REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. I. Właściwa organizacja i podział pracy

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.
Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Analiza zadań pracowników – praca z dokumentami księgowymi rozłożona na czynniki pierwsze.

Jak najlepiej zorganizować pracę w księgowości? To pytanie zadaje sobie chyba każdy właściciel biura rachunkowego, kancelarii doradztwa podatkowego czy dyrektor działu księgowego w firmie. Aby na nie odpowiedzieć, najpierw należy wyszczególnić wykonywane czynności.

Autopromocja

W pracy z dokumentami możemy wyróżnić 4 główne etapy:

  • przyjmowanie dokumentów i przepisywanie danych potrzebnych do księgowania do programu księgowego,
  • dekretacja dokumentu,
  • księgowanie transakcji po stronie programu księgowego,
  • archiwizacja dokumentów źródłowych, czyli usystematyzowana segregacja i organizacja dokumentów w archiwum.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podział pracy, czyli jak uniknąć chaosu

Chaos zdecydowanie nie sprzyja sprawnemu funkcjonowaniu firmy. Mając wyraźne określone etapy pracy, możemy jasno i precyzyjnie rozdzielić poszczególne zadania pomiędzy uczestnikami procesu. W ten sposób każdy wie, za co jest odpowiedzialny i kogo w razie nieobecności ma zastąpić. Taki układ pozwala na uniknięcie wielu nieporozumień czy niejasności. Dodatkowo skupienie się na wąskim zakresie czynności pozwala na podniesienie efektywności pracy oraz specjalizację, co ma duże znaczenie dla wydajności.

Księgowość w chmurze - kiedy warto się na nią zdecydować?

Wprowadzenie procesów działania ma kolosalne znaczenie dla wyników firmy. Wpływa nie tylko na przyspieszenie pracy, ale także na obniżenie kosztów obsługi klienta. Usystematyzowana reorganizacja pracy powala na obniżenie kosztów księgowania o 20-30% i przyspieszenie pracy z dokumentami nawet do 50%  – mówi Krzysztof Wojtas z firmy BrainSHARE IT Sp. z o. o., producenta oprogramowania SaldeoSMART. Bez wątpienia jest to argument przemawiający za wdrożeniem właściwej strategii pracy z dokumentami.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wybór odpowiedniego modelu pracy z dokumentami

Na rynku polskim najczęściej spotykane są dwa modele pracy w księgowości:

  • model „od A do Z”, w którym księgowy zajmuje się obsługą danej firmy od początku do końca,
  • model „Dwóch ról”, w którym występuje podział pracy pomiędzy osobę wprowadzającą dokumenty i księgowego.

Przyjrzyjmy się im bliżej.

Model „od A do Z” zakłada, że księgowym w biurze przydzielone są konkretne firmy, a w przypadku księgowego w firmie odpowiada on za dany oddział czy spółkę.

Zaletą jest tu wyraźny podział odpowiedzialności oraz specjalizacja podmiotowa. Określona osoba zajmuje się dokumentami od momentu ich przyjęcia do księgowania aż do zarchiwizowania po zakończonej pracy. Wadą takiego układu jest przede wszystkim udział księgowego – osoby o wysokich kwalifikacjach w pracy, która nie wymaga specjalistycznej wiedzy (np. w procesie przepisywania danych z faktur do programu księgowego). Ponadto szerszy zakres obowiązków, czyli mniejsza specjalizacja, generuje większe ryzyko popełnienia błędu na dowolnym etapie i obniża efektywność wykonywanej pracy.

Elektroniczny obieg dokumentów w dziale księgowym (EDI)

W drugim modelu praca jest podzielona. Księgowy zajmuje się dekretacją i księgowaniem, a przyjmowanie dokumentów, ich segregacja i przepisywanie do programu księgowego należą do obowiązków oddelegowanego pracownika (tzw. osoby wprowadzającej).

Ten model oprócz jasnego podziału zadań ma inną, znaczącą zaletę – specjalizację przedmiotową, która ogranicza zakres wykonywanych czynności, a tym samym zmniejsza ryzyko popełniania błędów. Skupienie się na wąskim zakresie obowiązków nie tylko podnosi wydajność pracy, ale także jest bardziej korzystne dla samego pracownika i pozwala uniknąć tzw. „zmęczenia materiału”. Dodatkowo osoby o wysokich kwalifikacjach nie uczestniczą w pracy, która ich nie wymaga, przez co ich kwalifikacje są maksymalnie wykorzystywane.

Droga do sukcesu w branży księgowej

Podział odpowiedzialności prezentowany w drugim modelu i specjalizacja przedmiotowa pozwalają na znaczny wzrost efektywności naszego zespołu.

Jednak to nie wszystko. – Wiele powtarzalnych czynności można zautomatyzować, dzięki wykorzystaniu narzędzi informatycznych. Dzięki nim oszczędzamy czas i zmniejszamy koszt działalności - wyjaśnia Krzysztof Wojtas z SaldeoSMART - Z naszych doświadczeń wynika, że lepsza organizacja to mniej stresu i większa wydajność. – dodaje.

Wykorzystanie narzędzi informatycznych w służbie optymalizacji pracy księgowego stanowić będzie przedmiot 4 kolejnych artykułów cyklu, w którym dowiedzą się Państwo:

  • jak sprawnie zarządzać przepływem informacji między księgowym a klientem,
  • jak przyspieszyć proces wprowadzania faktur do programu księgowego,
  • jak na bieżąco informować klientów / zarząd firmy o osiąganych wynikach finansowych,
  • jak pomóc firmie w sprawnym prowadzeniu sprzedaży.

Autor:

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA