynosiła zero.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przyjęcia przez jednostkę właśnie takiego rozwiązania (tj. odpisywania niskocennych składników majątku bezpośrednio w koszty materiałów) wskazane jest, by w celu sprawowania kontroli ujmować je w ewidencji pozabilansowej. Spowoduje to, że niskocenny przedmiot będzie identyfikowalny i przypisany do danej osoby:

Ewidencja księgowa

1. Faktura zakupu wiertarki:

Wn konto 401„Zużycie materiałów i energii” 400,00 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 88,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 488,00 zł

oraz księgowanie równoległe

Wn konto pozabilansowe„Przedmioty niskocenne odpisane bezpośrednio w koszty materiałów w momencie zakupu” 400,00 zł

2. Niedobór takiego przedmiotu spowoduje wyewidencjonowanie wyłącznie z ewidencji pozabilansowej:

Ma konto pozabilansowe„Przedmioty niskocenne odpisane bezpośrednio w koszty materiałów w momencie zakupu” 400,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Niedobór środka trwałego odpisanego jednorazowo w koszty

Jednostki gospodarcze w przypadku przedmiotów droższych, atrakcyjniejszych i wymagających lepszej ochrony (jak to ma miejsce w przypadku elektronarzędzi) stosują zazwyczaj inne rozwiązanie. Polega ono na tym, że przedmioty takie zalicza się (pomimo niskiej wartości) do środków trwałych i jednocześnie dokonuje jednorazowego odpisania ich wartości w całości w koszty amortyzacji w miesiącu ich oddania do używania lub w miesiącu następnym.

Ewidencja niedoboru będzie polegała na wyksięgowaniu wartości środka trwałego z ewidencji, przy czym podobnie jak w przypadku środków obrotowych wcześniej odpisanych w koszty, nie powstanie dodatkowy koszt z tym związany:

1. Wyksięgowanie wartości wiertarki ze środków trwałych (dowód LT):

Wn konto 243„Rozliczenie niedoborów” 400,00 zł

Ma konto 010„Środki trwałe” (w analityce: Elektronarzędzia - wiertarka) 400,00 zł

2. Wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia:

Wn konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” (w analityce: Elektronarzędzia - wiertarka) 400,00 zł

Ma konto 243„Rozliczenie niedoborów” 400,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Niedobór środka trwałego amortyzowanego w czasie

Przedmioty niskiej wartości mogą być również zaliczone do środków trwałych i - poczynając od miesiąca oddania ich do używania lub miesiąca następnego - odpisywane w koszty amortyzacji za pomocą stawek uwzględniających planowany okres użytkowania (zgodnie z art. 32 ustawy o rachunkowości). Wówczas niedobór środka trwałego (tu: wiertarki) skutkować będzie odpisaniem w koszty ewentualnej różnicy między wartością początkową a dokonanymi do czasu kradzieży odpisami umorzeniowymi:

1. Wyksięgowanie wartości skradzionej wiertarki ze środków trwałych (dowód LT):

Wn konto 243„Rozliczenie niedoborów” 400,00 zł

Ma konto 010„Środki trwałe” (w analityce: Elektronarzędzia - wiertarka) 400,00 zł

2. Wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia (załóżmy, że wynosiło ono 300 zł):

Wn konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” (w analityce: Elektronarzędzia - wiertarka) 300,00 zł

Ma konto 243„Rozliczenie niedoborów” 300,00 zł

3. Zaewidencjonowanie w koszty nieumorzonej części wartości początkowej środka trwałego (400 zł - 100 zł):

Wn konto 765„Pozostałe koszty operacyjne” 100,00 zł

Ma konto 243„Rozliczenie niedoborów” 100,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obciążenie pracownika kosztami niedoboru

Z treści przesłanego pytania wynika, że niedobór niskocennego przedmiotu powstał z winy pracownika. Pracownik przyjął na siebie winę za niedobór i zobowiązał się do wyrównania wszelkich szkód z nim związanych (taka odpowiedzialność może też wynikać z podpisanej przez pracownika umowy o odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie). W związku z tym został obciążony równowartością niedoboru ustaloną według wartości rynkowej, z uwzględnieniem dotychczasowego zużycia. Ewidencja takiego roszczenia od pracownika może zostać zaewidencjonowana:

1. Obciążenie stwierdzonym niedoborem pracownika (załóżmy, że wartość ta wyniosła 200 zł):

Wn konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” (w analityce: konto imienne pracownika) 200,00 zł

Ma konto 760„Pozostałe przychody operacyjne” 200,00 zł

2. Kwota niedoboru zostanie potrącona pracownikowi z bieżącego wynagrodzenia na liście płac:

Wn konto 231„Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 200,00 zł

Ma konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” 200,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Roszczenie pracodawcy wobec pracownika z tytułu niedoboru może być przedmiotem powództwa cywilnego, jeżeli należność taka jest kwestionowana przez pracownika. W takiej sytuacji należy dokonać odpisu aktualizującego rozrachunki:

1. Dokonanie odpisu aktualizującego kwestionowanej przez pracownika kwoty:

Wn konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” (w analityce: konto imienne pracownika) 200,00 zł

Ma konto 280„Odpisy aktualizujące rozrachunki” 200,00 zł

2. Skierowanie roszczenia na drogę powództwa sądowego:

Wn konto 244„Należności dochodzone na drodze sądowej” 200,00 zł

Ma konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” (w analityce: konto imienne pracownika) 200,00 zł

3. Zasądzenie przez sąd zapłaty przez pracownika roszczenia (należności głównej):

Wn konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” (w analityce: konto imienne pracownika) 200,00 zł

Ma konto 244„Należności dochodzone na drodze sądowej” 200,00 zł

4. Uregulowanie przez pracownika zasądzonej kwoty należności głównej:

Wn konto 131„Bieżący rachunek bankowy” ew. konto 100 „Kasa” 200,00 zł

Ma konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” (w analityce: konto imienne pracownika) 200,00 zł

oraz zapis równoległy zmniejszający odpis aktualizujący należność z powodu ustania przyczyny, z jakiej odpis został dokonany:

Wn konto 280„Odpisy aktualizujące rozrachunki” 200,00 zł

Ma konto 760„Pozostałe przychody operacyjne” 200,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA