REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna, zniszczona lub zgubiona faktura - co robić?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Może się zdarzyć, że w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca wystawi lub otrzyma fakturę zawierającą błędy. Czasami także faktura może ulec zniszczeniu lub zagubić się. Polskie przepisy przewidują działania, które należy podjąć w każdej z wymienionych sytuacji. Kiedy można samemu poprawić błędy w otrzymanej fakturze i jak to zrobić? Jak postępować w przypadku zgubienia lub zniszczenia faktury?

 

Autopromocja

 

 


Kto i w jaki sposób koryguje błędy na fakturze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Fakturę zawierającą błędne dane mogą skorygować obie strony transakcji wystawiając odpowiednie dokumenty, przy czym nabywca i sprzedawca dysponują innymi prawami do korekty błędów. Warto pamiętać, że faktura zawierająca błędy nie jest nieważna jako dokument, ale może np. doprowadzić do błędnych rozliczeń lub uniemożliwić je. Dlatego obu stronom transakcji powinno zależeć na wprowadzeniu korekt.

Do poprawienia błędów na fakturze służą dwa dokumenty, wystawiane przez różne strony transakcji:

- nota korygująca - wystawia ją nabywca,

- faktura korygująca - wystawia ją sprzedawca.


Nota korygująca poprawia błędy w danych lub oznaczeniu transakcji


Zasady wystawiania noty korygującej zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów, które określa również zasady wystawiania faktur korygujących. Możliwość wystawienia tego dokumentu istnieje w przypadku błędów formalnych, takich jak błędy w nazwie i adresie stron transakcji czy nazwach towarów i usług, na które została wystawiona faktura. Jedna nota może korygować jednocześnie wszystkie błędy, które zawiera dana faktura. Prawidłowo wystawiona nota korygująca powinna zawierać:

1. nazwę dokumentu - „Nota Korygująca”,

2. numer kolejny i datę wystawienia,

3. dane stron transakcji, w tym np. nazwy firm, adresy i numery NIP (zarówno wystawcy noty, jak i wystawcy faktury pierwotnej),

4. dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca,

5. wskazanie treści błędnej oraz treści prawidłowej.

Notą korygującą nie poprawia się błędów, które wpływają na wysokość zobowiązań podatkowych, w tym stawek i kwot VAT, ceny sprzedaży, wartości transakcji, ilości towarów czy usług zawartych na fakturze. Tych danych nie zamieszcza się na nocie korygującej.


Przygotuj firmę do zmian w VAT!
Ogólnopolski Klub Księgowego >>


Należy pamiętać, że błędy w adresach, numerach NIP czy nazwach stron transakcji nie pozbawiają możliwości odliczenia podatku VAT z faktur i zaliczenia ich w koszty podatkowe. Orzecznictwo sądów administracyjnych mówi, że jeżeli faktura odzwierciedla rzeczywiste zdarzenie gospodarcze i została ujęta w ewidencji zakupu, to błędy formalne nie mogą pozbawiać prawa do odliczenia podatku VAT i zaliczenia w koszty podatkowe transakcji udokumentowanych takimi fakturami. Jeżeli jednak nota korygująca do błędnej faktury VAT nie zostanie wystawiona, urzędnicy w trakcie kontroli podatkowej mogą zakwestionować rozliczenie takiej faktury.

Noty korygujące wystawia się w dwóch egzemplarzach. Oba należy wysłać do wystawcy faktury, który potwierdza swoim podpisem zmianę danych wynikającą z noty korygującej i odsyła jeden z egzemplarzy. Co za tym idzie, noty nie można dostarczyć sprzedawcy pocztą elektroniczną.


Faktura korygująca służy do poprawiania błędów liczbowych


Fakturę korygującą może wystawić wyłącznie sprzedawca. Jeżeli nabywca dostrzegł błędy, których nie może poprawić notą korygującą, powinien zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie faktury korygującej. Dokument ten jest sporządzany, gdy:

1. na fakturze pojawił się błąd w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury,

2. został wskazany błędny kontrahent,

3. udzielono rabatu po wystawieniu faktury, czyli zmniejsza się cena netto,

4. podwyższono cenę po wystawieniu faktury.

 

Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

- numer kolejny i datę wystawienia faktury korygującej,

- dane z faktury pierwotnej, które ulegają zmianie oraz dane po korekcie,

- pozostałe dane z faktury pierwotnej, które nie ulegają zmianie.

Korekty faktur zmniejszające podatek od sprzedaży (należny), muszą być dostarczone do nabywcy pocztą, a ten musi potwierdzić ich odbiór. Dopiero wówczas sprzedawca ma prawo do obniżenia podatku VAT wynikającego z faktury (korekta faktury może też oznaczać konieczność dopłaty lub zwrotu odpowiedniej kwoty pomiędzy stronami transakcji). Potwierdzeniem odbioru faktury korygującej może być podpis na kopii korekty odesłanej do sprzedawcy, a także wysyłka za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Według niektórych interpretacji, również e-mailowe potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest ważne (np. interpretacja ILPP1/443-1151/10-2/AI). Jeżeli faktura korygująca poprawia błędy niedotyczące wartości liczbowych, można przesłać ją do kontrahenta e-mailem, a podpisy i potwierdzenie odbioru nie są niezbędne.


W przypadku zgubienia lub zniszczenia faktury wystawia się duplikat


W przypadku zniszczenia lub zgubienia faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług, nabywca może zwrócić się do wystawcy o wystawienie duplikatu faktury.  Dokument ten jest sporządzany w dwóch egzemplarzach. Oryginał trafia do nabywcy a kopia zostaje u sprzedawcy. Duplikat może zostać wystawiony zarówno do faktury VAT, jak i do korekty faktury. Duplikat musi zawierać: nazwę dokumentu ("duplikat") i datę wystawienia duplikatu oraz wszystkie dane z pierwotnej faktury. Duplikat faktury to dokument o takiej samej mocy jak faktura VAT, przy czym jego wystawienie nie prowadzi do żadnych zmian w rozliczeniach żadnej ze stron transakcji. Z tym faktem wiąże się również możliwość wysyłki duplikatu e-mailem, która zależy od tych samych kryteriów, co wysyłka elektroniczna faktur VAT (m.in. odbiorca musi wyrazić zgodę na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    REKLAMA