REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować w pkpir wydatki na samochód wykorzystywany w działalności na podstawie umowy użyczenia

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaki dowód stanowi podstawę księgowania w pkpir kosztów poniesionych na paliwo do samochodu osobowego używanego w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w takiej sytuacji należy sporządzić dowód wewnętrzny? Czy może powinienem dokonać zapisu „koszty według EPP”?

RADA

Autopromocja

Podstawą do zaksięgowania w pkpir wydatku poniesionego na zakup paliwa do samochodu używanego na podstawie umowy użyczenia jest miesięczne zestawienie wydatków poniesionych z tytułu wykorzystania samochodu osobowego do działalności gospodarczej. Na jego podstawie należy dokonać zapisu w kol. 6 i 13 pkpir.

UZASADNIENIE

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, warto odwołać się do ust. 13 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiących integralną część rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów. Zgodnie z nim wydatki ponoszone przez Czytelnika z tytułu używania na podstawie umowy użyczenia niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, należy wpisywać w kolumnie 13 pkpir. Wpisu tego Czytelnik powinien dokonać po zakończeniu miesiąca na podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków, wynikających z faktur zawierających numer rejestracyjny używanego pojazdu.

W praktyce oznacza to, że Czytelnik nie musi sporządzać żadnego dowodu wewnętrznego. To miesięczne zestawienie jest podstawą do zaksięgowania w pkpir tego rodzaju wydatków. Nie jest dopuszczalne wpisywanie w kolumnie 6 pkpir zapisu w rodzaju „koszty według EPP”. Ewidencja przebiegu pojazdu służy bowiem wyłącznie do ustalenia limitu wydatków związanych z używaniem w działalności gospodarczej oddanego Czytelnikowi do używania samochodu osobowego. Wydatki, jakie zostaną poniesione przez Czytelnika powyżej tak określonego limitu, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Ewidencja przebiegu pojazdu nie jest więc dowodem faktycznego poniesienia wydatków na paliwo lub innych wydatków związanych z bieżącą eksploatacją używanego pojazdu. Jedynym dowodem poniesienia tych wydatków są faktury, które muszą zawierać numer rejestracyjny używanego samochodu. Faktury, które nie spełniają tego wymogu, nie mogą zostać wykazane w zestawieniu miesięcznym. Tym samym nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pan Piotr Kowalski w kwietniu 2008 r. na eksploatację użyczonego do działalności gospodarczej samochodu osobowego zużył 110 litrów benzyny. Za zakup ten otrzymał na stacji benzynowej faktury zawierające numer rejestracyjny używanego samochodu. Wydatki te zakwalifikował do kosztów uzyskania przychodów i w związku z tym zaewidencjonował je w miesięcznym zestawieniu wydatków poniesionych z tytułu wykorzystania samochodu osobowego do działalności gospodarczej. Zestawienie to stanowiło podstawę do zaksięgowania przez pana Piotra Kowalskiego tego wydatku w pkpir.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W tym miejscu należy dodać, że księgując do kosztów całą kwotę wynikającą z miesięcznego zestawienia wydatków za kwiecień 2008 r., zakładamy, że kwota ta po zsumowaniu z kwotami z poprzednich zestawień miesięcznych mieści się w limicie wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu liczonym od początku roku do końca kwietnia. Jeżeli jednak okazałoby się, że limit z ewidencji przebiegu liczony od początku roku do końca kwietnia byłby mniejszy niż wynikający z zsumowania zestawień od stycznia do kwietnia, to pan Piotr Kowalski zaksięgowałby tylko część wartości wynikającej z zestawienia za kwiecień (do wysokości limitu wynikającego z ewidencji). Niezaksięgowaną do kosztów część wydatków mógłby rozliczyć w kolejnych miesiącach, pod warunkiem że pozwoliłby mu na to limit wynikający z ewidencji przebiegu.

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    REKLAMA