REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować fakturę od podwykonawcy

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymaliśmy fakturę VAT za wykonanie usługi malowania frontów. Materiał (fronty) były naszej firmy. Podwykonawca wykazał na fakturze lakier, podkład, utwardzacz, malowanie frontów jako usługę oraz usługę transportu. Jak zaksięgować tę fakturę? W kolumnie 13 czy 10?

RADA

Autopromocja

Kolumna 10 księgi jest przeznaczona wyłącznie do ujmowania zakupu towarów handlowych i materiałów. Za takie nie można uznać usług podwykonawców. Dlatego wartość prac wykonanych przez podwykonawcę w pełnej kwocie (tj. bez podziału na elementy składające się na tę usługę, a wyszczególnione na fakturze) należy ująć w kolumnie 13 jako „pozostały wydatek”.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego opisu wynika, że przedmiotem zlecenia dla podwykonawcy było kompleksowe wykonanie usługi, które wymagało nie tylko wykonania określonych prac, ale również zużycia określonych materiałów i skorzystania z usługi transportowej. Wszystkie te elementy zostały wkalkulowane w wartość zamówionych u podwykonawcy prac. To, że zostały one szczegółowo wymienione na fakturze wystawionej przez podwykonawcę, nie zmienia jednak istoty nabycia. Stanowi ją określonego rodzaju usługa. Należy więc w pkpir ująć w formie jednego zapisu pełną wartość faktury, a nie poszczególnych jej pozycji w formie odrębnych zapisów w pkpir.

W związku z tym, że jest to usługa podwykonawcy, należy domyślać się, że stanowi tylko jeden z wielu etapów usług wykonywanych przez podatnika na rzecz określonych odbiorców. Nie oznacza to jednak, że koszty jej wykonania należy potraktować podobnie jak zakup przez podatnika materiałów potrzebnych do wykonania określonych usług lub produktów. Konstrukcja pkpir nie przewiduje odrębnego ujmowania usług będących usługami podwykonawców od usług nabywanych w innych celach i związanych ogólnie z funkcjonowaniem firmy. Koszty związane z nabyciem usług obcych, w tym stanowiących tylko element procesu produkcyjnego (część kompleksowej usługi), ujmuje się zawsze w kolumnie 13 „pozostałe wydatki”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, co odróżnia zakup usług podwykonawców od usług innego rodzaju, to konieczność brania ich pod uwagę przy wycenie produkcji niezakończonej na potrzeby sporządzenia spisu z natury. Jeżeli więc na koniec roku okaże się, że ujęto w kosztach wartość usług podwykonawców, które składają się na pewien proces produkcyjny (większą usługę) realizowany przez podatnika, a ten nie zostanie zakończony do końca roku, to wartość usług podwykonawców należy uwzględnić przy wycenie tego niezakończonego procesu ujmowanego w spisie z natury.

PRZYKŁAD

Pan Jan K. prowadzi firmę ogólnobudowlaną. W sierpniu 2007 r. rozpoczął remont domu jednorodzinnego. Wykonanie części prac zlecił innym firmom. We wrześniu otrzymał fakturę od podwykonawcy za prace malarskie, na której wyszczególniono koszty zakupu farb, materiałów zabezpieczających, usługi kurierskiej, dzięki której farby dotarły na miejsce, oraz wykonanie samej usługi malowania. Faktura łącznie opiewa na kwotę 5632 zł netto. Cała ta wartość został ujęta w pkpir w kolumnie 13 księgi jako nabycie usług malarskich.

Jeżeli kompleksowo prowadzony remont nie zostanie zakończony lub choćby częściowo rozliczony w 2007 r., wartość wszystkich usług podwykonawców oraz innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem remontu będzie musiała zostać uwzględniona w spisie z natury sporządzonym na 31 grudnia 2007 r. jako wartość produkcji niezakończonej.

• § 3 pkt 1, § 27 ust. 1, § 29 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA