REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie kosztów reprezentacji i reklamy - co warto wiedzieć?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Efektywne działania marketingowe silnie wpływają na przychody firmy, niezależnie od branży. Jednak nie każdy wydatek związany z marketingiem może formalnie stanowić koszt uzyskania przychodu. Jak zatem rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę?

 

Autopromocja

 



Od stycznia 2007 r. wydatki przeznaczone przez przedsiębiorcę na reklamę mogą w pełnej wysokości stanowić koszty działalności gospodarczej. Bardzo często jednak lwia część wydatków ponoszonych w związku z działalnością marketingową nie służy bezpośrednio reklamie, tylko podniesieniu prestiżu firmy. Takie działania określane są jako tzw. reprezentacja i nie ma możliwości zaliczenia ich w poczet kosztów. Sytuację komplikuje fakt, że przepisy podatkowe nie definiują wprost pojęć „reklama” i „reprezentacja”. Przedsiębiorca sam musi odpowiednio zakwalifikować poniesione koszty.


Co mówią przepisy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ogólnie za koszt uzyskania przychodu (czyli koszt firmowy) uznaje się wydatek, który ma na celu osiągnięcie przychodu, a także zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodu. Urzędnicy zwykle nie kwestionują tego, że reklama spełnia powyższe kryteria. Natomiast koszty reprezentacji, definiowanej jako „wystawność”, nie mogą stanowić kosztów firmowych.


Jak odróżnić reklamę od reprezentacji?


Powszechnie przyjmuje się, że reklamę od reprezentacji odróżnia cel, na który ukierunkowane są działania przedsiębiorcy. W reklamie chodzi głównie o skłonienie klienta do zakupu towaru lub usługi, uwypuklenie ich zalet oraz przekazanie informacji o ofercie firmy. Natomiast reprezentację zwykle interpretuje się jako „okazałość” i „wystawność”. Jej nadrzędnym celem jest kształtowanie wizerunku firmy w oczach potencjalnych klientów. Innymi słowy, reprezentacja to działania służące podniesieniu prestiżu firmy, co sprawia, że związek z uzyskaniem przychodu jest zwykle mniejszy niż w przypadku reklamy.


Wydatki na reklamę mogą stanowić koszty uzyskania przychodu


Nakłady na reklamę nie budzą wątpliwości - można je włączyć do kosztów uzyskania przychodu, pod warunkiem że wiążą się z działalnością firmy. Chodzi np. o zaprojektowanie logo, reklamę w Internecie (w tym stronę www), reklamę w prasie, stworzenie ulotek i folderów reklamowych, reklamę zewnętrzną czy telemarketing. Ponadto, do kosztów działalności firmy można włączyć wydatki związane z promocją, czyli Public Relations, w tym np. akcje społeczne powiązane z daną działalnością. Przykładowo, jeśli firma działająca w branży IT w ramach akcji charytatywnej zorganizuje darmowe szkolenia z obsługi komputerów dla dzieci, to ich koszt może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


Czy obiad z klientem może stanowić koszt?


Obowiązujące przepisy interpretuje się w taki sposób, że wydatki poniesione na zakup usług gastronomicznych, zakup żywności oraz napojów stanowią koszty reprezentacji, a nie reklamy, dlatego nie stanowią kosztów firmowych. Od tej reguły istnieją jednak wyjątki.

Obiad czy lunch (w tym alkohol) kupiony w restauracji nie może stanowić kosztu firmowego, bez względu na to czy jest to spotkanie z klientem połączone z prezentacją oferty. Taki wydatek jest bowiem interpretowany jako reprezentacja, a nie reklama. Jeśli jednak firma zorganizuje spotkanie dla kontrahentów połączone z prezentacją produktów, usług, stosowanej technologii czy rozwiązań, to koszty organizacji takiego spotkania można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli znajdują się w nich wydatki na poczęstunek. Warto jednak zachować ostrożność i być gotowym na konieczność uzasadnienia danego wydatku przed fiskusem.


Gadżety reklamowe i upominki


W przypadku reprezentacyjnego charakteru kolacji z kontrahentem sprawa jest jasna, natomiast dylemat może się pojawić w związku z rozliczaniem zakupu gadżetów reklamowych i upominków dla klientów. O takiej możliwości decydują koszt i reklamowy charakter prezentów.

Aby upominki i gadżety nabrały reklamowego charakteru, wystarczy umieścić na nich logo firmy. Warto jednak pamiętać, że wartość takich prezentów musi być niewielka. Mogą to być przykładowo smycze do kluczy, kubki, koszulki, pendrive'y czy długopisy.

Natomiast jeśli przedsiębiorca postanowi obdarować swoich najlepszych klientów prezentami „z górnej półki”, np. drogimi piórami czy biżuterią, to raczej nie zaliczy ich w koszty uzyskania przychodu, nawet jeśli mają na sobie elementy reklamowe.

Warto pamiętać, że w przypadku wręczania upominków, przedsiębiorca może być zmuszony do zapłacenia od nich VAT-u. O tym decyduje wartość prezentów. Przepisy mówią, że jednorazowe upominki o wartości do 10 zł nie są opodatkowane VAT-em. Podobnie jest w przypadku upominków przekazywanych wielokrotnie jednej osobie - zwolnione z VAT-u są prezenty dla jednej osoby o łącznej wartości 100 zł w ciągu roku. W tym drugim przypadku, przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję przekazywanych upominków, zapisując kwoty i dane obdarowywanych osób.


Udział w targach branżowych


Nie ma wątpliwości jeśli chodzi o wydatki związane z targami i konferencjami branżowymi. Można je swobodnie włączać do kosztów uzyskania przychodów. Chodzi o wszelkie wydatki związane z wynajęciem i przygotowaniem stoiska targowego, w tym poczęstunek. Udział w targach branżowych ma bowiem na celu promowanie zarówno firmy, jak i oferowanych przez nią produktów czy usług.


Niech decyduje zdrowy rozsądek


Ze względu na brak jednoznacznego podziału między reklamowym a reprezentacyjnym charakterem ponoszonych wydatków, ich ostatecznej kwalifikacji dokonuje sam przedsiębiorca. Przy dokonywaniu podziału wydatków, należy przede wszystkim kierować się celem podejmowanych w jego ramach działań i oczywiście zdrowym rozsądkiem. Przy czym w każdym przypadku należy liczyć się z odmiennym zdaniem organu podatkowego i mieć na uwadze ewentualne konsekwencje.


Wydatki, które można zaliczyć w koszty to:

- wszelkiego rodzaju reklama, w tym zewnętrzna, prasowa, radiowa, telewizyjna czy internetowa;

- gadżety i drobne upominki opatrzone logo firmy;

- Public Relations, w tym sponsorowanie akcji społecznych czy udział w targach branżowych;

- organizacja spotkania połączonego z prezentacją, w tym wynajęcie pomieszczenia, sprzętu audiowizualnego, wydatki na wyżywienie zaproszonych gości.


Wydatki, których nie można zaliczyć w koszty to:

- kolacja lub obiad z klientem (w tym alkohol), nawet jeśli służy prezentacji oferty;

- drogie i prestiżowe upominki dla kontrahentów i najlepszych klientów.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA