REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać koszty usług pocztowych i kurierskich w małej firmie?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przesyłanie informacji i dokumentów w formie elektronicznej jest powszechne w polskich przedsiębiorstwach, ale są sytuacje, w których skorzystanie z usług Poczty Polskiej lub firm kurierskich jest nieodzowne. Warto wiedzieć według jakich zasad można rozliczać koszty związane z tymi usługami.

 

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Księgowanie kosztów usług Poczty Polskiej


Do zaksięgowania wydatku związanego z usługami pocztowymi nie jest potrzebna faktura - wystarczy dowód poniesienia opłaty pocztowej, którym może być np. potwierdzenie nadania listu poleconego lub paczki. Gdy w ciągu miesiąca przedsiębiorca nadaje wiele przesyłek pocztowych, może dokonać zbiorczego księgowania wydatków z tym związanych za pomocą Dowodu Wewnętrznego (DW). W taki sam sposób należy postąpić, gdy przesyłki są rejestrowane w książce nadawczej.

Usługi świadczone przez Pocztę Polską korzystają z preferencyjnego zwolnienia z podatku VAT. W związku z tym przedsiębiorca nie ma obowiązku posiadania faktury VAT, by udokumentować koszty związane z korzystaniem z usług pocztowych. Oczywiście, faktura VAT z urzędu pocztowego także może posłużyć w celu zaksięgowania kosztów wysyłki.

W podatkowej księdze przychodów i rozchodów wydatki związane z usługami pocztowymi lub kurierskimi należy zaksięgować w kolumnie nr 13 "Pozostałe wydatki". Należy pamiętać, że w kosztach tych można uwzględnić jedynie te wydatki, które są bezpośrednio powiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z pewnością nie każda przesyłka pocztowa kwalifikuje się do tej kategorii.


Podatek VAT w usługach Poczty Polskiej


W związku z tym, że usługi pocztowe ustawowo nie są objęte podatkiem VAT, przedsiębiorca nie dokonuje żadnych odliczeń związanych z tym podatkiem. Sytuacja ta jednak najprawdopodobniej ulegnie zmianie z początkiem 2013 roku, gdy usługi pocztowe zostaną objęte 23% stawką podatku VAT. Ma to związek z planowanymi zmianami w prawie, których celem jest dostosowanie polskiego rynku usług pocztowych do zasad obowiązujących w Unii Europejskiej. Należy jednak zauważyć, że nowa stawka podatku VAT dotyczyć będzie jedynie niepowszechnych usług pocztowych, do których należy obsługa:

- paczek pocztowych plus o wadze 10 - 30 kg,

- przesyłek pobraniowych,

- przesyłek niestandardowych (o dużych wymiarach lub w formie rulonu),

- druków bezadresowych.

W przypadku powyższych usług konieczne będzie uzyskanie od Poczty Polskiej faktury, aby przedsiębiorca mógł odliczyć zapłacony VAT. Pozostałe usługi, z których chętnie korzystają osoby prowadzące działalność gospodarczą, np. doręczanie listów ekonomicznych lub poleconych oraz paczek o małym ciężarze po 1 stycznia 2013 roku nadal będą zwolnione z opodatkowania VAT.


Księgowanie kosztów związanych z usługami innych operatorów


Faktura VAT jest podstawowym dokumentem potwierdzającym wydatki ponoszone na usługi pocztowe i kurierskie świadczone przez innych operatorów niż Poczta Polska. W tym przypadku na podstawie faktury VAT przedsiębiorca może zaksięgować koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz odliczyć podatek VAT, który zapłacił.

Wydatki ponoszone na przesyłki pocztowe lub kurierskie często są niewielkie. Jednak zawsze warto je uwzględniać w kosztach związanych z działalnością firmy, tym bardziej, że można je księgować na podstawie różnych dokumentów, co jest dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA